Jag behöver er hjälp!
Jag är 19 år, har celiaki men har under den senaste månaden börjat oroa mig för cancer i änd-tjocktarmen. Jag är livrädd och mår dåligt. Kan inte prata om detta med någon, jag vågar inte!
Jag har iallfall haft som små strimmor med färgen röd i avföringen 2 gånger vid olika tillfällen en idag och en för två veckor sedan. Dock åt jag krossade tomater igår.
Min mardröm är att jag ska ha cancer, jag har ju bara börjat mitt liv..
Jag funderar på att ringa VC på måndag och prata, men vill dock inte att dom ska röra mig i röven. Vill inte heller göra några större ingrepp utan att ha någon med mig, men jag kan ju inte berätta! varken för min pojkvän eller mamma, det är svårt.
Måste dom stoppa in nått rör i anus för att veta? hur lång tid tar provsvaren??
Jag behöver er hjälp, någon att prata med?
Jag får lätt blåmärken oxå, men inget annat som tyder på cancer.
Just slem, lite "blod" sällan, blåmärken.
Hej Nominom!
Du får allt ringa vc på måndag, så de får se vad som är fel.
Man kan få blod i avföringen av hemorojder eller sprickor i ändtarmsöppningen. Jag läser på 1177.se att det också kan bero på att man äter treo, magnecyl eller andra värktabletter.
Att du lätt får blåmärken skulle också kunna bero på värktabletter. Hur ofta tar du sådant?
Skulle det vara något allvarligare, som cancer, eller en infektion, då vill du inte gå och dra på det.
Hur undersökningen går till vet jag inte. Jag skulle gissa att det i första taget blir en ytlig undersökning, och kanske att du lämnar ett avföringsprov. Ska de göra något annat får du berätta att du är rädd. Det är de säkert vana vid…
Jag hoppas allt går bra. Du får berätta sen hur det gick.
Kram på dig!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Kan bara hålla med Lena.
Blod i avföringen ska man underöka men det brukar oftast inte vara något farligt.
Precis som Lena skriver så är nog steg 1 avföringsprov innan man går vidare (om det ens behövs) med undersökning av tarmen/magen.
Mat som tomater, rödbetor och annat färgat kan göra att man tror att det kan vara blodig avföring.
/Maria
Håller med ovanstående. På sin höjd kommer läkaren att känna med sitt finger (som det givetvis är handske och glidmedel på!) bara för att se om det finns hemorrojder eller något annat.
De är vana vid att man tycker att det är obehagligt och läkaren frågar först om det är okej att göra undersökningen. Har själv råkat ut för det x antal gånger av olika anledningar och ptja… Det är långt ifrån så illa som man föreställer sig! Det är över på några sekunder och gör inte ont. Obehagligt men inte ont.
Med vänliga hälsningar
Chess
Det är väldigt ovanligt med cancer i tjock - och ändtarmen vid så ung ålder, för att inte säga nästan obefintlig. Men alltid bra att kolla upp det så det inte är något annat som spökar. Min kille har haft samma som du och det var en infektion i magsäcken
Men som de andra skrivit - ring VC så får du dig undersökt 
Det har redan skrivits så mycket klokt men det är alltid bäst att veta och jag har svårt att tro att du kan ha cancer i tjock-och ändtarmen. Kan det inte vara hemorrojder? Det är inte ovanligt och helt ofarligt även om det är jobbigt. MItt ex hade hemorrojder ganska ofta och han hade blod i avföringen. Ta du reda på vad det är och sedan löser sig resten. Lycka till!!
Jag åkte faktiskt till läkaren idag, undersökte och konstaterade att det inte var hemorojjder, ska göra en rektoskopi nästa vecka, får hoppas på att det absolut inte är cancer. Men jag är riktigt glad över att jag tog mig dit så att jag får ett slut på detta lidande.. Tack alla!
Det ska säkert gå bra. Skönt att du kom iväg.
Du får uppdatera oss med resultatet.
/Maria
Jag håller tummarna för dig Nominom!!! Lycka till!!
Jag håller tummarna för dig jag också. Jättebra att det blev gjort.
Lycka till nästa vecka!
Mvh Lena
Va bra att du kom iväg och det är säkert ingenting..håller alla tummar för dig så lycka till!
Det gick jätte bra med rektoskopin riktigt obehagligt dock, de visade sig att jag har en inre hemorojjd men ska göra yttligare en undersökning som går längre upp i tarmarna. Tack för att ni hade tid att peppa o gav mig lite råd :)
#11 Vad skönt för dig att veta. Bra också att de ska göra ytterligare en undersökning.
/Maria
#11 Vilken tur att det var "bara" en hemorrojd! Då hoppas jag att du är kvitt eländet snart.
Kram!
Mvh Lena