Cancer iFokus

Cancer

Etikettfamilj-vänner-berörda
Läst 2979 ggr
JereMina
0

Olika sjukdomar

Jag vet inte om jag gör rätt som skriver det här nu (handlar inte om cancer) men jag kör på:

När jag läser om Agilis "Tunga frågor" kommer jag att tänka på min man och hans operation 2006. Han hade en förträngning i halspulsådern (Carotis) på vänster sida.

Läkarna sa att han fick bestämma om det skulle opereras med de risker som fanns. Det kunde också gå hur bra som helst och jag sa som hans fru direkt: Det är självklart att du ska låta dem operera.

Jag kände så direkt men min man tänkte igenom olika senarier och vi läste på internet. Han frågade vid nästa besök läkaren om han skulle ha låtit operera sig om det hade varit han som haft denna förträngning.

Läkaren svarade: det skulle jag göra utan att tänka på det. Okej svarade min man då får det bli så.

Min man menade också att om det gick att göra något åt det så ville han ge det en chans.

Det som förvånade mig angående mig själv som anhörig var att jag skulle ha accepeterat om han inte velat chansa men jag är glad att han gick med på det då han varit frisk sedan 2006 och inga nya förträngningar syns vid ultraljudsundersökingarna.

Kan tänka mig att det kan vara svårt att vara cancersjuk och varit det tidigare och vet vad man måste gå igenom igen. Men sedan kan jag även förstå de anhöriga.

Livet är inte lätt!

Brommel
1

Kära JereMina du har så rätt!!!! Livet är svårt och ibland så underbart!! Denna förbaskade cancer har samtidigt gett mig mer perspektiv och jag är faktiskt tacksam över att ha gått igenom detta och jag tror mina anhöriga hade sagt som du: TA CHANSEN!! I ditt fall var det ju så rätt!!!

JereMina
0

Goa Brommel….du är beundransvärd vännen!

Jag tänker också på detta med att vänta som jag skrev om i mitt andra inlägg om Ytterligare en. Som Lena skrev att ibland kan man behöva få tid på sig och få det att smälta in. Så är det nog om tid finns.

Då tänker jag på min mamma som på ett dygn fick veta att hon hade en tumör i hjärtat och skulle opereras inom ett dygn. Hon skrev i sms till mig: Jag tänker inte ge upp.

Hon är opererad men har haft lite problem Efteråt med vätska och lunginflammation. Ett annar problem är att hon fick ingen betänketid så hon har inte fattat det än riktigt vad hon gick igenom i Juli i år. Hon skulle behövt denna betänketid som Lena1971 skriver om.

Agilis
1

Mina anhöriga är något av det som väger tyngst hos mig. Jag avskyr till exempel att behöva ringa hem till mamma och pappa och ge dom dåliga nyheter, det har blivit några sådana samtal det senate året. Jag känner mig som ett rövhål som gör det och jag hör så tydligt hur ledsna de blir. Jag vill ju så klart deras bästa, men logiskt sett vet jag ju att min sjukdom inte är mitt fel.

Jag håller med er alla, det är klart man ska ta chansen. De allra flesta vill nog fortsätta leva så länge som möjligt.

Angående väntetider, så reagerade jag annorlunda än er när jag fick min diagnos. Det gick på 24 timmar att läggas in, operera in cvk och påbörja cyto-kur. Jag tyckte det var en lättnad att allt gick så fort, det skulle ju göra mig frisk och det kändes bra att behandlingen startades i en blinkning. Bearbetningen av diagnosen tog lång tid för mig, jag orkade inte ens börja tänka på det förrän någon månad senare.

Lena1971
0

Chocken måste bli större när man inte får någon betänketid utan allt sker på en gång. Så då tar bearbetningen säkert längre tid också. Det är kanske varken bättre eller sämre? Antingen hinner man bearbeta lite i förskott, eller så tar man allt i efterskott?

#1 Det var en bra historia, JereMina. Glad

#3 Det spelar tyvärr ingen roll alls att dåliga nyheter beror på något bortom ens kontroll, inte när man ska framföra dem. Då ska man vara en bra kylig, eller ska vi säga förståndig?, människa, om man kan distansera sig från det så.

Anhöriga är förstås det allra viktigaste. Vem är man utan de människor man har omkring sig? Det måste vara omöjligt att fatta ett beslut av något slag utan att tänka på hur det påverkar de man har omkring sig. Är det ens önskvärt?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus