Ingen smak kvar!!
Så är den 14 strålningen avklarad och "bara" 20 kvar. Det går fort måste jag säga men nu börjar halsen kärva ordentligt och som ett brev på posten har min röst försvunnit ( enligt planerna) och jag har fått svamp i munnen., Tungan är kritvit faktiskt men nu har jag medicin som ska inmundigas i en vecka. Det jobbigaste är inte smärtorna utan att jag inte har någon smak eller rättare sagt ett slags sur plåtaktig smak. OM jag biter ihop av smärtan så smakar inte ens maten gott och nu har jag övergått till energidrinkarna. Men hur de smakar vet jag inte! Jag hoppas ni alla mår gott efter omständigheterna och det var verkligen härligt att läsa om Bumbleboos kommande arbetsveckor. Det var strongt jobbat!!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det hände min man också när han blev strålad i halsen. Ca 3-4 veckor efter avslutad strålning började det komma tillbaka, och nu efter 6 månader är det helt ok igen.
Vi hade en diskussion på sjukhuset om detta, för det är många som upplever samma sak, och en del är väldigt försiktiga, men min man körde på med starka kryddor (kurry, chili, tabasco). Kanske kan et chocka smaklökarna så att de börjar jobba igen, läkarna rekommenderade inget, det är olika för alla.
Men vänta och se hur det blir när du är klar med strålningen. Hur går det med salivproduktionen? Eller är spottkörtlarna inte drabbade?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag strålar högt upp i halsen och spottkörtlarna kan nog vara med där så jag har veckovisa besök hos tandläkare. De hjälper mig med muntorr het men den har jag faktiskt inte känt så mycket av ännu. Det värsta är just smakförändringen och att ständigt gå omkring och känna ett obehag i munnen. Att äta är faktiskt en plåga men jag trycker i mig energirik mat. Idag har jag faktiskt tryckt i mig en hel burk creme fraiche…men fy fan hur det smakade. Vatten smakar också illa så det här är jobbigt. Jag trodde mer att det skulle göra djävulskt ont men det här. Usch!! Menar du att jag kan få dras med det länge? Jag försöker äta det som känns bäst men när jag ätit något så är det bara äckligt. Men det är bara att bita ihop. Tur att jag har er här på forumet att klaga hos och få goda råd och stöd..
Stackars dig.
Det är jobbigt när man har svårt att äta. Tänk att t.om vatten kan smaka illa.
Jag klarade mig bra förutom att tandköttet var illande rött och sved och tungan var alldeles rödblank men det börjar gå tillbaka nu.
Äta var inga problem men som sagt så strålades jag ju längre upp.
Bra att du kan tvinga i dig lite fett och energirik mat för du behöver det så väl.
/Maria
Tack Bumbleboo, jag måste ju kämpa lite bättre än så här men varje födointag smakar pyton och det är verkligen en kamp. Men jag får ju inte bli för mager. Jag börjar förstå varför onkologen sade åt mig att äta upp mig i vikt innan behandlingen. Det lär bli ett rejält viktras även om jag ska försöka streta emot. Energidryckerna är sköna även om de inte heller smakar. Tänk om det här håller i sig länge också??? Men kan du och övriga kämpa mot era biverkningar så ska väl jag klara detta? Trots allt så är det viktigast att klara cancern!
#4 Du är en kämpe du också så jag tror du klarar det alldeles utmärkt.
Vips, så har du detta bakom dig
/Maria

Det tar tid för systemet att bli normalt igen, men givetvis är det ju individuellt hur lång tid det tar.
Problemen toppar ca 2 veckor efter strålningen, och sen blir det bättre för varje dag. Så det går över igen. Men jag vet att Ken var skitnervös för att han inte skulle få tillbaka smaksinnet. Han smakade nada, ingenting alls. Men det kommer.
Tips ät inte mat som du tycker riktigt mycket om, kroppen kommer felassociera maten när du är frisk =/
Om allt smakar skit ät sånt som är energirikt och du kanske inte ätit förut eller kommer äta framtiden. För det finns enklare sätt att förstöra ens favoritmat än cancerbehandling, men få där det går så fort.
Tex endel mår dåligt av att bara komma i närheten av ett sjukhus efter ett tag, jag själv trivs verkligen inte i närheten av sjukhus men som alltid enklast att inte bry sig (och vara försiktig med vad man vidrör och sprita händerna så ofta som möjligt).
Ett tag åt jag ute efter behandlingen just för att försöka lyxa till det, slutade med att jag inte kunde äta mer av den maten =/
Hoppas du hittat iaf ett par olika energidrycker som fallit dig i smaken! Svårt att få i sig för mycket energi under behandlingen om man säger så.
/Fridaybrew
#7 Jag som jobbar indirekt i vården. Visserligen bara med "friska" forskningspatienter men jag tar blodprover, spirometri, EKG och andra undersökningar dagligen. 
/Maria
Tack för alla stöttande kommentarer! Jag har försökt med ganska mycket men har lagt all fast föda åt sidan och kör nu på energidrinkar i stället. De smakar ju inget heller men å andra sidan så kommer jag inte att dricka dem efter behandlingen. Det är verkligen jobbigt och nästan värre än själva smärtorna och svälproblemen. Om det smakade gott så kan man ju lida någon sekund och sedan njuta av den goda smaken men icke! Jag har förstått att ett par veckor efter behandlingen är lite av slutexplosioner men sedan längtar jag efter att äta något gott. Men jag mår bra annars och igår åkte jag upp med kamera, kikare och hundar till fjällen och det kändes så bra!!
#9 Vad skönt att du kan koppla bort "sjukdomen" en smula och ta dig ut i naturen. Det gör säkerligen underverk
/Maria

brommel - tryck dem i dig, oavsett hur de smakar eller inte smakar. Din kropp behöver näring nu. Det är ett litet (eller stort) heliske nu, men det blir bättre. genomlid det bara. Bit ihopa. Det går över.
Nej, jag är inte alls bra på att ge "styrkekramar"osv…
min kära far ska strålas för sin cancer i matstrupe så jag sitter och läser lite hur det kan bli. nu vet jag inte hur mkt han ska strålas men jag är lite orolig hur han ska få i sig mat redan nu smakar allt äckligt. har försökt att han ska ta tabasco till allt. hade ni testat det eller hjälper det inte. han pratade nåt om att han kunde få något som hjälper att tvinga ner maten om det inte går att äta sedan under strålningen. har ni hört nåt om det. självklart har han redan sina energidrycker!

#12. Det är viktigt att få näring i sig, och sjukhuset håller koll på det. Om man inte kan äta så får man en sond genom näsan ner i magen. Vi såg många med en sån sond nät min man var i behandling.
Jag försökte äta fil men eftersom inget smakade så övergick jag sedan till Fresubin som jag också åt någon vecka efter avslutad behandling. Jag gick ju på 34 strålbehandlingar och ungefär två veckor in så försvann smaken och det var jobbigt men jag pressade i mig Fresubinet varje dag faktiskt och slapp sonden. De håller mycket noga koll på energiintaget. VArje vecka träffade jag dietisten och då vägde jag mig. Jag gick inte ner så mycket i vikt och nu är all smak tillbaka….och det är förbaskat härligt!!!Hoppas det går bra för din far.