Alla vill vara friska!
Min farmor var renlevnadsmänniska. Hade aldrig druckit alkohol, hon åt vitlök och en massa hälsokost och massor av frukt och åt aldrig skräpmat. Hon var lite intresserad av det övernaturliga och auror. Rökte inte. Hon var barnmorska och brann för det, hon samlade kläder till fattiga barn och hon förlöste fattiga världen över. 67 år gammal fick hon pangbom typisk "alkoholistcancer" i bukspottkörteln. Hon var så tapper och ville inte oroa oss, men på några månader dog hon ifrån oss. Hon tynade bort. Hon var mitt stöd i livet, jag var 16 år.
Det jag vill säga är att ni som mår dåligt, som har detta oerhört ledsamma i ert liv, ändå får försöka att inte tro på allt ni läser. Man vill säkert slita i varenda rön och tro på minsta lilla om den man älskar är svårt sjuk. Som journalistik-utbildad, socionom-utbildad och därmed källkritisk så tycker jag att media har ett ansvar när det gäller mer seriösa saker än Paris Hiltons nya skor.
Wikipedia är som att fråga grannen om råd, kan vara bra ibland. Expressen och Aftonbladet är som att fråga sin fiende om klädtips. Leta info där riktiga läkare har gått in med sina namn och godkänt artikeln, och utgå alltid ifrån att ni bara har en sida av saken. Det allra bästa är böcker och andra seriösa tidskrifter.
Med vänliga hälsningar Lisa
Bra skrivet.
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus

Visst är det så, men det här är känsliga ämnen också. Många med obotliga sjukdomar börjar leta alternativ och det är fullt förståeligt tycker jag. Det är en helt naturlig reaktion.
Jag vet inte egentligen vad du syftar på. Är det någon specifik händelse/nyhet du reagerat på? Alternativmedicin/skolmedicin? Jag hoppas att ingen, oavsett frisk eller sjuk tror på allt man läser, och det oavsett vad det handlar om, eller var man läser det.
Mvh, Agilis
Jag tror Bara Lisa syftar på den här kluringens kommentarer. Och sajten hon ifrågasätter är nog min. 
Jag tar inte åt mig som värst, för jag håller med BaraLisa om att man bör vara källkritisk. Jag låter inte påståenden utan vetenskaplig grund stå oemotsagda på min sajt. Och jag tror inte heller att någon som läser mina artiklar om hälsosam kost, motion m.m. får för sig att man automatiskt blir botad/skyddad genom rätt livsstil.
När man blir sjuk är statistik över hur mycket man förbättrar sina chanser genom träning och dagliga morötter bara siffror. Det spelar ju ingen roll om en lök om dagen skyddar mot muncancer med upp till 80% när man älskat lök hela livet och ändå åker dit. Då är man drabbad till 100%.
Jag vill själv öka mina chanser att förbli frisk på alla sätt jag kan. Därför letar jag upp information och delar med mig till den som är intresserad. Sen får man ta ställning själv.
Mvh Lena
Bra sagt, Lena. Det var mest en vädjan till drabbade eftersom jag har upplevt hur desperat man med all rätt kan bli. Så man inte blir lurad mitt i allt elände. Kanske av nån dyr kur eller annan oseriös person. Sajten är bra. :)
Med vänliga hälsningar Lisa
Tack Lisa! :)
Det är bra att vara vaksam. Och eftersom du vet av egen erfarenhet hur rädd och desperat man kan bli, så förstår jag att du är extra uppmärksam på information om kurer och annat.
Det behövs!
Mvh Lena

#3 Ah, jäg kollade länken och förstod vad det pratades om! Tyvärr tror jag lite att det är prat för döva öron. Tror man så tror man. det är som att försöka övertala en katolik att bli ett vittne, eller en varghatare att ädra åsikt. Nåja, det är bara min teori.
Däremot skall man ju så klart inte gå ut med falsk information, med det hävdas ju också är struntprat inom vissa kretsar. Dilemma och elände.
Mvh, Agilis
Vilket bra inlägg, tack för att jag fick läsa det!