Cancer iFokus

Cancer

Etikettom-ifokus
Läst 2711 ggr
Lena1971
2

Varför diskutera?

Cancer är inte bara en skrämmande sjukdom, det är också en sjukdom som är omgiven av förutfattade meningar. Den är otäck för att den inte med hundraprocentig säkerhet kan botas, och behandlingarna har biverkningar som kan vara svåra.

Det är antagligen den största anledningen till att bluffmakare som lovar en "ofarlig behandling" alltid kommer att hitta nya klienter att tjäna pengar på.

Det finns massor med sajter och forum där sådana "alternativa" behandlingar marknadsförs och får stå oemotsagda. Behandlingar som knappast gör någon skada, men troligen inte mycket nytta heller. Den som ställer frågor eller framför kritik på dessa sajter blir censurerad.

Just det där att det får stå oemotsagdt skrämmer mig.

Tänk er själva att vara rädd och ensam med en nydiagnosticerad cancer, och hitta en sajt som säger att strålning är farligt, men vår behandling med bikarbonat är fullständigt säker. Alla som skriver på sidan applåderar, ingen säger emot. Hur vet man?

Bättre tycker jag är att man går i svarsmål när det dyker upp, så att det framgår att det finns två sidor av saken. Mer än så kan man inte göra för den som ska fatta beslut om vad som är rätt och vad som är fel.

Därför tycker jag att det är bra om den som googlar på svamp+cancer inte bara hamnar hos illuminati & co, utan också på ställen där saken diskuteras med sunt förnuft.

Till sist, så är det inte alla som propagerar alternativ som är cyniska och giriga bedragare. Många skriver säkert i god tro. Är det inte värt det att tillåta obehagliga debatter för att kanske fånga upp dem? Jag tycker det.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Maria
0

Bra skrivet.

Håller fullkomligt med dig.

/Maria

Fridaybrew
2

Jag låste trådarna efter det var etablerat att de var bluff, men som du säger är det bra att bemöta. Dock tycker jag man kan gott och väl låsa trådarna efter man man har bemött dom.

Jag är för att låsa dessa trådarna relativt snabbt.

/Fridaybrew

Halvdansken
2

Just när det gäller cancer (eller andra livsfarliga sjukdomar) så ska det tunga atrelleriet fram. PANG-BOM!!

Att det sen finns lite "husmorstips" till förkylningar och huvudvärk och annat är helt ok. Tror också att det finns livsmedel och kosttillskott som gör att man mår bättre under tiden man är i behandling (men som inte påverkar medicineringen).

Jag käkar d-vitamin och kalk (50 år och i övergångsåldern) vilket jag tror kan vara bra. (Jag alltså helt frisk i övrigt). Många tror på C-vitamin och vitlök, inga fel på det. Men om det inte funkar så dör du inte av det. Det är det som är skillnaden. Man dör inte om det inte fungerar….

Jag har en kompis som ville testa alternativa varianter. Hon blev 37 år.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Agilis
3

Visst är det bra att bemöta "alternativare", men samtidigt är det över lag inte speciellt många som gör det på den här sidan.

Ska det fungera med den inställningen, så får alla ta ett ansvar att faktiskt bemöta dessa tips och råd. Min erfarenhet är att det oftast inte går att göra. Antingen försvinner trådskaparen, eller också blir "diskuterandet" som att upprepade gånger springa in i en stenvägg och ta emot sig med ansiktet.

Jag orkar oftast inte säga något, orkar inte ta en diskusion som jag vet med största sannorlikhet är meningslös. Men jag kan göra ett försök iaf. Om alla ni andra också gör det?

Halvdansken
2

Agilis - tror det är enklare och mer effektivt att tiga ihjäl dem. Men visst, det kan vara kul med en fajt! Skrattande

Håller tumarna för dig förresten! Hoppas du har kraft att kämpa på ordentligt!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lena1971
0

#4 Det beror förstås på hur man tänker att bemötandet ska se ut. Eftersom jag mest tänker att den som är tveksam ska se att det finns två sidor av myntet så tycker jag inte att man behöver ta i med hårdhandskarna. Inte förrän det blivit en debatt. Vilket det inte alltid blir eftersom trådskaparen som du säger drar iväg utan att vilja diskutera…

Jag har nog lägre krav på bemötandet än vad du har, Agilis! Eller andra krav, vi kanske helt enkelt tänker olika om vad som ska uppnås med att låta trådarna finnas kvar.

#3 Det gör mig ont om din vän, Halvdansken. 37 är ingen ålder.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Agilis
2

Jo, jag förstår hur du tänker Halvdansken, men jag tänker på Lenas inlägg. Jag tror att jag kanske är mer inne på Fridays linje. När man väl bevisat det vara humbug, så kan trådarna låsas om det skulle bli en evighetsdiskussion. Speciellt om trådskaparen inte längre deltar.

Jag gör som Lena säger jag ;) Men jag vill inte vara den enda som tar diskussionen, för det orkar inte jag (jag vet att det finns ett par som ger svar på tal i alla fall, även om jag är tyst- Heja er!)

=)

Björnidet
0

Självklart skall trådarna låsas när det börjar komma oseriösa som bara skall tjäna pengar på våra sjukdommar, de har inte där att göra. Visst är det roligt att debatera med dem men de bör inte få den reklamen det kan ge.Diskutera kan man gör utanför sajten om man träffar på sådana vilket händer.

Lena1971
1

Det verkar rätt enhälligt att ni vill att trådarna låses. Och jag vill ju inte att någon ska bli illamående av att gå in här och läsa! Alltså lyssnar jag på er, och trådarna är låsta.

För framtiden så kör vi Fridaybrews metod. Så fort någon varit inne och svarat så låser vi trådarna.

#8 Det är ingen som är inne för att tjäna pengar i det här fallet. Det verkar som om trådskaparen har gått på den här bluffen och handlar i god tro. Vilket på sätt och vis är ännu sorgligare…

För min del handlar det här inte om att det är roligt att debattera (även om det förstås kan vara roligt!) utan att det finns så många sajter där verkningslösa alternativbehandlingar få stå oemotsagda.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Maria
3

#9 Jag håller med dig. Det finns så många sajter med alternativt tänkande på iFokus så det räcker tycker jag.

Man ska orka debattera också.

Jag förstår att man griper minsta halmstrå om man är sjuk men jag blir rent ut sagt förbannad när man försöker sko sig på svårt sjuka människor med tvivelaktiga icke vetenskapligt testade metoder.

/Maria

Agilis
0

Vi får se till att de inte står oemotsagda innan trådarna låses då! Det fixar vi väl, eller hur?

Lena1971
0

#11 Agilis, tycker du det har varit så? Att det stått oemotsagt?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Agilis
0

Nja, ibland så har det varit något otydligt, men det är ofta så att trådarna dör ganska fort ändå. Som jag skrev så verkar det ofta vara samma personer som tar diskussionen och du Lena brukar vara snabb =)

Jag menar bara att jag förstår din poäng, och jag håller med. I sällsynta fall (i den här gruppen) blir det en längre diskuson där ts inte försvinner och det är väl då det är dags att säga stopp. Alternativt när något redan är motbevisat, då kan man bara skriva det och ange källa, så var det bra med den saken.

Jag vet inte, jag har aldrig drivit någon sajt. Det ena alternativet har säkert dåliga vinklar, precis som det andra. Jag tycker att det är upp till dig, hur du vill ha saker och ting här =)

JereMina
0

Det var mycket bra skrivet och objektivt så tack för det Lena, det hjälper säkert många här…

Björnidet
1

Inlägg om alternativmedicin bör som jag sade i förra inlägget låsas direkt, de har inget på iFokus alls att göra.

VARFÖR??

Jo det klientel som söker efter halmstrån och läser ett sådant inlägg kan snabbt invaggas i att här finns hjälpen. Den hjälp vi behöver är inte en massa lögner hur bra frön fungerar eller annan dynga som säljs bara för att tjäna pengar.

Jag kan på intet sätt tycka att de bör kallas för medicin därför att 99,99% av dessa alternativa mediciner ställer till det mer än hjälper de stjälper,därför skall de inte få en chans att kunna lura en enda person tycker jag. Rätta mej om jag har fel.