Cancer iFokus

Cancer

Etikettfamilj-vänner-berörda
Läst 3115 ggr
[Ai-chan]
2011-11-23 13:04
0

Leukemi

Min kompis har sen en kort tid varit sjuk. Men för ett tag sedan så tvingade vi (vi är ett litet tjej gäng) henne att åka in till sjukhuset tillsammans med en utav oss, då hon hade då blivit dåligare. Vi andra började då spekulera vad det kan vara, spekulerade om det kunde vara njurarna osv. Men idag när jag kom till skolan (går på folkhögskolan) så fick jag ännu dåligare nyheter om att det kan vara leukemi. Kompisen skulle idag åka till Faluns sjukhus (bor i Bollnäs). Antagligen får hon svar idag. Så inte helt 100 än att det är leukemi. Men enligt de andra tjejerna som har fått vetat mera (då jag inte har varit i skolan på några dagar) så kan det mycket möjligen vara det.

Och jag vet inte vad jag ska göra, hur jag kan ställa upp för den här kompisen om det är så. Hur kan jag ställa upp och hjälpa en kompis som blivit svårt sjuk? 

Har en mormor som har nyligen kämpat med cancer, som tur är så klarade hon sig ur det nätt och jämt. Men hon har blivit mycket svagare.
Och för något år sedan dog en släkting i cancer.

Jag vet inte hur jag kan ställa upp för henne och finnas till hands och ja, vad jag kan göra för henne. Jag är så jäkla orolig så det inte är sant.

Hon har hjälp mig så himmlans mycket, och jag vill ställa upp för henne.

Jag ber till gud och allt som finns att hon inte är svårt sjuk! Inte för att jag tror på gud. Men denna väntan på höra något ifrån henne. Det är jobbigt!

Maria
2011-11-23 15:16
0

Jag beklagar och håller tummarna för att det trots allt inte är leukemi.

Det är alltid sorgligt när någon blir svårt sjuk. När det är en ung männiksa så känns det så orättvist.

Jag kan bara berätta hur det varit för mig. Mina vänner och jag har några väninnor som är lite närmre har hela tiden hört av sig även när jag inte hört av mig för att jag inte orkat så har de ringt bara för att prata lite.

Min ena väninna har ringt ibland för att höra om det varit en bra dag och så har hon kommit och vi har fikat en stund.

När man är sjuk och inte mår så bra så är man många gånger så dålig att man inte orkar/kan/vill ha så mycket kontakt med andra men jag är ändå väldigt glad att de har hört av sig. Man kan ju prata en liten stund bara.

Det är just själva känslan av att man inte har blivit bortglömd som jag har upplevt så positivt.

/Maria

Agilis
2011-11-23 16:42
0

Jag håller med bumbleboo, det viktiagste är känslan av att inte bli bortglömd.

När jag blev sjuk, så blev jag dålig på att höra av mig till mina vänner. Man bearbetar mycket och behandlingarna sliter på både kropp och huvud, men jag blev alltid jätteglad av när vänner hörde av sig till mig, trots att jag i perioder var så dålig på att höra av mig tillbaks.

Jag håller tummarna för din vän och att det blir ett bra besked!

Kram

Agilis
2011-11-25 21:36
0

Hur har det gått för din vän Ai-chan? Jag hoppas hon fick ett gott besked till slut?

[Ai-chan]
2011-11-25 23:49
0

Tack för svaren.

Verkar som att hon ännu inte har fått besked. Hon har fått göra flera prover.

Lena1971
2011-11-26 08:22
0

Det blir alltid väntetider på prover. En vecka brukar det väl ta, om de inte kan skynda på proceduren?

Jag håller med vad Bumbleboo och Agilis skriver. Goda vänner ser till att hålla kontakten även när man inte själv orkar det. Ring ibland, skicka ett sms, bjud in henne till de fester och middagar du ordnar även om du vet att hon inte orkar, så hon nte känner sig bortglömd.

Och berätta också vad som händer i ditt liv, precis som vanligt. Man kan bli rädd att det är tröttande och ointressant med ens egna vardag, men för min egen del uppskattade jag alltid att få höra lite roliga historier om mina vänners liv, som jag själv inte alls tog del i ett tag.

Håller tummarna för din väninna! Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Agilis
2011-11-29 12:25
0

Åh, vad tungt att behöva göra om väntan ytterligare en gång. Hoppas att det är på grund av en bra orsak, att det inte visade på leukemi och att de går vidare för att söka efter andra (förhoppningsvis bättre) förklaringar.

Lena1971
2011-12-20 20:36
0

Hur har det gått?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus