Cancer iFokus

Cancer

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2595 ggr
Agilis
0

John Blund är min kompis igen! =)

Jag har sovit så himla dåligt sedan jag började med min nya medicinering och efter DLI:n. Har dels haft svårt att somna och konsekvent vaknat mellan 04 och 04.30 varenda morgon. Efter att jag vaknat kan jag inte somna om igen, utan ligger mest och vrider mig i sängen.

Ett par dagar efter att jag börjat med Nexavar kom också biverkningarna igång, inget alltför jobbigt utöver att magkatarren blev tio resor värre. Oj, vad ont man kan få av det! Läkaren dubblade min dos Omeprazol och det hjälpte! Nu gör det inte alls lika ont och i natt, tro det eller ej, så SOV jag hela natten igenom. En bra sömn, ända tills klockan ringde! Jag vaknade och kände mig utvilad och på bra humör, så idag blev en jättebra dag!

Det är tur att det finns sådana också ;)

Lena 62:a
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

har du känt dig trött eller är det kroppen som är uppe i varv?

jag har bara sovit några timmar per natt under några dygn men det var likadant efter förra behandlingen.

Däremot har jag klarat magen hittills men det kommer till nästa kur, verkar tydligen ingå så jag har redan fått omeprazol utskrivet. Skrattande

men funkar det med kaffe, eller låter du bli det?

Skönt när man vaknar  och känner sig utsövd iaf

Visst är det skönt med bra dagar och då lägger man dom dåliga bakom sig

Ha det gott

Agilis
0

Vet du Lena, helt ärligt så är jag dötrött, men då jag har svårt att somna så är hjärnan ändå uppe i högvarv och vägrar slappna av. Mycket tankar och funderingar. Varför jag vaknar i ottan nu, det vet jag inte. Har ingen ångest som jag känner av, men jag gissar väl att det är stress.

Mina sömnsvårigheter går också i perioder, som de verkar göra för dig med. Jobbigast blir det inför ny behandling, i väntan på provsvar och sådant som stressar mig.

Haha, du kanske klarar dig från magproblem! Jag ska iaf hålla tummarna för det. De magproblem som kommit efter cellgift har jag inte känt av alls på ganska låg dosering Omeprazol, det är de där förbenade nya tabletterna som gjort en katastrof av det hela.

Hrm…Jag dricker kaffe, men i mindre mängder. Det går faktiskt ganska bra. Då får jag mer huggsmärtor då jag äter vanlig mat =/ Jag kan inte låta bli, även om jag kanske borde….

Fridaybrew
0

Angående omaprezol/losec. Jag tar 8 tabletter om dagen 20 mg/st och ibland får man ta fler ibland behövs det inte alltid 8 men 99% av tiden så är minimum 8. Så har du problem som du känner blir bättre av omaprazolen så ta så mycket som du behöver helt enkelt =)  (dock som alltid prata med läkaren om du märker att det blir bättre eller sämre) Man får ju experimentera lite för sig själv för alla är inte samma. Dock är det bäst att läkarna vet på förhand så de kan ge input och ge råd eller helt avråda. samt tala om riskerna man utsätter sig för. Dock med omaprazol så är inte riskerna så höga som tur är.

Det finns ett märke av omeprezol som jag har märkt inte fungerar för mig och några andra jag talat med (varav ena var apotekaren som lämnade ut som märkt samma sak på sig själv). Det är märket är Abcur som inte fungerar för mig alls, jag dubblade min dos till 16 tabletter men det var som att äta inget alls. Så håll koll på vad det är för fabrikat på dina tabletter iom att de byts konstant ut mellan uttagen.

/Fridaybrew

Fridaybrew
0

Rekomenderar er med sömnproblem att tala om det för läkarna så kan ni få den typen av sömnmedel som ni behöver det finns olika varianter, dels insomningstabletter dels de som påverkar sömnen så den blir jämnare under natten så man inte vakanr upp mitt i (finns säkert fler men de är de två varianter jag hört talas om iaf lol) .

Fördelen med att ha cancer är att man kan ha ett apoteket hemma =) Man behöver ju inte alltid ta tabletter bara för att man har dom hemma, dock så är det enklare att ha dom hemma och inte använda dom än inte ha dom och sakna dom.

Tex så har jag morfintabletter hemma men bara ett litet paket med sisådär 30 tabletter. Deras användningsområde är att poppas/ätas vid svår smärta innan jag måste till akuten. Buksmärtor på akuten = 4-9 timmars väntetid då är det bra med en knippe morfin under tiden.

Sen verkar det som att de tar en på lite mer allvar när man säger att man poppat morfin. Dock snabbar det inte upp processen =/

/Fridaybrew

Agilis
0

Oj, då går jag fortfarande på lågdos! Det känns bra att veta att man kan öka ännu lite mer om det skulle knipa. Jag ska till läkaren imorgon, ska fråga då om jag kan ta fler tabletter "vid behov". Under ligt att inte alla märken fungerar, det ska ju vara samma sak. Jag har alltid fått pensa, så jag har inte kunnat märka av någon skillnad. Men tack för tipset, träffar jag någon ny läkare som ska förnya receptet, så ska jag kolla upp vad de skriver ut och vara uppmärksam på apoteket.

Jag har faktiskt både sömntabletter och insomningstabletter, men jag får inte använda dem varje dag.. Fårga mig inte varför, men läkaren sa att jag skulle "prioritera" när jag behöver sova. Kanske en beroendefråga? Å andra sidan har jag också morfindepåer hemma och det borde väl också vara beroendeframkallande? Det verkar skilja väldigt mycket hur olika läkare ser på sömntabletter, smärstillande och ångestdämpande…

Usch, med väntetider på akuten. Jag har sådan "tur" att jag tas in på en gång eftersom jag är så infektionskänslig. Som längst har jag legat (på eget rum) i 4 timmar.