Cancer iFokus

Cancer

Etikettefteråt
Läst 4083 ggr
Maria
0

1 månad kvar

Idag är det en månad kvar till jag ska börja arbeta. Jag börjar att jobba 3 veckor sedan går jag på semester 4 veckor så det blir som en mjukstart.

Fortfarande vaknar jag med en smällande huvudvärk men det går över inom en timma när jag varit uppe så jag hoppas att detta är på väg att försvinna.

Jag har kvar min yrsel och går med en krycka men det kan jag leva medFlört Ingen vet om det är bestående men eller om det också kommer att försvinna.

Nästa vecka den 8/6 så är sista besöket hos en onkolog. Sedan blir jag överskriven till neurologen igen vilket känns ganska skönt.

/Maria

Fridaybrew
0

Yrsel är ingen roligt alls. Jag tappade balanssinnet i ena örat helt och hållet permanent. Så jag vet hur det är. Men efter att tränat balanssinnet varje dag så oftam an kan så kan jag säga att jag är helt återställd och jag behöver bara ena örats balansssinne. Det tog ca 6 månader tills jag var helt ok sen sen efter ett år var jag verkligen 100%.

Vet nu inte varför du har yrsel, har säkert missat det i de tidigare trådarna(Edit, samt missat det helt i din signatur =((( *oopsie* ). Men jag fick iaf lite enkla träningstips som verkade hur knasiga som helst. Jag skulle helst gå på ojämna ytor istället för jämna. Sen skulle jag vrida huvudet i sidled sida till sida medans jag går, sen ett annat moment var samma  fast upp och ner på huvudet.

Jag måste sett ut som en knasboll som med yrslig gick bredvid en helt öde gångbana och flyttade på huvudet konstant. Och dessutom tog sen klassiska "fyllesteg" för att rätta till balansen allt som oftast =) Min sambo tyckte sig hjälpa genom att överraska mig genom att göra hockeytacklingar på mig i tid och otid ….som hon kallade "träning". Iaf Jag blev bra, hjärnan är fantastisk anpassningbar (lite seg i svängarna men kommer omkring till slut om man har tur och investerar tid i träning) så kolla upp det för klarar jag mig så bör du med kunna komma tillbaka med balansen. Håller tummarna för dig!

Sen grattis att du ska komma tillbaka till civila och mucka från cancern =)

/Fridaybrew

Maria
0

TackGlad

Det är svårt det här med yrseln. I mitt fall så vet de inte om det är en skada från operationen och har då inte med örat att göra utan något annat. Vad det nu kan varaObestämd Kanske inte yrsel utan balans…vad vet jag.

Jag ska också fråga om träning för detta.

Just nu vågar jag inte göra så mycket när det snurrar. Jag är så himla rädd att jag ska ramla och slå i huvudet. Men det gäller kanske att komma över denna rädslan.

/Maria

Fridaybrew
0

jag satt i rullstoll i tre dagar för yrseln var total, pupiller smattrade omkring som små vibratorer i ögat så jag inte kunde fokusera och såg suddigt i 2 månader.
Finns ju hjälmar på sportbutiker för inlinesåkare eller så kostar typ 200 kr eller så, sen handledsskydd så man inte gör illa sig när man tar emot sig. Fånigt men man känner sig tryggare sen kan du ta en någon med dig som är redig nog att fånga upp dig om du lutar för mycket . Bara för att man har skydd på sig behöver man ju inte utnyttja dom ….om man säger så =) Bra med sällskap som har koll på en iaf och trevligt att skratta med.
Men då skadan är inte som min så vet man inte, men som sagt hjärnan är helt makalös när det kommer till hur den anpassar sig. Jag trodde jag var körd och nu har jag istället skaffat körkort (hihi vitsigt värre) *lol*.
Hang in there!

PS kom just på det finns något som heter Wii Balance Board, jag har ett sånt och det är ett tv.spel med en grej som man lägger på golvet som avläser hur du fördelar din kroppsvikt. Den skulle vara ett utmärkt sätt att träna hemma inomhus. MAn kan ju lägga soffkuddar runtomkring om du tror att du kanske ramlar =) Sen när man är hemma så kan man ha skyddsutrsustningen på  =)   Wii Balanceboard är inte som balansredskapen på gymmet som är instabila, utan den är konstruerad som 4 personvågar i en som avläser hur och var man fördelar vikten och översätter det sen till skärmen. Så det är inte läskigt och kan du bara stå upp så kan du spela =)

/Fridaybrew

Fridaybrew
0

Nintendo wii konsol plus wii balance board för 2299= 2300 kr inkls frakt från cdon: Lätt värt sitt pris som rehab, samt det finns roliga spel i övrigt så det är bara skoj =)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=781150

/Fridaybrew

Maria
0

Tack för alla tips.Glad

Jag vill bara prata med läkaren först så jag inte gör något som jag inte skaFlört

Jag har ju sådana där MBTskor men de har jag inte heller vågat använda.

/Maria

Fridaybrew
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ah sånna skor. Nu spekulerar jag hejvillt och dessa är grundlösa tankar från min sida. Det är att jag tror det är nyttigare för dig med hänsyn till balans/yrsel att gå barfota, så hjärnan får direkt återkoppling från fötterna och man anpassar sig snabbare. Så jag skulle istället välja ett par "toe shoes" (bild nedan) för att då stimuleras hjärnan mer av nervinformationen som kommer från fötterna och alla tår. Men som sagt detta är bara hur jag resonerar, har inga fakta som jag kan länka till eller liknande så prata med läkaren är definitivt bäst, Om du vill kan du ta med dig bild på respektive skor och fråga vad som är bäst (för nu blev jag nyfiken på "rätta svaret" *lol*)

/Fridaybrew

Maria
0

Jo, jag har sett dessa skor ocksåGlad

MBTskor ska ju också ha samma effekt som "barfotaskor" sägs det men det är ju som sagt "reklamen"

/Maria

Fridaybrew
0

http://www.thevibramfivefinger.com/five-fingers-women-c-7.html
hittade ett ställe som har halvapriset  65 dolalr . dock hittade jag inget om frakten. De verkar ha en usa sida o en för UK (england) så troligen inga problem för frakt från england men ett fråge mail innan eventuell beställning skadar aldrig) billiggast på prisjakt är 899 kr från naturkompaniet o det är inkl frakt.

/Fridaybrew

Maria
0

Tack för alla länkarGlad

/Maria

Fridaybrew
0

Varsågod =)

/Fridaybrew

Halvdansken
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bumbleboo - "Nästa vecka den 8/6 så är sista besöket hos en onkolog.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Brommel
0

Bra jobbat Bumbleboo!! Du är tapper som få och hur känns det att börja jobba? Vad händer sedan hos neurologen?

Halvdansken
0

Ojsan, halva svaret försvann visst.

Bumbleboo - "Nästa vecka den 8/6 så är sista besöket hos en onkolog."

Ska du inte in i 5-årskontrollen? Min man går nu (2 gånger nu utan att de hittat nåt!!) var 4e månad och det är på onkologen. Han har inte flyttat till öra-näsa-hals, vilket skulle varit hans alternativ.

Maria
0

#12 TackGlad Det känns väldigt bra att börja jobba igen faktiskt.

#13 Jag vet faktiskt inte. Förra gången jag var hos onkologen så pratade de om "att skriva över mig" och att jag då blir kallad till magnetröntgen via neurologen men nu blir jag nästan tveksam…kan jag ha missuppfattat?

Det återstår att se.

/Maria

Brommel
0

Kanske är det neurologerna som sköter kontrollerna? Jag har också för mig att man går på ganska täta kontroller i början. En kvinna som blev klar i går med sin strålbehandling i bröstet berättade att hon skulle gå var tredje månad. Det tyckte jag lät lite väl glest men de vet vad de gör!!

Det är så kul att höra dina kommentarer Bumbleboo och att du är sugen på att jobba. Du är tuff!!

Maria
0

Jag tror att det beror på vilken typ av cancer man haft.

