Cancer iFokus

Cancer

Etikett: personliga-berättelser
Läst 4610 ggr
Jollymaria
2

Ovanliga biverkningar ???

Det verkar som jag har råkat ut för biverkningar som ingen hört talas om förut… Typ 4-5 dagar efter att jag fått min cytostatikabehandling så kollapsar min ändtarm… Jag får inte ont i magen eller blir illamående men däremot så känns det som min avförning består av ren frätande syra vilket gör fruktansvärt ont.

Vid första behandlingen så trodde jag det var problem med hemmorojder och fick dom att göra en akutoperation eftersom jag verkligen inte stod ut med smärtan.. När dom frågade hur det känndes så var den närmaste beskrivning som jag kunde föreställa mig att skita syra med en huggorm hängandes i rumpan… Jag föder hellre 20 barn på raken utan bedövning än att ha det så här…. Mitt bröst sprack efter operationen tom det var en struntsak jämfört med den här smärtan…

I min enfald så trodde jag inte det skulle bli så illa den här gången efter cytostatikabehandlingen men ack vad jag bedrog mig… Det har gjort lika förbannat ont igen och jag har verkligen fått förnedra mig för att få nån slags vettig smärtlindring… Jag hatar vanligtvis att ta tabletter och är emot vaccinering mot influensa mm för att jag inte vill ta preparat som kan skada min kropp…

Då känns det ändå värre att bli misstrodd när jag har så ont så jag knappt orkar existera… När jag har så ont så jag måste åka till akuten för att få smärtlindring och smärtan är så hemsk så jag sitter och skriker när jag måste gå på toa, och när jag knappt kan kissa för att hela underlivet krampar ihop sig…

Detta känns som värsta formen av förnedring, att läkarna är mer oroliga för att jag ska bli beroende än att jag ska kunna överleva… Jag hatar känslan av att vara nerdrogad, trött och seg men jag inser att det just nu är ett nödvändigt ont för annars har jag så ont så jag har lust att ta dö på mig för att slippa ifrån allt som gör sååå ont.

Och jag är en livsnjutare som aldrig velat dö och helst vill leva för evigt eftersom jag älskar livet så mycket. Jag blir skrämd av att känna så här… Helst skulle jag vilja att dom kunde söva ner mig tills smärtan släpper och det är verkligen inte jag…

Nu längtar jag tills det är dags att byta sort på cellgifterna och håller tummarna för att helvetet upphör då… Men om det finns nån där ute som råkat ut för samma sak som mig så tar jag tacksamt emot råd om hur man kan lindra det här…

Jag tar Omeprazol varje dag, Jag dricker proviva med Husk för att det ska lindra lite. Jag har provat vetediet men det blev ännu värre av det. Jag äter fil och tar ibland även Actimel men inget hjälper… Nu har jag fått laktulos och laxuberaldroppar utskrivna men märker inte av nån förbättring än i alla fall…

Tyvärr så reagerar jag tvärtemot på Xylocainkräm som ska bedöva och även på andra hemmorojdkrämer både med och utan recept, när jag tar dom så känns det som nån sätter ett glödgat spett i min bak… så det som jag just nu försöker med är Inotyol och även aloevera gel… inte det ultimata men det lindrar liiiiite i alla fall… Men som sagt jag tar tacksamt emot all hjälp och kunskap som kan finnas hos er ute på nätet…

Fridaybrew
2

Trist att höra, men kortfattat är mitt tips att be om morfintabletter eller liknande som passar bättre. För sådär ska det inte vara, hur mkt losec/omaprezol tar du? Jag har gastrinutsöndrande tumörer som påverkar magsyran otroligt mycket. jag tar 8-10 st 20mg tabletter om dagen, testa att boosta upp omaprezolen steg för steg under ett par dagar och se hur det känns.

Jag ser jämt till att ha minst ett ark med morfin hemma just för att ta mot stark smärta, samt  då man behöver åka in till akuten/avdelningen…för det kan ta tid innan man får den hjälp man vill ha och då är det skönt att ha kontroll på smärtlindringen.

Tabletter och mediciner är din vän så försök att ha positivare inställning till de mediciner de föreslår och stå på dig när det kommer till att få ordentlig smärtlinding. För inställningen till medicinerna påverkar mycket mer än man anar hur det fungerar.

