Cancer iFokus

Cancer

Etikettalternativa-behandlingar
Läst 4754 ggr
JereMina
1

Fråga doktorn 12/3

Såg ni fråga doktorn ikväll? Jag och min man gjorde det och det handlade Om Cancer och det var en cancerläkare med som heter Cavalli-Björkman. Hon pratade om det som ni skriver om i tråden om linfrö.

En person hade skrivit och berättat att hennes man drack tallbarsdryck istället för att ta cellgifter. Det ville absolut inte hon eller dr Gunilla rekommendera. De får inte göra det men Cavalli-Björkman berättade att ett cellgift som de använder kommer från idegran så på något sätt kommer en hel del från naturen ändå och det tykcer jag är bra i alla fall.

Men jag skulle inte vilja att någon av mina nära eller bekanta som har cancer att de skulle dricka tallbarsdryck istället för att ta cellgifter.

Hur som helst så tyckte jag att hon verkade vara en duktig och sympatisk läkare denna cancerläkare…intressant!

Lena1971
0

Tack för tipset! Jag hittade det på svtplay, så jag ska titta på det sen.

http://svtplay.se/t/102774/fraga_doktorn

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

JereMina
0

Varsågod!

Lena1971
2

Nu har jag sett avsnittet, och jag tyckte deras jämförelse med Tyskland var intressant. Att de där har en annan tradition inom sjukvård, så att det finns fler alternativa kurer att välja på. Det borde inte vara så svårt att jämföra hur olika grupper klarar sig om de väljer naturmedel eller skolmedicin?

Jag har tidigare hört om östeuropeisk cancervård. Där använder de tydligen mycket naturmedel, och där blir tyvärr färre människor botade. (Om någon är intresserad av en källa på det ska jag försöka hitta en.) Jag tror jag ska försöka googla rätt på hur det ser ut i Tyskland också.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Halvdansken
2

En tysk kollega berättade att hans svärfar hade fått nån form av värmebehandling för sin lungcancer istället för kemo. I hans fall gick det fint, och han klarade sig (förmodar att det som alltid handlar om spridning, aggressivitet och liknande). Jag frågade min mans onkologer om detta (jag har glömt vad det hette hyper-nånting), men de hade aldrig hört talas om det.

Det var alltså på ett helt "normalt" sjukhus, ingen alternativ variant eller så.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

JereMina
1

Det är spännande med andra möjligheter i alla fall.

Halvdansken du har en härlig signatur Glad

Lena1971
1

#4 Det kommer jag ihåg att du har nämnt förut. Det skulle verkligen vara intressant att veta om man får fler alternativ att välja på.

Håller med om att du har en härlig signatur. Skrattande

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Björnidet
1

Har sett programmet och visst är det jag själv som bestämmer i slutänden vilken behandling man vill ha. Problemet med barrextraktet är ju att man vet inte hur mycket av den verksamma arten som finns i medicinen är. Risken för överdosering eller att det finns för lite är stor eftersom det inte är en vetenskapligt framtagen produkt som godkänts av medicinalstyrelsen eller den myndighet som har att göra det.

Cytostatika finns ju i en mängd olika arter och läkarna vet hur de skall handskas med det.

I mitt fall skulle jag inte våga ta risken med att byta ut en läkarförskriven kontrollerad medicin mot naturmedicin.

Den som hade tjocktarmscancer i programmet vet jag inte om han blev helt frisk, är det någon annan som vet.

Fär oss med cancer var detta ett bra program som gav en del svar på frågor man går och tänker på.

Jag hoppas att fler ser detta program.

JereMina
0

#7 Jag håller med dig Björnidet. Jag vet inte om personen som drack tallbarsdrycken blev frisk det sa de inget om och jag har inte hört eller läst om det heller.

Inte ska någon byta ut cytostatikan, det tycker inte jag heller…..