Cancer iFokus

Cancer

Etikett: efteråt
Läst 3152 ggr
Maria
1

Goda besked

Jag har långsamt blivit sämre det sista. Gått ner en del kilo (8kg) på kort tid. Kräks emellanåt och har ingen större matlust. Har svårt att få i mig mat och behålla den. Dryck går bättre så jag har börjat med näringsdrycker igen.

Pratade med min neurolog igår som inte kunde skynda på magnetröntgen men däremot tyckte han att jag skulle åka akut för att göra en datortomografi.

10 timmar på akuten blev det för mitt ärende var ju inte högprioriterat. Glad blev jag i alla fall då röntgen inte visade någonting. -Tomt som vanligt, sa min sonSkrattande

Det lutar åt att det är magsåret som spökar igen och de tyckte det var konstigt att jag inte fått göra en uppföljning då jag t.om. hade blödande magsår i somras.

Så nu blir det husläkaren som tar hand om magen och neurologen huvudetFlört

Förmodligen kommer jag att få göra en ny gastroskopi.

Jag blev också helt sjukskriven igen månaden ut för att äta upp mig och så ska jag börja med Omeprazol igen.

Jag är så GLAD att det var magen och inte huvudet.

/Maria

Lena1971
0

Hahaha, man får verkligen annorlunda perspektiv på vad som är goda nyheter efter sånt här! Det tog till sista meningen innan jag förstod vad det var för goda nyheter du ville dela med dig av… Tungan uteFlört

Det var ju bra (synd??) att det var "tomt" som sonen sa, jag förstår att du är lättad att det "bara" är att sköta hälsan ett tag tills magen blir bättre.

Ta hand om dig!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Morris.
0

Nexium är mycket bättre än Omeprazol, men dyrare, så doktorerna vill knappt skriva ut det.

40mg Nexium är som 80mg Omeprazol. Men doktorerna har i sina tableller att först och främst skriva ut Nexuim.

Bikarbonat / Samarin är ett under vid magsår. Faktum är att den skyddande slemhinnan i magsäcken består av just Bikrabonat.

Nu har jag ju inte varit medlem så länge, så jag vet inte din historia, men om jag lägger ihop ett och ett så kan jag gissa att du har haft en hjärntumör.

Och jag förstår att du är glad att det "bara" är magsår.

Har du fått göra avföringsprov? Man kan ha en bakterie i magen/tarmen som orsakar magsår.

Käkar du någon medicin mot illamåendet?

Maria
0

Jag har gjort avföringsprover men inte nu sista omgången. Jag har haft chlostridiuminfektion men testats negativt efter det.

Jag äter Zofran (Odansentron) mot illamående.

Jag har ätit både Nexium, Ranitidin och även Omeprazol tidigare.

Samarin är en GudadryckTungan ute som jag tycker är riktigt gott så det dricker jag dagligen.

Däremot har jag inte testat Bikarbonat men vet att min svärmor alltid använde sig av det. Ska genast inhandla detta. Tack för tipset.

(Ranitidin som jag ätit det sista ingår inte i högkostnadsskyddet av någon anledning)

/Maria

Morris.
0

Har du testat Cytotec mot magsår http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19891208000019&DocTypeID=7

Angående Zofran mot illamående, äter du fortfarande cellgifter? Om inte, funkar den iallafall? Annars finns ju tillexempel Amosyt som är ett antiemetikum http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19501227000029&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Agilis
0

Nexium ingår inte heller i högkostnadsskyddet, men det gör varianten Esomeprazol (om det hjälper någon).

Jag tycker också att den är bättre än omeprazolen.

#0 Och SHIT, vad skönt besked. Man gör i sanning nya perspektiv. Vilken lättnad, jag förstår dig humlan!

Morris.
0

Agilis, 40mg ingår och man kan säkert dela den, däremot ska den inte krossas utan lösas upp i vatten, om man har svårt att äta hela tabletter.

Esomeprazol är samma sak som Nexium, tack, mer än jag visste att den ingår i förmånen. ^^

Maria
0

#4 Cytotek har jag inte testat. Ska kolla detta.

Jag har inte ätit cellgifter utan bara strålats. Amosyt och Primperan har jag testat.

Jösses vad piller man ätit när man räknar efterFörvånad

/Maria

Morris.
0

Usch vilket hemskt illamående du måste ha när inte Amosyt och Primperan hjälper… Kan tipsa om: Proviva Active http://www.proviva.com/sv/Produkter/Active/

Om du behöver ha en näringsdryck med extra proteiner och mineraler och samtidigt få positiva bakterier till tarmarna. Denna är lättflytande. Fick det tipset av Vårdcentraen nyss när jag mådde illa för magens skull.

Maria
0

#8 Aha, Proviva dricker jag men denna sorten har jag missat. Tack för tipset. Ska inhandla denGlad

/Maria

Morris.
0

9. Så lite så. Och krya på dig! :-*

Agilis
0

#6 Jaha. Jag trodde det skulle vara lika i alla kommuner, jag får inte ut nexium, utan måste ta Esomeprazol. =/

Morris.
0

Agilis: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20000310000244&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Antar att FASS sträcker sig över hela Sverige.

Här står det att 40mg ingår i förmånen.

Agilis
0

Jag ser det Morris. Underligt att jag då blev nekad på mitt recept. Kanske har att göra med hur receptet skrivs. Jag ska fråga vad som kan ha hänt. Jag klarar mig bra med esomeprazol för tillfället, men tack för det! Det är bra att veta!

Denna kommentar har tagits bort.
Brommel
0

Man får verkligen nya perspektiv i våra sammanhang då man jublar över att det "bara" är magsåret som spökar. Jag är så glad över att du fick lättande besked även om du verkar ha högtryck på saker och ting. Du får en riktig helgkram från mig Cool

Maria
0

#15 Tack Brommel.

/Maria

JereMina
1

Jag hoppas du får den hjälp du behöver och det är skönt att huvet var tomt *fniss*

Nexium är helt överlägset Omeprazol!

Halvdansken
1

Visst får man ett annat perspektiv. Nu när vi slappanar av lite med Kens cancer, så anser vi att han är ju frisk "förutom det där med blodproppen"!

Skönt att höra Bumbleboo!! Ett magsår ska du väl fixa när du klarat allt det andra.

Hatar cancer och älskar vårlökar.