Cancer iFokus

Cancer

Etikett: klotterplanket
Läst 2560 ggr
JereMina
1

Rosa bandet/Blå bandet

Jag känner att det är så mycket Rosa bandet och det är bra, missförstå mig inte men varför är det så lite Blå bandet (prostatacancer)

Lena1971
3

Ja varför? Jag vet inte. Kanske är det för att prostatacancer inte brukar drabba yngre män, medan bröstcancer kryper ner i åldrarna? Det läggs ju mer krut på att unga människor ska bli friska, med viss rätt.

Jag måste understryka att jag skulle vilja se forskning på alla cancerformer, oavsett vilken del av befolkningen som drabbas.

Själv har jag inget rosa band, men en av mina väskor har en mustaschbrosch, från mustaschkampanjen som går en månad om året.

Jag undrar om Clas Ohlsson hade ett påbud för sina anställda om att odla mustasch under en sån kampanj? De sålde broscher där iaf, och påfallande många av de unga männen hade en ny utväxt på läppen. Skrattande

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Fridaybrew
2

Det handlar helt enkelt om att bröst är roligare och nästan hela befolkningen uppskattar fina bröst. Detsamma hör man sällan om en pung eller andra kroppsdelar =)

Jag har tagit cellgifter i över 10 år och har inte heller något cancerband eller pin. Då jag ogillar att pengar försvinner på vägen till syftet men FRAMFÖRALLT jag ogillar populariseringen av olika cancersorter över andra speciellt då jag undrar vad för färg ska jag ha på min cancersort?????????
Donerar hellre pengarna direkt till cancerfonden utan att styra att idag är det till bröst imorgon pung, för det finns 1000-tals andra cancerssorter som inte är lika enkla att marknadsföra eller inte drabbat en kändis. Så jag låter cancerfonden själva bestämma vart pengarna hjälper.

Varje band och pin kostar att tillverka så redan där har folk förlorat pengar på vägen sen ska skräpet fraktas runt vilket kostar mer pengar sen ska det naturligtvis marknadsföras vilket kostar multum. Säger nej tack till alla cancerkampanjer helt enkelt. Jag har cancer alla dagar på året, thats my 2 cents.

/Fridaybrew

JereMina
0

Tack för era svar, jag har också en mustaschpin köpt på Clas Ohlsson. Jag köper cancerfondens lotter emellanåt och tycker också att det ska forskas på alla cancerformer.

Maria
0

#2 Jag tänker ungefär som du görGlad

/Maria

Brommel
0

Jag diskuterade med min bror igår och han hade en teori om att så många får bröstcancer i Sverige och även om de flesta överlever så dör uppenbarligen drygt 1000 kvinnor i bröstcancer årligen. Min cancer är ofattbart sällsynt. Vet ni om att mellan 1998 och 2006 fick 40 (!!!!!???!!!!)kvinnor stämbandscancer och samtliga var storrökare och fler än  hälften över 70 år. Jag har aldrig rökt och är 54 år men fick denna sällsynta variant som aldrig medierna intresserar sig för. Hur vackert är ett stämband? Bröstcancer är definitivt mediernas största intresse och dit riktas alla galor och JereMina satte fingret på något jag funderat över!!

JereMina
0

Brommel va bra att du uppskattade mitt inlägg och jag menade att det är för stort fokus på bara bröstcancer. Det finns andra varianter som också behöver uppmärksammas.

Det är märkligt att du som är 54 år och aldrig rökt ska få denna cancer som du skriver.

Jag har lungemfysem i släkten och farmor dog i det och var storrökare, jag röker inte och har aldrig gjort. Då jag frågade lungläkaren om jag kunde få lungemfysem sa hon: Nej men jag har läst att det kan man visst få ändå….*hm*