Bli frisk genom att ändra din kost
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En kvinna från västsverige räddade livet på sin lillasyster som hade för långt gången bröstcancer. Hon hade åtta, nio tumörer, i bröst, lunga, lever och hjärnan. Läkarna hade gett upp hoppet och berättade att hon hade några månader kvar att leva, hon skulle förbereda sin begravning.

Det är bara att gå in på länken och läsa (om man vill). Där står det om flera som faktiskt blivit botade. Detta är värdefull information såväl för de som är sjuka, som de som vill förebygga cancer och andra sjukdomar. Människor har rätt att få veta att denna möjlighet finns! Sen får de själva avgöra om detta är något de själva vill prova eller ej.
Varför ska Maine få förstöra denna möjlighet för människor som kanske är intresserade av att läsa om något som kanske kan hjälpa dem?
Det är inte mitt beslut om det ska tas bort eller inte, men som du skrev på en annan sajt, cancer kan botas med ändrad kost.
Jag har förlorat flera familjemedlemmar i denna hemska sjukdom, senast för tre månader sedan, så personligen ser jag detta som något otroligt. Om det vore så enkelt att bota, varför botas inte fler?
Men som sagt, detta är enbart min åsikt, andra får tycka vad de vill. Ber alla som läser om ursäkt om jag låter sur, men detta är ett ämne som berör mig djupt.

För att det tyvärr inte är så många som känner till denna möjlighet. Det är ju därför det är så viktigt att fler får reda på det. Jag förstår om man är skeptisk, men tycker att folk har rätt att få veta och välja att prova (eller inte) själva.
Denna metod har bland annat praktiserats på hälsohem, men då var de tvungna att kalla det att de bara la om kosten, inte i syfte att bota cancer (för det har de inte "rätt" att påstå), utan bara för att försöka förbättra hälsan i största allmänhet.
Läkare undersökte cancerpatienter som tidigare hade skickats hem som obotbara och som sedan tillfrisknat helt med hjälp av denna kost. De kunde till sin häpnad konstatera att de botats, men då de fick reda på hur, ville de inte höra talas om det, utan mörkade det hela istället. De tyckte att de hade blivit friska på fel sätt och anmälde hälsohemmet "som tack". Jag tror dock att de som blev botade struntade fullkomligt i att de hade blivit botade på "fel sätt" enligt läkarna. De var nog mycket tacksamma över att de hade blivit botade överhuvudtaget och självklart ville de i sin tur hjälpa andra. På så sätt har informationen i viss mån spridit sig, men det har ännu inte nått ut till alla människor.
För de som inte orkar ta till sig detta, så kan jag i alla fall rekommendera er att äta (eller mixa med lite vatten och dricka) groddade mungbönor dagligen samt äta aprikoskärnor. Det är ofarligt, enkelt & billigt och ni kan lägga till det till er vanliga kost. Bäst verkan gör dock kostomläggningen i sin helhet.
Jag beklagar att du mist familjemedlemmar i denna hemska sjukdom, Maine.
Jag menar bara väl jag också. Min förhoppning är att många fler ska kunna räddas och att många fler ska kunna få handfasta råd om hur de kan förebygga cancer.
Jag är benägen att hålla med Maine. Så länge det inte är vetenskapligt bevisat och testat så får man inte säga att något botar. Kan hjälpa däremot är en annan sak.
Men är man sjuk så prövar man det mesta och lyckas det så är det ju bara att vara glad. Att få tips om att det gått bra för andra kan vara guld värt men det finns mycket lurendrejeri i branchen som man ska passa sig för.
Har väldigt svårt för att tänka mig att läkare skulle "mörka" lösningen på att bota cancer. Här snackar vi nobelpris.
Men tack för länken för det var intressant läsning
/Maria

Givetvis påverkar kosten oss, varför skulle den inte? Man har ju kommit fram till att glutamat är farligt, det var nåt som man hade på mackorna på 70-talet.
Däremot finns det många olika varianter. Tex har jag läst att cancerceller växer mycket fortare i fruktos än i glukos. Det är en amerikansk forskning som påvisat detta. Vilket ju inte stämmer med personerna i TS länk som tydligen har ätit en hel del frukt.
Jag är övertygad om att man kan förändra sjukdomsbilden mha maten, men exakt vad man ska ändra är väl inte klart än.
Däremot håller jag inte med Maine om att man ska undanhålla informationen. Var och en har rätt att välja själv, även om det inte är "vetenskapligt bevisat". Tänk om det funkar?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Det är inte tal om att undanhålla information, men att påstå rent ut, att dödlig cancer kan botas med ändrad kost, det är det jag "protesterar" mot.
Cancer som satt sig i lungor, lever mm. det botas sällan med ändrad kost..
Mår man bättre av ändrad kost, då är det ju bra!, men att bota långt gången dödlig cancer.. jag tycker inte att man ska skriva att det går att bota.
Då vill jag ha vetenskapliga källor, då borde läkare tilllämpa detta osv.
Jag vill inget hellre än se botemedel mot cancer, då det är det värsta som finns.. Den dagen botemedlet kommer så är lyckan fullständig!
Men håller med bumbleboo, mycket intressant läsning..