/Fridaybrew

Agilis
0

Vet du vad, jag fick också sådana biverkningar. Det var så illa att jag slutade gå på toaletten. Eller jag GICK, men kroppen knöt ihop sig och jag kunde till slut inte förmå mig att kissa heller.

Jag fick ringa på personal då jag behövde gå på toaletten, fick morfin direkt i cvk:n och så fick jag försöka gå efter det. Tabletter hjälpte inte, inte intramuskulär injektion heller. Det var aldrig några problem med att jag inte skulle få smärtstillande för det, men då var det ju iofs personalen som kontrollerade "givorna". Det lindrade lite för mig att skynda mig att få ut något på toaletten och sedan rusa in i duschen så fort som möjligt Efteråt. Det är ett jäkla helvete det där, man får försöka minnas att man kommer närmare att slippa det för varje dag som går…

Bråka med personalen, det är klart att du skall ha smärtstillande, slutar man gå på toa så får man ju en massa andra problem i stället. Jag lider verkligen med dig!

Agilis
1

Jo, en annan sak som egentligen är samma som duschen, är att ha koksaltlösning på kompress istället för toapapper. Att hålla rent är inte så lätt, men det lindrar och smärtan går över fortare. Badda, torka inte.

Jollymaria
0

Hej och tack för tipsen… Där jag legat har dom tyvärr inte haft dusch inne på toan, så jag har faktiskt köpt barnolja och tvättat med nu dom sista dagarna och det har hjälpt lite eftersom det inte torkar ut så illa.

Morfintabletter har jag fått efter mycet tjatande och många turer ut och in på akuten, problemet är bara att dom skriver ut för lite tabletter eftersom dom är så himla rädda för att man ska bli beroende av dom… vilket leder till nästa problem att man inte kan ta den dos man egentligen behöver för då blir man snabbt utan tabletter tillika utan smärtlindring. Så när man sen åker in på akuten igen så känns det som dom tror att man bara är ute efter att få mer morfin utskrivet, vilket i sin tur känns djävligt förnedrande.

Jag skulle aldrig ta en tablett i onödan och vill verkligen inte behöva ta dom här djävla morfintabletterna som bara gör mig trött och seg.

Så därför känns det extra skönt att höra att man kan öka på dosen med omeprazol och kanske på det viset få bukt med syrorna som ställer till det för mig. Inte en enda läkare har sagt nått sånt till mig jag tar 1 tablett om dagen… I morgon ska jag ringa och prata med rådgivningen om det för kan jag öka dosen på dom tabletterna så kanske jag slipper mycket av dom här smärtorna… Kanske jag kan klara mig på deras minidoser av morfin eller om jag har riktigt tur slipper ta morfinet alls…

TACK så himla mycket för att ni tar er tid att tipsa mig om sånna här saker jag är jätte tacksam…

Agilis
0

Saken med morfin är ju att det avstannar peristaltiken, så man blir förstoppad i stället. Antar att det är därför de gett dig laxoberal och lactulos, det tog jag också i perioder. Å andra sidan hade jag inte klarat mig utan morfin/ketogan i perioder heller…

Omeprazol i all ära, men det ger en massa biverkningar också. Jag har aldrig tillåtits att ta mer än 40 mg/dag och helst inte det heller (kanske pga läkemedelsinteraktioner). Det fungerade inte heller så bra för mig, så jag fick prova en annan, nexium, eller esomeprazol. Det fungerade bättre, men jag får inte ta för höga doser av det heller (det enda läkaren säger är att det är ett rävgift). Det är bra att du kollar med läkare först, jag antar att det beror på hur dålig man är och även vilken läkare man pratar med… Det hjälpte inte mig med de biverkningarna du beskriver- jag tar dem för min magkatarr, men jag håller tummarna för att det lindrar för dig, det vore ju strålande!

JereMina
0

Oj, så jobbigt ni har och har haft det med biverkningar. Det är verkligen hemskt att ha ont i ändtarmen det vet jag, inte för att jag närmelesevis haft som du men min smärta räcker då jag är dunderhård i magen.

Det måste vara jobbigt och som vanligt varför ska man måste be om hjälp? Jag hoppas det ordnar sig till det bästa….skickar styrkekramar