Alex's Lemonade Stand
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Alexandra Scott var en speciell liten tös, och om ni inte har hört talas om henne så tycker jag att det är på tiden.
Hon fick sin cancer diagnos redan innan hon fyllt 1 år, men hon kämpade på! När hon var fyra år så bestämde hon sig för att öppna ett lemonad stånd, och skänka alla pengarna som hon fick in till läkarna, så de kunde hjälpa andra barn som de hjälpte henne. Hennes mamma skakade väl bara lite lätt på huvudet, vem tror att man kan lyckas med nått sånt liksom? Men det gjorde Alex, för senare det året hade hon fått in 2000 dollar till "hennes sjukhus" som hon så fint kallade det.
Trots att hon fortfarande kämpade med sin egen cancer, fortsatte hon sälja saft i sin trädgård. Ryktet om henne spred sig och allt fler människor bestämde sig för att hjälpa henne.
I augusti 2004 förlorade Alex kampen mot cancern. Men hon hade nått sitt mål, hon hade fått in över en miljon dollar till "sitt sjukhus".
Vilket fantastiskt barn
Idag har Alex's Lemonade Stand spridit sig över hela USA, för självklart har de fortsatt. Idag har de fått in över 45 miljoner dollar.
Alex gjorde mer för världen på 8 än än vad många gör på 80 år. Vilken hjälte!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En video med en låt som Leigh Hansen har skrivit till minne av Alex.
Om hennes historia inte berör dig, så vet jag inte vad som berör^^
Åh, vilken fantastisk liten superhjältinna!
Jag har inte hört talas om Alex förut. Vilken underbar liten människa! Jag håller med Skotty, det är inte alla som gör på en hel livstid vad hon åstadkom under sina åtta år. Det är alltid sorgligt att se barn förlora kampen mot sjukdom, men vilken insats hon hann göra…
Tack Skotty för att du delar med dig!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Det är jättehemskt att hon förlorade kampen, för hon om någon förtjänade att bli frisk.. Inga barn förtjänar att få cancer. Faktum är att ingen förtjänar att få cancer.
En av mina bästa vänner dog i cancer för snart två år sen, bara 16år gammal. Leukemi. Och min mormor dog i cancer för snart ett år sen, 68år gammal. Går inte en dag utan att jag saknar dem.

Alla förtjänar att bli friska, ingen nämnd och ingen glömd! <3
Jag förstår verkligen hur du menar skotty, men jag vill också berätta för dig att jag mår lite dåligt av att någon säger att jag inte inte skulle förtjäna att fri frisk, lika mycket som någon annan. Det finns många här med dödsångest, jag vill bara påpeka det.
Ha en fin söndagkväll!
Mvh, Agilis
Jag skrev ju att INGEN förtjänar cancer och att ALLA förtjänar att bli friska!

Jag förstår som jag skrev vad du menade med inlägget, men jag är ärlig och talar om hur jag uppfattar det som cancerpatient också. Jag kämpar varje dag och jag vill också bli frisk, precis som alla andra som är drabbade av svåra sjukdomar. Jag förstod att det inte var menat på det sättet, men jag fick ändå ett tryck över bröstet.
"Det är jättehemskt att hon förlorade kampen, för hon om någon förtjänade att bli frisk.."
Vad jag menar är är att sättet man uttrycker sig på spelar en stor roll, speciellt via nätet då det handlar om skrivna ord. Det är inte alls meningen att hoppa på dig, men jag vill bara att du tänker efter innan du säger så till någon sjuk människa som kanske kommer att dö själv. Alla kommer inte att ta illa upp, men jag hade blivit jätteledsen.
Det är en rörande historia och jag tror också att om den tjejen hade fått leva vidare, så hade hon blivit något stort och påverkat många människors liv på ett positivt sätt (vilket hon faktiskt gör nu också, men sagan hade fått ett lyckligt slut i stället).
Mvh, Agilis
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt eftersom jag fick dig känna på det där sättet. Det var absolut inte meningen. Vad jag menade med "speciellt hon" är för att jag tycker att det är synd att hon inte kan vara med och se att hennes saftstånd i trädgården har växt och blivit så stort, att hennes idé har samlat in över 45 miljoner dollar på 10år.
Självklart förtjänar alla att bli friska. Hur gamla de än är, vad de än har gjort i och med sitt liv, vad de än lever för.
Jag ville inte göra någon ledsen eller upprörd med det här inlägget, utan helt tvärtom. Den här lilla tjejen hade haft cancer så länge hon kunde minnas, och de visste nog att hon inte skulle klara sig. Men hon bestämde sig för att även om hon inte kunde hjälpa sig själv, så ville hon göra någonting för att hjälpa andra. Så att samma sak inte händer igen. Själv hade hon nog inte lyckats så bra, men andra hängde på hennes idé och detta spred sig. Det säger ju precis allting. Ingen kan göra mycket, men tillsammans kan man göra allt. OCH någonstans måste någon ta sig i kragen och börja. Det gjorde den där 4åringen.
Jag har sett min mormor och en utav mina bästa vänner dö i cancer, jag önskar INGEN det! Varken patient eller anhörig.

Ja, det är helt fantastiskt och jag tror att det skall till en mycket speciell människa för att kunna inspirera så många andra människor. Jag hoppas att pengarna gett många framsteg inom cancervården! =)
Mvh, Agilis
De har botat många barn med dessa pengar.
Jag hoppas verkligen att du blir frisk!

Jag med ;)
Tack så mycket!
Mvh, Agilis