Säker på att jag har cancer
Jag har skrivit på många ställen här på nätet.Mina problem började i början av April,med nästäppa utan snuva o en tyngdkänsla i näsan.Togs alla möjliga prover..alla var bra.
Sen har det blivit värre,låter förkyld,hes,slår lock i örat,nu är problemen störst i svalget o halsen..känns som jag har en pingisboll där,känns mkt svällt.
Har sprungit på vårdcentralen ca 4 ggr..och nu senast 3 ggr på öron näsa hals där dom gått ner med en kamera.och även tagit ett vävnadsprov.(väntar ff på svaret) dom ser iaf att jag är svullen..och hon sa att hon ej tror det är en tumör…men VAD KAN DET VARA?? JAG förtärs av ångest,dödsångest plus besvärerna…det är jätteobehagligt
Många har problem med mandlarna.
Förr var det väldigt vanligt att man opererade bort mandlarna.
Minns själv när jag var liten och var så avundsjuk på vissa klasskamrater som gjort denna operation. Man fick nämligen äta massa glass Efteråt för att det var lätt föda och bedövande för smärtan
Det är bra att de tagit dig på allvar och gjort utredning. Jag förstår att du är orolig för provsvaret men jag tror inte någon läkare säger att de ej tror att det är en tumör utan att känna sig ganska säker.
Vet du hur länge du behöver vänta på svar?
/Maria
glömde säga att mina halsmandlar är bortopererade för många år sen
OK, då är det inte mandlarna men kanske du har åkt på en envis virusinfektion? Det kan vara så mycket annat än just cancer.
/Maria
Ringde öron idagigen för detta ä'r ohållbart jag kan knappt ätadet svider och maten fastnar..då fick jag iaf svar på vävnadsprovet..nu väntar jag på röntken som jag ska på den 7 sept…hur i hela friden ska jag stå ut? känns som jag har en skavande pingisboll i halsen
Vad för svar fick du på vävnadsprovet?
/Maria
vävnadsprovet var bra sa hon..neb varför ska jag då på en röntken??…den var beställd innan jag fick svaret….jag känner iaf att det är nåt stort där som måste bort
Det var ju väldigt positivt att ditt vävnadsprov var bra
Precis som du säger så var röntgenremiss redan skickad så det är väl bara positivt att de röntgar när du känner att det fortfarande inte är bra.
Vad svarade de dig när du berättade att du har svårt att svälja, äta, att det svider och att maten fastnar?
/Maria
ja,hon sa inte så mkt..jag får känslan av att dom tror jag är värsta hypokondrikern..men läkaren såg ju faktiskt sjäv att jag är svälld…hon pratade om en eventuell polyp…men i halsen??
mm..ja kanske det *tror inte det jag iaf )Tack för att du tagit dej tid att svara mej hela tiden det värmer mkt mer än du tror :)
#10 Jag förstår att du är orolig och det är så lätt för andra att säga att inte oroa sig.
Men försök om du kan att tänka på annat. Håll dig sysselsatt så att du inte hinner oroa dig
När du ska på röntgen så skriv upp alla dina frågor på en lapp så att du inte missar något. Inga frågor är för dumma heller.
/Maria
kan man ställa frågor där? trodde bara att man träffar nån o in snabbt i röntken o sen hem..
Har ingen aning om hur det är planerat för dig men ofta får man ju träffa en röntgenläkare annars kan du med all säkerhet få massa svar av sköterskorna också.
/Maria
Jag hamnade på den här sidan av en tillfällighet och läste alltså detta inlägg av en slump. Jag känner igen mig i det du skriver om heshet, ont i halsen och att det känns som att man har en pingisboll i halsen. Har någon kollat sköldkörteln på dig? Tagit prover som visat något? Jag har nämligen hypotyreos och samma problem. Med andra ord, jag har låg ämnesomsättning och det kan ge såna här symtom.
Hej.
Kan det vara en böld som sitter där? Eller svamp….? Symptomen är ungefär samma som svamp…
Hoppas att du snart blir hjälpt med detta.
Kram på dej
Vet du att man kan bli svullen av att man spänner sig eller om man har nackbesvär? Om det är polyper så sitter dem nog bakom näsan, det gjorde de på mig. Som sagt det kan vara så mycket annat än cancer.
Tack f;r era svar,svamp? men borde inte tungan var "ful" då?
Och ja jag vet att man kan bli sbullen av att spänna sej ellr vara orolig,men så är tyvärr inte fallet.
