Infertilitet?
Jag har funderat en del på det här med risken för infertilitet efter behandling. Jag har fått höra så många skräckhistorier, så jag blev arg, men också nyfiken på hur det egentligen fungerar med dessa frågor i svensk vård. Är det så illa som jag tror, så borde något göras åt saken.
Ni som är/har varit berörda av frågan, snälla svara på min helt anonyma poll:
http://alltblirbra.wordpress.com/2012/03/30/hur-blev-ni-bemotta-angaende-fertilitetsfragorna/
Det går också att klicka sig bakåt till inlägget "I väntans tider? -Nej, inte enligt vården", där finns mer om mina funderingar och andras kommentarer.
Mvh, Agilis
Hittills har ingen röstat att de är nöjda med den information de fick. Jag är det inte heller. Det nämndes att cytostatika kan påverka chansen att bli gravid, men inga alternativ presenterades. Som du skriver i din blogg, man hade lite annat att tänka på då.
Jag undrar hur många som fått frysa sina ägg/spermier. Man hör ju bara talas om dem som inte fått den chansen.
Ditt blogginlägg var sorglig läsning om hur illa informerade du och din man blev. Att ni, när ni var i chock, skulle fatta ett så stort beslut.
Mycket dåligt av vården! Något behöver definitivt ändras i rutinerna. Kanske skulle alla träffa en påläst kurator innan de får bestämma sig?
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus

Ja Lena, för de som har tiden skulle det vara en väldigt bra idé!
En tjej som skrev på bloggen hade inte den tiden det krävdes för att vänta på en uttagning av ägg. Det är ju mer komplicerat för en kvinna än det är för en man i samma situation. Hon fick läsa på själv, mitt i en akut situation och själv begära den lösning som var bäst för henne.
Jag skulle vilja veta vad det beror på. Att vissa blir väl informerade om lösningar och alternativ, medan andra knappt får veta att infertilitet är en ganska vanlig bieffekt.
Mvh, Agilis