Cancer iFokus

Cancer

Etikett: personliga-berättelser
Läst 8170 ggr
[jakke94]
0

Morfar har fått somna.

för ca 2 månader och 1 vecka sen fick min morfar sin dödsdom: Cancer i bukspotkörteln med metastaser i levern, han fick då 2 månader. 
Detta har varit dem två nästan värsta månaderna i mitt, och ant. hans liv. han har mått piss för det mesta :/ 

I söndags somna han in, den enda släktingen, förutom min familj som jag har kontakt med. Fast på något sett tycker jag det är riktigt skönt att han inte lider längre, men saknaden är något otroligt stort! 

Tror han visste att hans tid var kommen, tror inte han ville längre, i helgen tog han inte sin medecin han skulle ta och i söndags frågade han oss en väldigt knepig fråga: När är begravningen ? 
På det svarar vi, nämen det är väl ingen som dött? 
- jo, ni känner honom 
- jaha, men vem är det då, det måste vi ha missat isåfall
på den frågan, som enda svar får vi bara ett stort smile och sen säger han bara att han är trött och att vi får höras lite senare. 
Vi fick aldrig höra honom senare, vi fick träffa honom, ej vid liv på sjukhuset. något jag upplevde otroligt svårt! 

Men, min älskade morfar lider iallafall inte längre, och hoppas han hälsar mormor också!

AusaBausa
0

Månge tröstekramar till dig…

Maria
0

Stackars digGråter…och din morfar som nu har fått ro.

Många människor upplever det enormt hemst att se en död människa men jag tror att när du kommer få lite distans till vad som nyligen hänt att det kan ha varit bra att ändå få se honom. Man accepterar döden på ett annat sätt när man fått det så tydligt bekräftat.

Kramar till dig

/Maria

[jakke94]
0

Tack!
Att se honom död tyckte jag nog inte var svårt egentligen, men vi kom 5 min efter han avlidit och då satt jag och höll om hans arm, och kände att han blev kallare och kallare, det var nog det jag tyckte var obehagligt.

[Doglovers]
0

Många kramar till dej jakke94. Alltid en stor förlust att förlora någon nära. Men även en känsla av lättnad då den personen inte har ont längre.

Lena1971
0

Jag känner igen mig så i det du skriver. Saknaden samtidigt med lättnaden över att lidandet är över.

Det var bra att du såg honom när han gått bort. Det är svårt för de anhöriga som av någon anledning inte får se sina döda. Och även om det är fullkomligt onaturligt med en kall människa är det bra att få både se och röra en sista gång. Man förlikar sig lättare med sorgen på något sätt.

Jag beklagar verkligen din Sorg, jakke. Kramar om!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[jakke94]
0

Tack! 
Fortf. kan jag ibland höra hans tunga andetag av någon anledning! måste vara hjärnan som spökar!

[jakke94]
0

Imorgon är begravningen, blir skönt, sista gången vi blir tvugna att träffa övrig släkt… 

"kom med blommor medans jag lever, annars skit i det" sa morfar ofta, vilket vi i övriga familjen fått svar på att han inte sagt till övrig släkt, släkt som inte haft kontakt med honom på flera år pga av sitt val av sambo har börjat bry sig nu, förlåt, men blir bara äcklad av att se dem hålla på :P … behövde skriva av mig :)

[jakke94]
0

btw, vi har planerat en perfekt begravning till morfar! han hade älskat det! synd att han missar det med bara några dagar… Obestämd

AusaBausa
0

Hoppas dagen blir så perfekt som ni planerat i dag…kram

nyborjare08
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jakke94, jag känner att jag vill skicka några ord i medkänsla med dig! Din morfars sista tid var både den värsta och hans mest fantastiska tid. Jag vet inte hur jag ska förklara det nu, men jag lovar dig, från djupet av mitt hjärta, att du kommer att förstå. Snart! :-) Varmaste kramar! Barbro

Lena1971
0

#7 Hoppas begravningen blir riktigt lyckad!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

kerstinjo
0

En tröstekram till dig, jakke!

Vi har ju följt varandra lite på olika sajter, men jag vet inte om du minns att jag jobbar med palliativ vård (vård i livets slutskede)?

Din älskade morfar lider inte längre och han har gått vidare till din mormor.

Det är svårt att mista någon kär anhörig, men döden är en del av livet. Och jag är helt övertygad om att han visste att hans tid var kommen.

Saknaden kommer att finnas länge, länge, men så småningom kan du tänka på din morfar med ett leende och med lite vemod vara tacksam för att du fick just honom som morfar.

#8 Det känns skönt inom mig när jag läser vad du skriver;  vi har planerat en perfekt begravning till morfar! han hade älskat det! 

Vem vet Jakke, han kanske är med på ett hörn och är tacksam över att ni gjorde som han ville?

