Cancer på ögonlocken
Antalet fall med cancertumörer på ögonlocken har mer än fördubblats de senaste 50 åren. Riskfaktorer är uv-strålning, rökning och övervikt, och ljushyade människor verkar drabbas hårdast.
Överhuvud taget har ögonsjukdomar ökat med soldyrkan. Men basalcellscancer, som det är frågan om här, bildar inga metastaser. Den måste behandlas, men patienter tillfrisknar nästan alltid.
Tecken på basalcellstumör är en långsamt växande knöl, som också kan blöda av och till. Det ska man förstås söka läkare för.
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
är det fråga om en slags hudcancer då eller?
Det är samma sak som basaliom eller?
" Var nära naturen - var när dig själv "
#1/2 Tydligen är det en form av hudcancer. På vårdguiden kan man läsa om basalcellscancer/basaliom.
Mvh Lena
tack - ska kolla detta. Även om jag är hudvårdsterapeut så är jag inte så insatt i cancer utan ser det skumt ut skickar jag dom till VC
Jag såg detta då jag letade i trådar nu och jag hade som två utväxter på mitt vänstra övre ögonlock. De tog bort dem för 3 år sedan och skickade på analys och det var som tur inte cancer men jag tror att jag fått dem då jag solade mycket förr.
Intressant är att vår yngsta katt alltid luktade extra på just det ögonlocket på mig. Efter operationen så luktar hon inte alls på det ögonlocket 
Hon höll koll på dig! 
Man hör ju talas om husdjur som upptäcker cancer, och t.o.m. får iväg husse eller matte till läkare. Så den katten får du vara rädd om! 
Mvh Lena

Vår ena katt lämnade inte min mans sida när han var sjuk. Han visste…
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Djur har ju otroliga luktsinnen och kan känna så mycket mer än vi anar. Men jag minns inga konstigheter från mina två vovvar. Men de kanske kan upptäcka allt lite tidigare och få iväg personen ifråga. Så intressant!!
Ja, du Lena den katten håller koll på mig. Igår då jag tog framdvd:n med mina mag-ryggövningar så kom hon och började göra sida till sida på mattan innan jag började 
Hon gjorde samma som jag brukade göra, hon är för härlig!!
#9 Det var för roligt! 
Mvh Lena

Nu kommer vi lite OT, men en av våra katter var alltid med mig i trädgården. Hon hjälpte till att rensa ogräs genom att bita i växterna och dra i dem. Tyvärr hade hon inte riktig koll på vad som var vad…
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#11 Katter är bara så härliga!