Det håller jag med om, Maine.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

#7 Tack för att du orkar reagera Maine, jag orkade inte och var istället tyst, men jag är glad att du gjorde det.
Mvh, Agilis

Jag hoppas att många finner det intressant att läsa och ev. prova. Annars är det bara att ignorera det. Gör som ni vill.
Lycka till oavsett vilket!
Sagolika, man ska alltid akta sig för anekdotiska bevis. De är svåra eller omöjliga att kontrollera, och man vet inte vilka faktorer som egentligen spelar in när någon mirakulöst botas. Därför ger jag tyvärr inte mycket för länken till Berättelser ur verkliga livet. Förutom att det är upplyftande att läsa om mirakel förstås!
Jag undrar också vilket hälsohem det är du berättar om? Jag skulle gärna vilja kolla den informationen. För mig låter det väldigt osannolikt att ett ställe där människor botas från cancer blir anmält.
Så om du har namnet på hälsohemmet eller vet var det ligger eller något annat som kan identifiera det, då får du gärna tala om det för mig!
#1 Maine, jag förstår din reaktion, men jag tycker det är bra om tvivelaktiga behandlingsmetoder avslöjas. Så jag plockar inte bort sånt från min sajt i onödan.
Är det bluff är det bäst om det avslöjas. Och verkar det stämma vill man ju veta mer om det.
Att bra kost, motion och måttlighet med berusningsmedel är en treenighet för att hålla sig frisk vet nog alla, vare sig vi följer råden eller inte. Men någon hundraprocentig garanti kommer det nog aldrig att finnas.
Tack till alla som bidragit till att göra den här tråden intressant och läsvärd! 
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Läkarna är förvånade över att jag mår så bra som jag gör och i tom att jag ens lever. Min kost tja mikromat, falukorv, blodpudding, hot dogs , mcdonalds burger king, donuts oboy o 1-3 liter cola om dagen, vitt bröd ingen frukt. Typ jag äter allt som jag blir sugen på och bryr mig inte det minsta på vad jag sätter i mig.
Tydligen gör jag något rätt för jag har överlevt många andra. Sen tycker jag inte man ska tänka på cancern när man står och ska handla sin mat. Köp det du är sugen på för troligtvis behöver man få i sig all energi som bara är möjligt då matlusten inte är vad den borde vara för de flesta, speciellt inte under behandling.
Jag rekomenderar inte min diet till någon, däremot rekomenderar jag min approach till cancern och det är att inte låta cancern ta över hela ens liv innan man dör utan LEV.
Sen ett litet PS det är att har du (som cancerpatient) svårt att få i dig tillräckligt med mat och energi så finns det energidrycker som man kan få utskrivna som komplement till sin vanliga kost. De varierar landsting till landsting om det är gratis eller kostar (men det är det värt). Be att prata med en kostrådgivare som är utbildad och reder ut vad det är du behöver.
/Fridaybrew

"man ska alltid akta sig för anekdotiska bevis. De är svåra eller omöjliga att kontrollera, och man vet inte vilka faktorer som egentligen spelar in när någon mirakulöst botas."
Jag ville bara tacka för det kloka inlägget av Lena. Dessa livsberättelser är inget annat än just berättelser. Sannolikt kommer alla nya rön på 10-talet ha blivit vetenskapligt bevisade och beprövade när våra barn har blivit äldre. Men idag vet vi inte vilka faktorer som spelar in när någon mirakulöst tillfrisknar. Kanske spelar också mentala faktorer in…? Att ändra pH-balansen i kroppen kanske fungerar för en del personer men sannolikt inte alla även om de har samma diagnos.
Jag tycker man kan ta till sig "mirakelkurer" med skepticism och sunt förnuft; frukt och grönt låter som en lika bra väg som någon men tex en dyr klinik utomlands hoppas jag får eventuella besökare att eftersöka behandlingsmetoder och resultat.
Har träffat flera invandrade svenskar, som efter en cancerdiagnos åkt hem till sina forna hemländer för att få en alternativ behandling till vår vetenskapligt beprövade. Jag har tyvärr inte hört om någon med en lycklig utgång.
MVH. Må väl 
Min pappas journal åkte världen runt då min pappas bästa kompis är proffessor. Jobbar med enbart cancerpatienter.
Inte en enda läkare påstod från Danmart till Kina att det var att ändra kosten.

