Cancer iFokus

Cancer

Etikettnyheter-forskning
Läst 4981 ggr
Lena1971
0

Nyheter om prostatacancer

Män med prostatacancer lever längre om de behandlas med ett nytt vaccin. I snitt förlängs livet med 8½ månader. Vaccinet framkallar ett immunförsvar mot PSA.

Jan-Erik Danber, professor i urologi, säger att cytostatika förlänger livet med 2-3 månader.

Så resultaten från vaccinet verkar mycket hoppingivande!

Läs mer på Dagens Medicin.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[mia-38]
0

Oj vad bra. Det är verkligen hoppingivande.
Skönt att det finns framsteg inom vissa områden.

Lena1971
0

Komplicerade rön om sambandet mellan högt blodtryck och prostatacancer:

Män med högt blodtryck har 15-20% mindre risk att insjukna i prostatacancer. Delar man upp prostatacancer i aggressiv och ickeaggressiv form, så är det den ickeaggressiva man "skyddas" från med högt blodtryck. Det är större risk att drabbas av aggressiv prostatacancer för en man med högt blodtryck.

Övervikt påverkar inte den ickeaggressiva formen, men ger större risk att få den aggressiva formen av prostatacancer.

Nästa steg är att titta på hur insulinnivåer är relaterade.

Dagens Medicin

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
0

prostatacancer.nu hittade jag mycket nyheter om prostatacancer.

Där finns forskning om samband mellan skallighet och prostatacancer (inget klart samband, men senaste studien lutar åt fördel för tunnhåriga), hur valnötter (rika på bl.a omega-3 och antioxidanter) hämmar prostatacancer hos möss, och lovande resultat från en studie om prostatacancervaccin.

Tyvärr ingen lättläst sida, eftersom de inte anpassat texten för att läsas på datorskärm. Men mycket intressant information.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
0

Män med prostatacancer får ökad risk för proppar i ben och lungor. Framför allt gäller det män som genomgår hormonbehandling, men den ökade risken för blodproppar kan bero på själva cancern. Fördelarna med hormonbehandling överväger ändå riskerna, enligt Dagens Medicin.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
0

Det här är väl en nyhet som kan röra flera sorters cancer egentligen.

Belgiska vallhundar har lärt sig att känna igen prostatacancer om de får lukta på ett urinprov.  Att flyktiga organiska föreningar från cancerceller kan upptäckas med urinprov kan leda till effektiva verktyg för screening, står det i artikeln.

Källa Dagens Medicin

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Mads
0

Sen är det väl väldigt genetiskt betingat också prostatacancer ? Min kärleks pappa hade det men blev opererad i tid och är idag frisk, kärleken min ligger dock i riskzonen och har en del problem med prostatan så just nu tjatar jag mig sönder och samman att han ska gå och kolla sig eftersom det var flera år sedan. Spännande fakta du fått fram Lena Glad Nu ska jag in på diverse sidor och läsa på lite !

Amor Vincit Omnia

Lena1971
0

#6 Det är viktiga saker, prostataproblem vill ingen vara med om. Du får hälsa din man att alla här tycker att han ska ta hand om sig!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Mads
0

# 7 Tack Lena, det ska jag göra. Glad

Amor Vincit Omnia

Lena1971
0

Det här är någonting alla män, oavsett ålder, borde komma ihåg:
Motion är viktigt.

I Dagens Nyheter säger Alicja Wolk (professor vid Institutet för miljömedicin) att gym är ett bra komplement, men det som ger effekt är en timmes promenad eller cykling varje dag.

Bara en dryg tredjedel av män i Sverige kommer upp i en timmes motion om dagen:
"Folkhälsoinstitutets levnadsvaneundersökning för 2009 visar att 37 procent av alla män i åldrarna 16 till 84 år rör sig tillräckligt mycket för att skaffa sig ett skydd mot prostatacancer."

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
0

Prostatacancer är vanligare bland män som bor i Island, Skandinavien och Baltikum än några andra män i världen. Man har inte vetat varför, men nu verkar svaret kunna ligga i mjölkkonsumtionen.

Närmare bestämt så verkar kalcium öka risken för prostatacancer. På svd.se finns en lång lista med studier över ökad risk vid hög kalciumintag.

Där finns också en intervju med Göran Asker som berättar om att leva med prostatacancer.

Går man igenom listan ser man att det verkar vara lättmjölk/skummjölk som ökar risken mest. En studie ser ökad risk redan från 600mg kalcium, vilket motsvarar ½ liter mjölk. En annan nämner ökad risk för de som dricker mer än två glas mjölk om dagen.

Man behöver alltså inte undvika mjölkprodukter helt och hållet. Kanske bara se över hur mycket kalcium man får i sig.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

JereMina
0

Intressant läsning Lena och jag har läst och fått bekräftat av läkare att män som ofta tömmer sin prostata (får utlösning) löper mindre risk att få just prostatacancer…