Cancer iFokus

Cancer

Etiketthjälp-och-hjälpmedel
Läst 2746 ggr
[Tan-chan]
0

The Rapunzel Project

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag snubblade över detta projekt rätt så nyligen och tänkte posta det här.

Detta är ett projekt för dem som ska gå igenom kemoterapi. Det ska tydligen finnas en slags mössa som ska förhindra så att man tappar håret på huvudet under denna behandling, och tänkte att det kanske kan intressera här?

Någon som har hört om detta förut? Min mammas väninna ska gå igenom kemoterapi och tänkte tipsa mamma om detta så att hon kan vidaretipsa sin väninna.

Länkar:

http://www.rapunzelproject.org/
http://penguincoldcaps.com/

De tar upp detta i videon här under tillsammans med en som har testat detta. Kolla från 03:37.

Fridaybrew
0

Bra tips! Tack!

Har sett det men dock inte sett den "in action" lite förvånande nog. Däremot har jag sett patient med kylhandskar för att rädda/behålla sina naglar.

Det är ganska simpelt faktiskt. kylan gör att blodcirkulationen minskar drastiskt vilket innebär att det finns mindre kärl och cellgiftsblandat blod som når ut till hårrötterna.

Dock beror det på vilken typ av cellgifter man behandlas med också, själv har jag tur nog att behandlas med cellgifter som inte påverkar min hårväxt.

I USA (såg det på en cacner dokumentär så kanske inte generellt för usa för det är ett stort land men på vissa sjukhus iaf) kan man även få isglass under behandlingen för att förbättra munhygienen. Har tyvärr aldrg blivit erbjuden en piggelin i sverige =((

Dock kan man köpa med sig egen glass troligen och låna frysfacket lite. Så det beror på hur motiverad man själv är helt enkelt.

/Fridaybrew

[Tan-chan]
0

#1: Tråkigt att höra att du har drabbats av cancer. Usch så obehagligt!

Ah oki! Tack för förklaringen! Undrar om detta går att få i Sverige då. Verkar vara svårintroducerat i sjukvården fortfarande. Kan också tänka mig att det inte kan vara billigt med dessa mössor.

Fridaybrew
0

Lugnt haft cancer aslänge typ 16 år nu och tagit cellgifter konstant varje månad i typ 10 (har inte full koll på åren längre då jag aldrig brytt mig).

Mössorna bör rimligtvis vara relativt billiga. det är i princip vattenfyllda badmösseballonger som lagt i frysen, på en huvudform i frysen.

Troligen skulle det funka med 1-2 kg frysta ärtor lol. som man slår på så ärterna separera sig och kan formas efter huvudet. Inte så snyggt men jag tror det skulle ha samma funktionalitet i att kyla ner de blodkärl det rör sig om.

Så man behöver inte vänta på en läkare eller så bara köpa med sig ärtor och sen kan man hemmagreja till det så att det är isolerat uppåt och bara släpper kyla mot huvudet och ingen annanstans. =)

/Fridaybrew

[Tan-chan]
0

#3: Men nä, usch vad hemskt! Stackare! Men man lär sig väl leva med det antar jag så i slutändan är det inte lika farligt som det låter liksom.

Okej, men när jag läser så verkar det vara någon kylpasta i dem. Speciell gel som ska kylas till -35 grader eller vad det var. Och detta ska man ha på sig i åtta timmar för att få önskat resultat enligt kvinnan på videon.

Kan inget om detta med frysta grejer under behandlingen, så det är intressant ämne för mig nu när jag har börjat forska i det.

[Doglovers]
0

Mammas granne provade en sån mössa, men tappade en del hår ändå. Men vi människor är ju så olika så det fungerar säkert bättre på någon annanFlört