Ingen mamma ingen pappa
Själv tycker jag att det är ganska intressant att läsa andras historier,så här kommer min:
Allt började redan minuten efter att jag hade fötts i stort sätt. Mamma hade problem med sina lungor och hade svårt att andas under förlossningen,så läkarna beslutade ett akut kejsarsnitt,men då var det redan försent. Hennes hjärta stannade för gott och hon fick aldrig se mig,och jag aldrig henne. Detta berör mig inte lika mycket (självklart att jag är ledsen över att jag aldrig fick chansen att träffa min mamma) men 14 år senare så råkade pappa ut för en bil olycka,han var inne på sjukhuset blera gånger för återbesök. När han en dag kom hem från jobbet så faller han bara ihop,han är vid medvetandet,men han säger att det inte är någon fara och att det blev lite mycket på jobbet efter att varit sjukskriven i ca 3 månader. Jag hjälper honom upp,in till soffan där han sedan fick ett glas vatten. Efter någon timme sa han att han mådde bra igen,så han gick upp till sin säng och fortsatte att kolla på fotbolls matchen. AIK mot Gais. Dagen där på mådde han nästan som vanligt,hade lite huvudvärk bara sa han men på natten så hörde jag honom liksom ligga och gnälla,tordde först att han drömde,men det höll på i flera timmar,så jag gick in till hans säng,där låg han ihop rullad som en köttbulle med armarna runt magen och svettades under täcket. Jag blev genast orolig och gick ända fram till sängen,försökte väcka honom och kände på hans panna,den var allderless varm. Till slut vaknade han och han sa att han frös och frågade mig om jag kunde hämta en till filt (han hade redan två + täcke) och en värktablett bot magen. Jag gjorde som han sa men det blev inte bättre. När min väckarklocka ringde på morgonen och det var dags att gå till skolan,var pappa inte nere i köket som han brukar vara. Jag går in till honom i hans sovrum och frågar hur det är med honom. Men han svarar inte utan bara skakar på huvudet. Jag ringer till min granne som bara bor över gatan och frågar om hon kan hjälpa pappa medans jag är i skolan. Hon kommer hem till oss och börjar prata emd pappa medans jag stressar i mig frukosten. Hon säger till mig att han måste in på sjukhuset för det kunde vara blindtermsinflamation eller någonting sådant. Hon kör mig till skolan först och sedan pappa till sjukhuset. På kvällen dagen efter kommer han hem med antibiotika (var ej blidtarmen) och har lika ont.
Dom har tagit massor med prover och undersökt honom. och sa att de skulle höra av sig om ca 15 dagar. Det gjorde de. Pappa skulle kollas igen,igen och igen.
ca 7 veckor efter de sista besöket så får jag ett samtal i skolan. De säger att pappa har fått cancer. Cancer i tjocktarmen. Jag tror aldrig jag blivit så chockad,ledsen och förvånad på samma gång. Vi var på väg mot matte provet då jag bara släppte allt och sprang ut ur skolan,ner till spårvagnen och åkte till sjukhuset med ögonen full av tårar. Många frågade mig både på tåget och spårvagnen hur det var emd mig,men jag minns inte om jag svarade de eller inte. Jag var så otroligt chockad! Inspringandes på sjukhuset ser jag hur pappa ligger och kollar på fotbollsmatchen i sjukhuskläder, dropp, och ett glas vatten bredvid sig. Jag springer fram och kramar honom så hår jag bara kan, tårarana rinner bara mer och mer. När jag släpper taget om min älskade pappa så ler han och jag ser hur hans ögon börjar glänsa utav salta tårar. Till slut faller en tår ner på kinden på honom och han tar min hand och säger "det kommer bli bra, allt kommer att ordna sig" jag börjar gråta ännu mer och jag försöker få fram ett leende på läpparna, även fast det är svårt.
När jag försökt återhämta mig något så är klockan runt 23. Pappa säger att jag måste ringa seline (våran granne som vi känt väldigt länge) så att jag får komma hem, men jag säger att jag inte vill hellre annat en att stanna hos honom. Läkarna och pappa komemr överens om att jag får sova på sjukhuset en natt. Men jag sover kanske bara ett par minuter känns det som. jag gråter och gråter. På morgonen där på när pappa vaknar ser han att jag fortfarande gråter och säger "om du ska gråa så där mycket får du allt ta och dricka tre gånger så mycket vatten per dag hörrö du! Men jag förstår inte varflr du gråter?" Han sa att allt skulle ordna sig.
