Cancer iFokus

Cancer

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 1964 ggr
Spotifys
0

Den odödliga Henrietta Lacks

Håller just på att läsa den här boken och måste verkligen säga att den är riktigt intressant! Men självklart en tragisk historia. Tänk om hon hade vetat att 60 år efter sin död finns det fortfarande celler från hennes kropp som lever.

"I januari 1951 diagnosticerades Henrietta Lacks med cancer. Nio månader senare avled hon. Men de cellprov som hennes läkare tog lever fortfarande. De har gett upphov till tre Nobelpris, de låg till grund för poliovaccinet, de har varit på månen. Men ingen kände till den fattiga, svarta tobaksodlaren som var alltings upphov. Den odödliga Henrietta Lacks är en storartad berättelse om vetenskapens fantastiska förmåga att skapa ett bra liv för oss alla. Men också en tragisk historia om krocken mellan medicin, etik och ras. Och inte minst en djupt skakande berättelse om en dotter som förtärdes av frågor om sin mor som hon aldrig fick lära känna. Rebecca Skloot är vetenskapsjournalist. Den odödliga Henrietta Lacks är hennes första bok och den har sålt i 1,5 miljoner exemplar." Källa: http://www.bokia.se/den-ododliga-henrietta-lacks-8374344?gclid=CMaDqJzV864CFedZmAodpQucKQ

Någon mer som läst den? Glad

JereMina
0

Oj, låter spännande!

Lena1971
0

Tack för boktipset!

Jag har inte läst den, men den låter spännande. Jag undrar bara, utsattes Lacks för några oetiska experiment, eftersom det står om en krock mellan medicin, etik och ras? Handlar det om att hennes cellprov använts utan hennes medgivande?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Björnidet
0

Förr så frågade de inte om cellprovstagning eller organborttagning och då var det nog självklart i forskningen att så skulle ske. Något medgivande tror jag inte de inhämtade vare sig av mörkhyade eller vithyade människor.

Det är väl på senare tid som detta aktualliserats att donatorn skall ge sitt medgivande men trots det så läser man någon gång då och då att viss människor utan skrupler handlar med mänskliga organ som stulits från en avliden och marknaden verkar vara mycket lönsam.

Spotifys
0

#2 Jag har inte läst hela boken än, men som jag förstod det så var det att de tog celler från henne utan att hon blev informerad om det. Det står även på baksidan av boken: "Ett provrör med HeLa-celler kostar 256 dollar. Men Henrietta Lacks familj har aldrig fått ett öre i ersättning och har idag inte råd med en sjukvårdsförsäkring".