Cancer iFokus

Cancer

Etikettklotterplanket
Läst 2833 ggr
Snöstorm
0

Allt är upp o ner

Förra veckan fick jag reda på att jag har en farlig cancer. Hela världen vändes upp o ner och jag har så många frågor och tankar. Vågar inte skriva här eftersom det är lätt att googla och cancern jag har är väldigt ovanlig.

Ketang
0

Jätte tråkigt att läsa :-( Men om du ändå vill skriva av dig kan du be att få gå med i Lönnrummet. Där är vi ett antal medlemmar som har tillgång men inte alla! Hoppas att du kan känna dig trygg där och få skriva av dig din oro och få svar på dina frågor.

Snöstorm
0

Hur gör man? Har läst om lönnrummet och det hade passat mig bra om det inte går att googla det man skriver där? Jag har skrivit meddelande till forumvärden men har inte fått svar.

Har jag gjort fel?

Ketang
0

Nej då! Forumvärden ska kunna släppa in dig där så att du kan skriva mer privat! Det ska inte gå att läsa där om man inte är medlemm i lönnrummet. Men fråga för säkerhets skull!

Brommel
0

Snöstorm, varför är du rädd för att skriva här? Jag hade visserligen ingen farlig cancer som det visade sig men jag kände stort stöd från alla varma fina människor härinne. Jag är så ledsen för din skull och hoppas du får det stöd du behöver. Jag skickar i alla fall en stor kram till dig och hoppas allt blir bättre och att du vänjer dig vid tanken. Att få ett cancerbesked är som att en lucka öppnar sig i golvet och man befinner sig i fritt fall utan vare sig väggkänning eller någon känsla av var botten befinner sig. Kram!!

Snöstorm
0

Tack för kramen. Jag har en väldigt speciell diagnos. Har inte hittat nån annan som har den på nätet. Därför är jag rädd att mina anhöriga googlar och hittar vad jag skrivit. Just nu mår jag inte så bra. Känner igen det med lucka i golvet. Kramen.

Brommel
0

Jag är så ledsen och förstår din oro över att folk ska läsa dina kommentarer som du vill hålla privat. Vi är olika och jag hade en ganska "trevlig" om än ovanlig cancertyp nämligen stämbandscancer. 200 får den varje år och av dessa 200 är ca 90 % storrökande män med en medellålder på 70. Jag är 54 och har aldrig rökt men cancer är oberäknelig och grym men samtidigt har vi oerhört skickliga läkare. Du får väl snabb  hjälp och komma "till skott" så att du känner dig omhändertagen för då försvinner mycket av ångesten. Innan jag kom till strålningen så kunde jag knappt sova och jag ältade, grät och var förbannad. Sedan kom jag till strålavdelningen och träffade den fantastiska personalen i Gävle, på onkologen, och då blev det liksom ett "jobb" att gå till. Man fick rutiner och hjälp när det gjorde ont i halsen och träffade andra cancersjuka och det är inte fel. Tvärtom. Då fick man prata Om Cancer och vädra oron. Det kan du behöva och jag hoppas du får hjälp med lönnrummet så att du får prata cancer, oro och all den ångest du absolut bär på……Lycka till!!

Maria
0

Jag tycker också att du ska pröva med att "prata" i lönnrummet. För man behöver verkligen ventilera sina känslor med andra och ibland så kan det vara skönt att prata med främlingar.

Jag hade också en cancer som var ovanlig, åtminstone för min ålder. En hjärntumör som för det mesta drabbar barn.

Själv startade jag en blogg. Däremot döpte jag den till ett udda namn så att inte så många skulle kunna googla och hitta mig men jag har några läsareFlört

Mina nära har hela tiden känt till bloggen men jag vet faktiskt inte hur frekvent de läser den.

Alla reagerar så olika för ett cancerbesked. Inget är fel eller rätt utan man får göra som man känner är bäst för en själv.

Önskar dig också lycka till.

/Maria

Fridaybrew
0

Har nu lagt till dig så du kan skriva i lönnrummet, om inte PM:a. Kommer hålla lite extrakoll ett par dagar så att allt fungerar som det ska =)

Välkommen!

Moderator /Fridaybrew

/Fridaybrew

Halvdansken
0

Snöstorm, jag hoppas att du skriver på lönnrummet, det hjälper att få "prata" med folk som vet hur det är att vara sjuk av cancer.

Men dina anhöriga kommer ju att få reda på att du är sjuk i vilket fall som helst? Du kan väl knappast hålla dem utanför?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Snöstorm
0

Har skrivit i lönnrummet, tack för att jag fick komma in. Alla mina anhöriga vet.Glad