Det gorde det för stunder några veckor senare. Men efter ett par månader igen så drar det igång igen. Nu hade cancern spritt sig till levern och tumören var stor, stor som en mango sa läkarna till mig. Operationerna funkade inte och nu visste jag itne hur mycket tid pappa hade kvar. Jg försökte kämpa på med skolan och det vardagliga, det var det pappa ville att jag skulle göra och jag ville itne göra honom besviken. Men eftermiddagen den 17 april så ringde läkarna och sa att pappa mådde mycket sämre. Jag hade varit där bara för någon timme sedan och det var även den gngen som var min sista gång att få se honom.
Kanske vissa ord är felstavade , kanske någon missad bokstav eller svå, men det är int eså lätt att skriva när man har ögonen fyllda med tårar och sitten hemma hos sin farfar vid hans data med tangentbordet där alla bokstäver är utslitna.
Detta var nog det värsta jag någonsin har varit emd om ! Att man kan känna sig så maktlös och bara vänta på att man ska bli helt själv är inte det roligaste. Pappa hade hopp om att det skulle bli bra, han var näsan helt säker, han sa till mig att det skulle bli som vanligt igen och allt skule bli bra, han sa att han älskade mig och jag sa det till honom och de var de sista orden. Det är jag glad över, även fast det inte blev så, så var det ändå något posetivt han sa till mig som sista ord.
Jag komemr ALLDRIG glömma honom! Han bettyde och var mitt allt, och nu har jag ingenting.
Vaken mamma eller pappa :/
Idag är jag så bor jag hos min farfar i småland. Fyller 15 i december och tänker på detta varje dag, alla scener hela tiden. Får se om jag klarar av sista året i grundskolan. Jag har i alla fall min dröm "att få tillbaks mina föräldrar"
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min lilla vän, vad du har varit igenom.
Du får en tröstkram av mig!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Jag håller med om att du har varit med om något man absolut bör få slippa.
Tur att du har din farfar.
En gång i framtiden så har du detta bakom dig som ett minne. Saknaden kommer alltid att finnas men livet kommer med nya vändingar och går vidare fast det är svårt att tro när man är mitt upp i allt.
Du kommer bli en fantastisk läkare/forskare.
Tröstekramar från mig med.
/Maria
ja det är/har inte precis varit lätt! men livet kan ju knappast bli sämre nu känner jag , sådet måste ju betyda att det bara kan bli bättre
Tack ! :)
Du har haft det väldigt tufft. Skönt att du har din farfar ändå. Han har misst sin son och sonhustru. Så ni sitter i "samma båt" så att säga. Livet är riktigt taskigt i bland och man undrar vad det är för mening med allt.
Men jag tror du går ut ur de här sorgliga, mycket starkare än du var innan.
Du får en stooor och varm kram från mej
Ja det gör vi och båda vet hur det käns ! Jag hoppas det blir bättre , vilket det blir. Sår läker emd tiden,kanske inte helt,men det blir iaf en sårskorpa om man säger så :)
Kram !!
#6 Du är så klok så jag blir alldeles rörd…kram.
/Maria
#6 Du har så rätt så rätt. Sorgen blir inte mindre, men man lär sej att leva med den. Du är en klok person
Haha,ja det gör man verkligen! Haha,har faktiskt aldrig hört någon säga till mig att jag är smart/klok :P Tack så mycket hehe ,antar jag.
Folk brukar tycka att jag är lite konstig eftersom att jag skriver noveller och sådant,jag skriver hela tiden! Konstigt faktiskt… men nu skriver jag om denna historien,fast omformulerad,att det är en annan tjej och vad som hände sen osv. har kommit en bit på vägen,ungefär 17 sidor nu,men långt ifrån klar ! Jag mår bra av att skriva sorliga och om svåra saker som har hänt mig… är det normalt? :O
Det är jättenormalt! När det händer bra saker behöver man sälla få ur sig dem men när allt rasar är det oftast enda sättet att handskas med det!
Jga har alltid skrivit dagböcker.. jag kallar dem sorgeböcker:-)
Och jag skulle absolut inte överleva om jag inte fick skriva….. elelr också skulle min omgivning bli galen för jag skulle tjata hål i huvudet på dem:-)
Så skriv!! Kan du få ihop det till en bok som kan hjälpa andra med sin Sorg så är det ju en jättebonus men om inte - skriv för att överleva!!
Lycka till!
Jag säger som #10. Skriv skriv och skriv 
Kram
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du är en otroligt stark människa och jag beundrar dig verkligen!
Tårarna bara rann när jag läste och jag kunde inte ens föreställa mig din smärta och Sorg !
Du borde absolut fortsätta skriva, du skriver fint och man vill inte sluta läsa.
Du verkar så otroligt smart och väldigt mogen!
Massor kramar till dig !
C
#12 tack så mycket ! Tårarna rinner när jag läser att du skrev… :') jag ska absolut fortsätta skriva! Det är det ända som gör mig lycklig…
Kram !