Du ska inte bara vara tacksam för att just du fick honom som morfar, jag tror att din morfar är tacksam för att han fick just dig som barnbarn.

Återigen en kram!

Skriv gärna av dig dina känslor här, det hjälper. //Kerstin

Kerstin 

[jakke94]
0

jodå den blev otroligt fin :) 

Kerstinjo, jo, haha, vi är ju nästan bekanta nu ;) 
Dina ord är jag väldigt tacksam för! 

Jag är otroligt tacksam att jag fick ha honom som morfar, har fått uppleva jakt, fiske, odling (hallon, potatis, gurka, pumba m.m) har fått träffa otroligt många häftiga djur pga honom m.m, och tror och hoppas han var tacksam för mig med :) 

Saknaden är stor, han brukade komma hit 4-5 gånger i veckan, helt oinbjuden, men alltid lika välkommen :) 
Och när mamma hade cancer så iprincip bodde han här och hjälpte henne med allt. 
Man märker tydligt att han är borta, vem ska nu passa hundarna i helgen när vissa av dem ska på hundutställning? vart ska vi fira jul? kräftskiva? midsommar m.m

Men som sagt, otroligt skönt att han inte lider längre, även om det var enligt mig för tidigt.

Ett av hans gevär ska jag plombera och hänga upp på väggen :) och är skarpt taggat att ta licens för prickskytte, tror han hade varit otroligt stolt om jag börjat skjuta med hans revolvar Glad

Lena1971
0

Vilket fint förhållande ni måste haft! Det är så mycket glädje i din underbara beskrivning. Det låter som att din morfar var en lycklig människa.  

Är det kännetecknet på ett lyckligt liv, att man blir ihågkommen med glädje och saknad?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

kerstinjo
0

#13 Jakke, jag var tvungen att kika på din sida igen och såg att du "bara" är 16 år. Du är suverän och vet du hur många glada uppmuntringar du har gett mig?

Ibland kommer döden för tidigt, man vill ha så mera gjort. Hela ens liv ställs om, som du skriver; var ska vi fira jul, midsommar, kräftskiva osv nu?

Fortsätt att fira midsommar, kräftskiva och jul, som det var innan din morfar dog. Vem vet? Han kanske finns med någonstans, så glöm inte era vanliga traditioner för att morfar saknas.

Det går att ha en liten tyst minut och skåla på att ni gör detta för morfars skull.

Kerstin 

kerstinjo
0

Jakke, jag har en sång jag vill att du lyssnar noga på! Kram!

http://www.youtube.com/watch?v=ridUqEFixQ0&feature=related

Kerstin 

[jakke94]
0

#15 oj, tack :) och detsamma :) 

Jo vi får försöka fira allt som vanligt, dock har vi ju firat allting hemma hos honom, och det blir ju lite svårt nu :P menmen, om jag, efter det jag har lärt mig hitills i livet skulle sammanfatta liver med 3 ord skulle de va: Allt löser sig… ;) 

Ska kolla klippet nu :)

[jakke94]
0

haha, den sjöng glenn borgkvist, han i bransta city släckers om du vet ? på morfars begravning :) hehe roligt sammanträffande

[jakke94]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ikväll kommer även min morfars jack russel hane, 13 år få somna in :( 

Han har i ca ett halvår haft en muskelsjukdom, men den senaste veckan han det accelerat och blivit mycket värre, tur att han blev fick leva längre än morfar iallafall, tycker jag. 

Denna hund har hjälpt morfar mycket, spec. nu i slutet har han nog betytt otroligt mycket för morfar. 

Minns nu i jul, när han fick se hur glad hans hund blev av leksaken jag gav honom i julklapp, ja de leendet var underbart att se, han uppskattade det mycket mer än sin skjorta och choklad han fick av oss.

[mia-38]
0

Kramar till dej….

kerstinjo
0

#19 Det låter som du har många fina minnen med din morfar. Vårda dem ömt och var tacksam över att du hade en så fin morfar och att din morfar hade en så fint barnbarn.

Kram!

Kerstin 

[jakke94]
0

det jag varit lite orolig för, hur det blir med julen, har löst sig :) vi ska para våran ena tik nu snart (mina föräldrar är uppfödare) och valparna beräknas komma runt julafton :)

[Doglovers]
0

Vad fint. Då får du lite annat att tänka på. Men det är också en fin tid att tänka på dom som gått bort. Även om det blir jobbigt så måste man nog låta tankarna gå. Så kommer det bli för mej med.

signemo
0

HAr inte  varit o läst detta tidgare. Det låter som du har haft samma underbara kontakt med din morfar som jag hade med min.

Jag känner fortfarande att min morfar är med mig.  Härligt att det kommer små valpar till jul. Tror det är nån som blinkar med ögat  och finns med, fast inte

Var rädda om varandra