Cancer iFokus

Cancer

Etikett: behandlingar
Läst 8290 ggr
Halvdansken
0

Cancer och socker.

I en annan tråd (Anhörig till cancersjuk) kom vi in på det här med kostens betydelse för cancer.  Bla finns det ganska mycket forskning som tyder på att cancer göds av socker och att man alltså ska dra ner på det, speciellt om man är i behandling.

Här är ännu en artikel som kan vara läsvärd. Speciellt har man koncentererat sig på fruktsocker.

Amerikanska forskare har upptäckt att cancerceller förökar sig snabbare om de får fruktos. Forskarnas resultat kan få stora konsekvenser för cancerpatienter.     "Våra resultat visar att åtgärder för att minska fruktosintaget hos cancerpatienter kan motverka cancertillväxten", skriver Dr. Anthony Heaney vid UCLA's Jonsson Cancer Center och hans kollegor i en vetenskaplig artikel som nyligen publicerats i tidskriften Cancer Research. Källa FoodMonitor.se

_Forskarna odlade cancerceller i ett labb och gav dem både fruktos och glukos att äta. Cancercellerna gynnades av båda sockerarterna, men avgörande för forskarna var att cancercellerna drastiskt ökade tillväxten när de fick fruktos. 
_

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lena1971
0

Attans!

Nu har jag inte läst artikeln än, men enligt GI-dieten är fruktos inte lika farligt för vikten som glukos. Och vad gäller cancer är det alltså tvärtom, glukos är bättre än fruktos?`

Varför finns det aldrig några enkla samband? Skrikandes

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Halvdansken
0

Jag kör det säkra före det osäkra och utesluter alltsammans, så gott det nu går. Jag är ingen LCHF-fundamentalist på något sätt, men tänker på det.

Nu är det ju också skillande på hur "farligt" det är om man är frisk o stark, eller fått cancerdiagnos.

I varje fall är det intressant.

Lena1971
0

Det är väldigt intressant.

Och jag tänker ungefär likadant, bättre att utesluta så mycket kolhydrater som möjligt. Godis och vitt bröd är förhållandevis lätt att avvara, som tur är!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
0

Halvdansken var snäll och delade länkar i en annan tråd. Jag samlar dem här också:

Science daily,  Starve a cancer

Time, Can a high-fat diet beat cancer?

Medical news today, HFLC diet … slows tumor growth

Frauenklinik, Ketogenic diet for cancer patients

Vad jag kan se är det tillförlitliga källor, så det verkar verkligen ligga något i LCHF-teorierna.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Fridaybrew
0

Jag överlever tack vare socker, det är det som får igång mig och håller mig uppe. Tumörerna tar väldigt mkt energi så jag är fortfarande en tunn grabb trots att jag driacker 1,5 liter cola om dagen =/    Tror inte jag skulle klara av hålla enrgin uppe utan läsk.

Tycker det är riktigt svårt att få i sig den mängd energi från mat som jag behöver, har svårt med matlusten. Har testat apotekets kosttilskott högenergi drycker men de smakade så syntetiskt pest så det fungerade inte i långa loppet.

jag är 181 cm lång, väger mellan 55-69 kg beroende på hur jag mår och har 11% kroppsfett trots/pga/tack vare min kassa diet.

/Fridaybrew

Lena1971
1

#5 Jag tror inte det är någon som tycker att du behöver göra några experiment med kosten. Du verkar ha hittat ett sätt att må bra trots alla behandlingar. Känner man sig pigg och stark har man bättre mentala resurser också. Som kampanda, optimism, eller lite välgörande fatalism ibland… Det tror jag betyder mycket!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
0

På foodmonitor.se finns en kort svensk artikel om hur socker, och särskilt då fruktos, göder tumörer. Så här står det bl.a:

I västvärlden är konsumtionen av fruktos, som utvinns bland annat ur majs, enormt stor. Fruktos finns i drycker, bröd och annan mat.

Men forskarna funderar inte på att rekommendera någon särskild diet, utan vill ta fram en medicin som gör att cancerceller inte tar upp fruktos. Om det kan man tycka vad man vill.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Halvdansken
0

Det är ju enklare att inte äta det från början!

