Min farbror
Fick just reda på av min syster att pappas bror har fått diagnosen munhålecancer. Han ska opereras på måndag och de ska ta bort under tungan där cancern sitter och sätta dit vävnad från låret. De ska också ta bort lymfkörtlar i halsen utifall att…
Gud, låt det inte vara farligt!
Och min pappa som gick bort i januari i år…

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Jag håller tummarna för att det inte spridit sig till lymfkörtlarna. Jag antar att de ska ta ett par körtlar för att testa dem? Jag hoppas verkligen att allt går bra.
Kram!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Om det har spridit sig till lymfan, är det kört då?
#2 Nej, absolut inte!
Läget är förstås bättre om man upptäckt tumören innan spridning. Då kan man slippa cellgifter t.ex, och klara sig med operation, och kanske strålning eller mediciner. Man kan bli frisk fast det spridit sig, bara att det kan krävas en tuffare behandling.
Hoppas jag inte skrämde dig. I första hand hoppas jag på att din farbror inte fått någon spridning, det var det jag borde ha sagt.
Kram på dig!
Mvh Lena
Jag ville bara veta. Ärlighet så att säga. Hur illa det än är så är sanningen alltid bäst.
Av vad jag förstod så ska de ta lymfkörtlarna i halsen för att hindra risken för spridning. Fast jag antar att man vet mer på måndag när de ser hur det ser ut under tungan, om den vekar kompakt eller hur man ska säga… Och när de tagit prov på tumören och lymfkörtlarna. Ingen idé att jaga upp sig. Man kan behöva energin senare…
Förbannade cancer. Min mormor dog i cancer, jag hade en klasskompis som dog av ögoncancer och förutom min farbror så har jag tre i min omgivning som har cancer.
Jag tror på ärlighet när jag träffar folk öga mot öga. Här på nätet, där man inte kan se människors reaktioner, är det mycket svårare. Jag försöker ändå alltid vara uppriktig, förstås.
Onkologen kommer att veta mycket mer någon vecka efter operation. Då kan de analysera tumören ordentligt, och se om det finns spridning till lymfkörtlarna. Och det är nog först då din farbror får veta vad det blir för behandling.
Cancer har blivit en folksjukdom. En tredjedel av befolkningen drabbas. De flesta är förstås redan gamla då. Men visst undrar man över sina livsstilsval… Så ledsamt att du blivit så drabbad, Hanna.
Mvh Lena
Imorgon ska han opereras. Han blir inlagd imorgon bitti och de ska ta bort ett område stort som ett ågg inne till vänster där hakan övergår till hals bakom/under tungan. Operationen kommer att a 7 timmar och lika många läkare ska jobba med honom.
Han sökte själv vårdcentral för att han hade känt en lillfingernagel stor knöl inne under hakan till vänster.
Men han är rökare.
Hur gick operationen?
Mvh Lena
Jag har inte hört någonting ännu… 
Alltid denna väntan… Man får sig en god övning i tålamod!
Jag håller tummarna för att allt gått bra, och att du snart får veta mer.
Kram!
Mvh Lena
Hur hardet gått för din farbror, Hanna?
Mvh Lena
Jag håller tummarna för att det gick bra..
Kram till dej.