Eftersom tråden är aktiv igen, så kan jag berätta om vad som hänt med mig under min sjukdom.
En vän hörde plötsligt av sig och ville höra hur det var. Han erbjöd mig Kyäni, han fick inte säga att det skulle göra mig frisk, "men han hade flera vänner som blivit frisk från cancer". Det är alltså en bärjuice som kostar 500 kronor litern och som skall höja immunförsvaretmed hjälp av högt innehåll av antioxidanter.
Nu känns det här mer komplext för mig, eftersom jag min sjukdom sitter i immunförsvaret och jag känner mig verkligen i kläm eftersom kyäni är ett pyramidföretag, som inofficiellt tydligen säger sig kunna bota cancer.
En annan vän sa till mig att det där var det bästa sättet att förlora vänner på och jag kan lite mer och mer förstå det nu, efter alla säljsamatal jag får av vad jag trodde var "bara" en vän.
Mvh, Agilis
Det är svåra saker det här med kost och vår påverkan.
Jag har ju alltid hävdat att man klarar sig bra på att äta vettig mat men jag ska erkänna att jag äter anioxidanter och dricker grönt te numera
Däremot är jag väl medveten om att detta inte botar något men påverkad blir man ju och kan man "hjälpa till" med att stärka sig så gör man ju vad som helst.
Jag blir bara så ledsen och upprörd när man går ut med att det ska "bota" cancer och andra svåra sjukdomar och dessutom kostar en hutlöst massa pengar.
Snacka om att lura människor som sitter i en hopplös situation.
/Maria

Ja visst är det det. Det var med den inställningen jag försökte gå in i det hela. Jag kanske blir piggare i alla fall, tänkte jag.
Jag pratade med en annan vän som läser farmakognosi och hon tyckte jag skulle vara till och med försiktig med den här juicen. Den fanns många verksamma ämnen i den och de påverkade även varandras potens. Många av ingredienserna gick hårt åt mage och tarm och det är väl inget jag skulle vilja belasta ännu mer under cellgiftskurer.
Jag hade inte känt mig så pass obekväm om det inte var sådan sektkänsla i marknadföringen som smög fram i samtalen. Antioxidanter kan jag få i mig massor av på billigare sätt än för 500 kronor litern.
Mvh, Agilis
Allting är nog bäst med måtta så att säga. Mycket av dessa "medel" som säljs är precis som du säger nästan "sektbetonade" i sin marknadsföring.
Inne på Hälsa har vi haft en lång diskussion om ett företag som säljer "Fitline" vilket ska vara rena undret
/Maria

Bra i alla fall att det diskuteras och ifrågasätts. Visst kan kosttillskott vara bra, men köp inte allt som sägs av anonyma personer på internet. Man måste fråga sig vem som tjänar på det hela i slutänden. Såg att detta preparat dessutom var ÄNNU dyrare per månad än Kyäni… Wow…
Mvh, Agilis
#20 Kan bara hålla med.
/Maria
#7, 8, 9 kommenterar jag nedan.
Om ni läser boken av Jane Plant: Ditt liv i dina händer så får ni bakomliggande vetenskapliga studier. Eller en Studentuppsats skriven och godkänd på Karolinska universitetssjukhusets onkologi(cancer) kurs. http://www.frisk.n.nu/vetenskapliga-studier Högst upp finns en undersida tillhttp://www.frisk.n.nu/uppsats-om-sambandet-mellan-mejeriprodukter-och-brostcancer
Till diskussionen ni tre för om
En kvinna från västsverige räddade livet på sin lillasyster som hade för långt gången bröstcancer. Hon hade åtta, nio tumörer, i bröst, lunga, lever och hjärnan. Läkarna hade gett upp hoppet och berättade att hon hade några månader kvar att leva, hon skulle förbereda sin begravning.
http://www.frisk.n.nu/berattelser-ur-verkliga-livet
vill jag tillägga att Kvinnans syster i artikeln är
_med. Dr i cancer sjukdommar.
_
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag väntar hellre på att dietisterna på avdelningen rekommenderar mig något, än att gripa efter halmstrån efter vartenda nya "rön" som visar sig på internet.
När preparat säljs för dyra pengar och är mer eller mindre mirakelmedel som ingen annan känner till. Det slår hårt på varningsklockorna minst sagt.
Om någon med cancer känner sig osäker på sin kost, tala om det för din läkare som sen ger dig en tid hos en dietist.
Jag låser nu tråden!
De som vill experimentera eller läsa på vidare om just detta får använda sig av google. Kom ihåg att vara kritiska!
Betänk också att vissa alternativa behandlingar kan påverka din övriga medicinering så rådgör med läkare innan.
/Fridaybrew moderator
/Fridaybrew