Sen vet ju jag också - som anhörig till cancersjuk - att man har så mycket i skallen att man inte alltid orkar ta till sig allt. Det är dag-till-dag överlevnad (fysisk och psykisk, även som anhörig) och som #5 skriver, det är problem med matlust och kanske tom att få mat i sig fysiskt (min man hade cancer i munnen - vad gör man? Det blir proteindricka och liknande, allt för att få näring).

Så jag vill inte skriva folk på näsan om vad man ska eller inte ska, men har man möjligheten så ska man kanske hålla sig borta från frukt.

Lena1971
0

Jag vet inte om det är relaterat, men det finns en medicin mot diabetes som visat sig bromsa upp utvecklingen av en del tumörer. Det framgår inte i artikeln vilka cancerformer som påverkas, men medicinen verkar i alla fall genom att sänka blodsockerhalten.

Källa Sydsvenskan

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Halvdansken
0

Ja, det stödjer ju de andra teorierna - att cancer gillar socker!

Lena1971
0

I Vetenskapens värld handlade det Om Cancer. Dels handlade det om en grupp människor som inte får cancer eftersom de saknar  tillväxthormon. Dels handlade det om socker, och hur hög eller låg blodsockerhalt påverkar tumörer.

Här är en länk till svtplay för den som vill se. Det är i början på programmet inslagen kommer.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Maria
0

Jag har aldrig gillat sötsaker överhuvudtaget men efter min operation i hjärnan så blev jag enormt sötsugen och jag lyssnade på kroppen och åt det jag kände för.

Min hemmasnickrade teori var att min hjärna signalerade att den behövde socker under rehabiliteringenFlört

/Maria

Lena1971
0

#12 Jag tror man får större behov av att fylla på energi. Under min cytostatikabehandling åt jag nästan bara snabbmat. Hamburgare, varmkorv, pizza… Det var det enda jag hade aptit på. Och frisk blev jag! (Och tjock)

Vi var och åt julbord mitt upp i alltihop, och det enda jag hade lust på var prinskorv, köttbullar, rödbetssallad och julmust. I vanliga fall skulle jag ha kastat mig över sillen men den undvek jag. Tungan ute

Jag köper in mig på ditt hemmasnickeri, Bumbleboo. Det är klart man ska lyssna på kroppen!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Halvdansken
0

Sällar mig till till junk-mat-gruppen. Efter min brustna blindtarm åt jag varm korv med bröd i 3 dagar… Det var det enda jag ville ha. Undrar varför det är så?

Björnidet
0

Var det någon som såg "efter tio i tv 4 om "det vita giftet". Där hade en proffessor kommit fram till att socker,vitt mjöl, mejeriprodukter, påssoppor och flera andra saker var sådant som hade starka samband med bl. a bildande av cancer.

Jag såg inslaget och det är klart att man hajjade till, man undrar bara om det finns någon fler sådan forskning som gett samma resultat.

Lena1971
0

#15 Nej, jag såg inte det. Var det nyligen?

Jag har dålig koll på forskning om de saker du räknar upp, förutom socker. Att påssoppor inte är särskilt nyttiga, eller kanske t.o.m hälsofarliga, förvånar mig dock inte ett dyft!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Björnidet
0

Inslaget var i efter tio för c:a 14 dagar sedan och jag fastnade i teven, kunde inte slita mig ifrån, visst hade man hört att vitt bröd var en produkt man bör undvika men de andra som påssoppor, socker,vetemjöl och många ndra produktere som forskaren kunde visa att de hade påverkan för många sjukdommar, bl.a cancer.

Man blir bestört över att vårt svenska livsmedelsverk inte har kunskap och går ut med varningar om det vita giftet, många liv hade kunnat räddas om der bara sagt som det är med den produkten. Mycket tragiskt.

Jag sökte på tv4.se/eftertio och hittade inslaget den 29 mars.

Halvdansken
0

Diskussionen har ju pågått en tid i LCHF-kretsar. Tyvärr har hela LCHF-grejen fokuserat på fettet, men det finns en annan del av den iden, och det är att man ska äta så "ren" mat som möjligt, dvs kolla tillsatserna. Samma som han vad-heter-han (arga kocken?) är inne på.