Knottrigt ansikte
Jag har en fråga om hudproblem.
De senaste vintrarna speciellt så har jag fått ökad knottrighet i ansiktet.
Jag har alltid haft knottror på ben och armar och det är förmodligen Keratosis pilaris som inte är något farligt men mer kosmetiskt.
Det började på ena kinden en vinter men nu är det över hela ansiktet. Pannan och även ner mot halsen.
Det går att använda peeling och jag har även provat flera feta krämer och krämer med hög fuktighet.
Det kliar inte men flagar emellanåt och jag blir röd kring näsvingarna och hårfästet.
Vad som är mest märkligt är att nu det sista så isar huden. Det känns som jag smörjat mig med mentol eller liknande. Andas jag in så känns det alldeles kallt kring näsan.
Detta är inget stort problem men jag undrar om någon haft nåt liknande?
En fundering är om det kan vara någon slags efterverkan av strålbehandlingen? Jag har ju visserligen haft det innan strålningen också men den här isande känslan är ny.
(Jag har lagt denna frågan på Hälsa också)
/Maria
Jag har märkt att halsen är lite irriterad emellanåt och den kliar. SEdan känns huden grövre där och lite tjock s a s. Även käkbenen har varit röda och irriterade samt kliat. Visst påverkas vi men knottror har jag ännu inte haft eller läst om. Har du haft cellgifter? En av kvinnorna jag träffade i Gävle berättade att hennes hy blivit knottrig och grov efter cellgiftsbehandling. Hoppas du kan få bättre svar någon annanstans!!! Kram får du i alla fall!!
#1 Nej, jag har bara strålbehandlats. Jag fick visserligen sår efter behandlingen i näsan, tandköttet, och t.om öronen men det var i somras.
/Maria
Hr gått en hudutbildning och kan kanske hjälpa lite….
se till och ha en kräm som inehåller mycket FUKT, inte FETT jätte stor skillnad och många tar fel här! Se även till så att den inehåller så lite vatten som möjligt hellst ingen alls. Smörjer du dig dagligen så var oxå noga med att du får bort den "gamla" krämen ordentligt dvs tvätta noga, då du är torr så hellst inte med tvål, ta en rengöringskräm som inte torkar ut så mycket.
Något som är bra när man får sårsprickor i mungipor och runt näsvimgar är B vitamin, finns att köpa på apoteket och bör hjälpa på 1-2 veckor
Peeling 2-3gg veckan och var noga med att smörja in Efteråt eller lägg gärna en fuktmask efter innan du smörjer, tyvärr inget du kan bli av med helt men man kan lindra det!
Hoppas det hjälper dig lite!
Kram
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#3 Tack för bra tips.
Sista cremen jag köpte var en extrafet (tror jag) från Lush som heter skindrink
/Maria
står inte vad den inehåller på sidan jag hittade men där är olika oljor i vad jag förstår, du känner själv om den är för "fet" för dig. Får du ett lager kva i ansiktet som känns lite oljigt eller ta huden upp allt?
Mandel olja som man har till nagelband och så kan med vara bra och ta ett tunt lager på de mest utsatta ställen, se bara till att det BARA är mandel olja i och inte en massa annat sk*t :)
Håller tummarna för bättring!
#5 Det känns som huden säger "slurp" när jag använder krämen. Ingen fet yta kvar.
Mandelolja låter som något jag ska prova.
Idag när jag var ute och promenerade så kändes det som jag hade smörjat tandkräm i hela ansiktet. Det isar i huden som av mentol. Känns jättekonstigt.
Detta är givetvis inget problem att tala om på en sida som cancer men ibland är det skönt med något helt världsligt att fundera på
/Maria
okej om huden säger slurp så smörj (om du ska vara hemma bara) gärna på lite till när den "gamla" är slut på huden :) Mandelolja är toppen!
Låter som du har väldigt känslig hy i ansiktet som om "känselspröten" kommit för långt upp…. Ska minsann höra med min hudvårdslärare om hon kan något om detta för där kan inte jag hjälpa dig, och om det kan vara så att det har med din behandling att göra.
Ibland behöver man "vanliga" saker och problem mitt i allt det där svåra, är nästan som om det hjälper en att komma igenom det andra lite bättre. Som du säger, man tänker på annat en stund :)
Jag har inte haft cancer men jag känner igen detta med näsan!