arbeta hos anhörig...
Min morfar har fått svår cancer och jag har hört att man kan få betalt för att bo hos han… jag är där väldigt mycket men det e ju aldrig fel att få pengar, stämmer det att man kan få jobba och hur ska man söka det?
Hej juuwlia!
Det är försäkringskassan som beviljar anhörigpenning. Jag hittade en pdf på forsakringskassan.se som kanske kan hjälpa dig en bit på vägen.
Hoppas det går vägen!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Hur mår din morfar? Är han sängbunden, är han klar i tankarna?
Mvh Lena
han är klar i huvudet, han har gallvägscancer, cancer i en lunga, cancer i levern, skelettcancer och metastaser i ryggraden. Han sitter i rullstol och kan gå ca 5 meter med hjälp av gåbord.
Så förfärligt. Om man får ställa en dum fråga, har han mycket ont av det?
Jag läste lite om närståendepenning, och det verkar som att det är när man avstår från arbete för att vårda någon som man är berättigad till det. Jag tycker ändå du kan ringa och fråga. Här är en länk till kontakt med fk.
Jag tycker det är fint att du tar hand om din morfar. Sen, som du säger, så skadar det inte om du får någon ersättning för det.
Mvh Lena
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du kanske kan ansöka om att bli personlig assistent åt honom? Är ju lite mera "riktigt jobb" än att skippa sitt ordinarie arbete för att vara närstående.
Bara en tanke…
Med vänliga hälsningar
Chess
Har hört att han inte har någon rätt till en personlig assistent då han blev sjuk efter han hade fyllt 65
Det stämmer är jag nästan säker på. Då är det hemtjänst/hemsjukvård som träder in.
På sjukhus så tillhör man oftast Geriatriken efter fyllda 65.
/Maria
Närståendepenning
Om du avstår från att arbeta för att vårda en närstående person som är svårt sjuk kan du få närståendepenning. Du kan få närståendepenning även när du vårdar den sjuke på sjukhus.
Med svårt sjuk menas sjukdomstillstånd som innebär ett påtagligt hot mot den sjukes liv. Både du själv och den sjuke måste vara försäkrade i Sverige och vården ska ges i Sverige eller i annat EU-land."
Ring försäkringskassan och fråga. Hoppas ni kan få hjälp, hur är det med honom nu ?
Förlåt Lena, såg att du redan hade skickat en pdf fil 
Jag fick närståendepenning i vård av min pappa. Då avstod jag från mitt arbete.
Och även om det står att man INTE kan ansöka eller få pengar retroaktivt från FK så KAN man få det. Om man har giltiga skäl.
Jag ansökte ju efter att min pappa gått bort. Jag hann inte ens skicka in papprena till AF. Men anger man att det blev akut med vården och att det tog över en vecka att få ansökan så får man ändå ut pengar retroaktivt.
Hoppas att det löser sej för dej.
Kram