De sa också att det är ingen idé att göra en magnetröntgen på hjärnan förrän om ett halvår.

Gör man en nu så kan det vara rester från operationen man ser och man vet inte vad som är vad så därför vill man vänta några månader till när hjärnan är mer läkt.

På efterkontrollerna vet jag heller inte riktigt vad de ska göra. Vad jag förstår så har min tumör suttit i fjärde ventrikeln i hjärnan och tryckt på hjärnstammen.

Ventriklarna är  hålrum i hjärnan där spinalvätskan cirkulerar och ner i ryggraden. Spridningen av denna cancerform är inom detta område vad jag förstår, eftersom de var noga med att göra en magnetkamera på ryggen så fort de fått reda på att tumören var elakartad.

Jag kan tänka mig att de gör lumbalpunktion på efterkontrollerna och röntgen men som sagt, det återstår att se.

/Maria

Lena1971
0

Det måste kännas som ett friskhetstecken att gå tillbaka till jobbet! Det gjorde det för mig, och jag tror det är så för de flesta.

Grattis till det! Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Halvdansken
0

Har säkert med att göra vilken cancer man har.
Nu när vi var till kontroll sist så sa de att den typen av cancer min man har (har haft Glad) sitter ytligt, i slemhinnorna (munhålecancer med spridning till lymforna på halsen) och den typen märker man fortare av sig själv (sår, knutor, problem att svälja) än vad man gör med en scanning.

Andra sorters cancer (som Bumbleboos) är ju helt omöjlig att upptäcka på andra sätt än med scanning eller andra typer av provtagningar, så det är nog därför du flyttas över.

Agilis
0

Oj, vad härligt att höra att du ska tillbaks till arbetet, det är väl ett friskhetstecken om något! Bra att du är pigg så snart efter din sjukdom.

Jag blir alltid så förvånad av att höra hur snabbt många är tillbaka i arbete och hur bra ni verkar klara av alla behandlingar. Lite avundsjuk blir jag också…

En sak som jag har funderat på är ni som fått cellgifter, får ni aldrig restriktioner på hur ni får leva? Det verkar som om ni blir hemskickade och aldrig får infektioner och slipper vara inneliggande? Eller är det bara som jag inbillar mig?

Trevlig helg på er!

Lena1971
0

#19 Jag kan bara svara för mig själv när jag fick cellgifter. Jag fick råd om att undvika folksamlingar under andra veckan efter en kur, men inget mer. Det hände aldrig något heller. Det måste bero mycket på hur starka cellgifter man får, hur känslig man blir?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Fridaybrew
0

Jag har lyckats hålla mig förkyldfri väldigt bra har egentligen bara varit sjuk 2 ggr senaste 6 åren (bortsett från lite cancer). Vilket resulterade i isolering på infektionsklinik.
Jag fick ungefär samma råd som Lena1971 men det är inte helt enkla att klara sig från folksamlingar. Minimerat antalet biobesök och går inte på bio när det är något som går runt, skaffat bil för att slipa bussar och tåg, dock gick de bra i flera år med buss och tåg.

Har sambo som jag en gång förbjöd att komma och fira nyår med mig, då vi firar julen med våra respektive familjer men nyår ihop. Dock denna gången hade hennes bror varit i sydamerika o kommit hem tokigt förkyld och lyckades smitta min sambo vid sin hemkomst. Så då fick vi fira separat, det sög verkligen men det är inte värt risken.

Sen när man åkt buss eller varit ute så kommer jag hem och tvättar händerna, sen trycker jag på hissknappar med vänsterhanden knogar (är högerhänt). Tror inte hissknappar rengörs speciellt ofta, eller kundvagnshandtag.

Man får vara försiktig men utan att sluta leva på så gott man kan.

/Fridaybrew

Halvdansken
0

#21. " Jag har lyckats hålla mig förkyldfri väldigt bra har egentligen bara varit sjuk 2 ggr senaste 6 åren (bortsett från lite cancer)."

Dagens garv! Tackar för den!  Skrattande

Lena1971
0

Skrattande

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[Nathalie62]
0

Hur känns det idag ? Skrattande