Cancerstämpel - men ej i Sverige
"Cancerlarm får läskjättar att byta recept"
"Coca-Cola och Pepsi ändrar recepten i hela USA.
Anledningen: myndigheterna vill sätta cancer-stämpel på burkarna.
I Sverige får vi däremot dras med det gamla läskreceptet."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14502207.ab
Och varför kan inte vi ha detta i Sverige för. Vi är så strikt med annan sorts mat, med olika stämplar och så, men detta, som faktiskt är livsfarligt, det ska vi inte stämpla.. :\
Fast läser man artikeln så lär man ju behöva dricka 1000 burkar för att komma upp till det "eventuella" farliga värdet.
Varför man fallit till föga i USA och ändrat recept har jag ingen aning om men det mesta är ju farligt i för stora doser.
Jag tror att de flesta människor inser att det inte är så bra att dricka för mycket läsk.
/Maria
Jo fast idag vet jag personer som dricker 2-3 liter om dan av Cola. Har kompisar som gör det.
3 liter = 300cl => 9 burkar om dagen.
Efter 111 dagar (nästan 4 månader) har man kommit upp i riskvärdet, frågan är om detta lagras i kroppen.
De har testat på djur, men inte på männniskor.. :\
Coca cola är livets dryck, dricker det även om jag skulle få cancer, för man får cancer från precis Allt nu för tiden. Så byt inte recept här i sverige tack! Vill gärna ha den goda smaken kvar!
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
#2 Det står att det skulle behövas 1000 burkar om dagen, så det borde betyda att kemikalien inte lagras i kroppen. Fast det kanske man inte ska ge sig på.
Tre liter om dagen kan ändå inte vara hälsosamt… 
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Du har missförståttså din uträkning är därmed felaktig.
"Enligt amerikanska motsvarigheten till Livsmedelsverket, Food and Drug Administration, skulle man dock behöva hälla i sig 1000 läskburkar om dagen för att få i sig samma mängd av kemikalien som uppvisade cancer hos försöksdjuren."
Tycker att det är bra att känna till ämnet men att sätta varning på det vid så minimala mängder anser jag är oansvarigt för då urvattnar man vikten av varningar.
Tom vatten är livsfarligt om man dricker mycket. Eller akrylamid som förekommer naturligt i potatis och bildas vid stekning.
Amerikanerna bör hellre ta sig en titt på high fructose corn syrup som de använder som sötningsmedel. Visselrigen är det fantastiskt gott sötningsmedel och amerikanska läsker är godare än europas motsvarigheter.
Eller aspartam det är rena giftet. Eller de som tar botoxinjektioner måste titta på nervgiftsbilder innan behandling?
/Fridaybrew
Coca-Cola är den största boven till fettma och risiga tänder att de skulle ha betydelse för cancer tycker jag verkar långsökt.
Som någon skriver här ovanför så ska allt njutas med måtta och övermåttan med njutning är alltid farligt. 1000 burkar om dagen låter i stort sett ouppnåeligt och det är väl snarare sockret och de märkliga energikickarna som gör coca - cola till en dryck som man ska vara mycket måttlig med t o m.
Ja. Vet nog ingen som dricker 330 liter cola eller pepsi om dan ^^
Får inte ens plats i ett vanligt badkar… 0:)
Åjo, du har väl sett vilka kaggar en del bär på i staterna,(skämt) Nej den konsumtionen är omöjlig att få i sig. Cola är du bevisat det största hotet mot vår tandstatus, hur många har inte provat med att lägga ner en mjölktand i cola ena dagen för att andra dagen konstatera att den är illa skadad.Fetma är en annan del som konstaterats vara en sak som cola bidrar starkt till. Eftersom receptet är hyperhemligt kan man ju ana att de har en kraftig syrliknande inblandning som förintar det du lägger i. Cola är ju känt som rostlösningsmedel, lägg en kopparslant i colan några timma så skall du se hur röd och ren den blir.
Nä, cola det bör man undvika så långt det går, tänk bara på hur många sockerbitar det är i en 0,5 l flaska, ser du det så tänker du nog dig för innan du dricker denna dryck.
Varför inte svenska myndigheter märker denna dryck beror nog på att de inte vill ta en strid med coca-cola.
Men man kan ändå undra varför de ska byta recept i USA men inte i Sverige? Varför gör dem så i USA om det inte har någon betydelse? Bara en undran???
#10 De är väl rädda för anmälningar och skadestånd som verkar ha blivit helt galet "over there"
/Maria
Så kan det nog vara Humlan