Böld? ja det känns ju som nåt "stort" sitter i vägen,,förgås snart av symtomen och oron.

Väntan är aldrig roligt vid sådana här tillfällen och tro mig, de flesta om inte alla i den här gruppen vet hur det är att vänta på besked.
Jag vet inte om jag har några bra tips på hur man kan klara av den och jag antar att man dessutom hanterar väntan och oron olika beroende på vilken typ av person man är, men jag kan berätta vad som kan fungera för mig och andra kanske kan berätta vad som fungerar för dem.
-Jag brukar försöka hålla huvudet sysselsatt med något projekt eller annat och när tankarna och oron ändå bryter igenom, slå bort dem fort innan jag hamnar i "spiralen".
-Jag tillåter mig ändå att känna oron och ångesten, men jag ger mig en tidsbegränsning. Jag får fundera i kanske tio minuter, men sedan måste jag slå bort tankarna innan jag fastnar i ångesten.
Och du melissa77, det kan vara så mycket annat, tänk på det också. Det är så lätt att fastna i det värsta scenariot, men ta inte ut något i förskott. Är allt bra (alltså inte cancer, utan något annat som är lättbehandlat), så har du slösat bort en hel vecka eller till och med mer på att må dåligt!
Jag hoppas att du får ett bra besked, ska hålla mina tummar för dig!
<3
Mvh, Agilis
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#13 Enda gångerna jag har fått träffa röntgenläkare är när jag gjort ingrepp som kräver genomlys eller ultraljud. För vanliga släntröntgen, magnetröntgen, CT mm träffar man i regel ingen röntgenläkare "in person" utan de bedömmer bara bilderna.
Men sköterskorna har ofta många svar eller tips på vart du kan vända dig!
Lycka till Melissa77, själv tycker jag rent spontant att det låter so men polyp eftersom vävnadsprovet var normalt.
Med vänliga hälsningar
Chess
Hej hej…ja suck..nu jar det b;rjat göra rejält ont oxå..ont i halsen,,framsidan oxå..och tungroten.Angående vävnadsprovet..det var ju bra..men hon kanske"prickade in " på fel ställe ??..är så innerligt trött på detta..tar på psyket nåt fruktansvärt.
Ja Melissa, det är inte roligt när man mår dåligt och inte får någon förklaring till varför. Jag har hört fler som säger att det är bättre att få en hemsk förklaring, som cancer, än att slussas runt i det där ingemanslandet.
Har de kollat sköldkörteln på dig, som Acinorev föreslog?
Jag hoppas att du snartantingen får en diagnos eller helt enkelt lyckas sluta oroa dig.
Kram!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Hej hej..ringde öron i morse igen..Fick komma..doktorn gick ner med en sån där kamera ner i näsan samtidigt filmades det in…Sen kom en annan läkare in oct tittade.Då såg dom en liten svullnad i lufröret….HJÄLP..då tog läkaren som nyss kom in kameran i gen o tittade ..ja en liten vit knöl..såg den själv.
Nu har jag googlat ..och …det kan ju intye vara annat än lungcancer :(
För det första så sitter luftrören inte nere i lungorna
Tog de prover på denna svullnad? Vad sa de till dig? Ska du komma tillbaka?
Du ska ju inte behöva sitta och googla och vara orolig.
/Maria
jag läste själv att vid dumörer i luftrören så är det lungcancer…jag ska ju på röntken på torsd…efter den ska hon ringa t mej på då ska jag få veta mer..
Men nu är det ju inte bekräftat att det man såg i dina luftrör är en tumör.
På röntgen kan man säkert se mer och skulle det visa sig vara en tumör så behöver det heller inte innebära att det är något elakartat.
Det finns godartade tumörer också.
Försök att avvakta och googla inte så mycket för då blir du bara mer orolig.
/Maria
mm..ja så kan det ju vara…men alla mina symtom…som jag haft i månader…??
Vi får verkligen hoppas att du får rätsida på dina besvär men det kan vara så mycket annat än cancer så försök att inte tänka det värsta.
/Maria
#27 Jag instämmer med dig.
Tack för era svar :) ska försöka så gott det går att koppla bort det..Iaf t på Torsd och röntken…
Hur har det gått för dig Melissa? Jag hoppas och tror att du fått goda besked och att du inte behöver oroa dig. Om man googlar så läser man en massa som oroar men samtidigt gäller dessa saker inte dig. Jag hopps du fått goda besked!!!
Vad sa röntgen Melissa? Hoppas du fått besked om vad det kan vara =)
JA, hur har det gått??