Cancer iFokus

Cancer

Etikettallmänt-övrigt
Läst 5132 ggr
Kire84
3

Gallvägscancer??????

Hej. Har precis fått reda på att min väldigt för mig betydande farmor har fått cancer i gallgången, nån elakartad tumör som tydligen skickat ut metastaser.

Dom kan tydligen inte behandla det alls. det enda dom gjort är att vidga gallgången för hon var aldeles gul hela hon. Hon har förändrats till det sämre på bara några månader.

Hon är 80 år gammal. Jag undrar nu hur fort sånt här går?

Vad är era teorier? Är döden nära å i såfall hur långt kan hon ha kvar. Förlåt mina dumma frågor men jag känner att jag måste söka svar nånstans då varken läkaren eller min farmor ger mig det.

Snälla hör av er å dela era  teorier å tankar med mig. Kram Erik

Maria
1

Jättesvår fråga. T.om läkare brukar vara ganska försiktiga men att ge gissningar om tid kvar att leva så din faror kanske inte vet och inte läkarna heller.

80 år är ju ändå en aktingsvärd ålder och gamla har ofta sämre förmåga till återhämtning och läkning.

Hoppas bara att din farmors tid kvar i livet blir med någon form av livskvalitet.

Det måste vara underbart för henne att ha ett barnbarn som bryr sig så mycket som du.

/Maria

Brommel
0

Kan hon inte få lite smärtstillande strålning eller något som läker och kanske förlänger livet ( förutsatt att det går med viss kvalitet för henne?). Jag håller med Bumbleboo om att det är fantastiskt att du hör dig för och visar sådant engagemang. Samtidigt som äldre har sämre läkning så går det väl å andra sidan inte lika fort med spridningen? Men något kan de väl göra? Har hon palliativ vård eller hur fungerar det för henne?

Kire84
0

Hon får så kallad palliativ vård nu. Men det skiftar så i hur hon mår. ena dagen väldigt dålig å nästa dag pigg som en lärka. Svårt att få sig en uppfattning om hur det egentligen står till med henne.

Läkarna sa också det att det sprider sig sakta på en så gammal människa å att det tyvärr inte fanns nåt annat än palliativ vård att ge i detta fallet. Tumören har tydligen satt metastaser med….

Maria
0

Den palliativa vården brukar vara väldigt bra både på sjukhus och i hemmet så jag hoppas din farmor får en så bra tid det går.

Skönt att hon har bra dagar emellanåt.

/Maria

Kire84
0

Hon tillhör det palliativa teamet i kungsbacka, dom verkar helt underbara där. Hon bor hemma på gården med sin man. dom har precis firat 60 årig bröllopsdag. Nu har dom fått hemtjänst å detta har gjort livet lite lättare för alla inblandade

Maria
0

Jag har hört mycket gott om just Kungsbacka (jag  bor i Göteborg) så det känns ju betryggande.

Det är betydelsefullt att kunna få bo kvar hemma om man vill det.

Jag eller vi hade fördelen av att få in min mamma på Hospice den sista tiden och det var också en fantastisk vård.

/Maria

Brommel
0

Den palliativa vården måste anses som så viktig och jag hoppas det blir mer sådana team i Sverige. I Gävleborg har vi inte särskilt mycket utan man får åka in på sjukhus när det blir besvärligt och ibland kan det kännas skönt att bli omhändertagen hela tiden och på ett professionellt sätt. Det känns skönt att du får bekräftelse på att farmor tas omhand och att hon har bra dagar. HOn kan förmodligen leva ett bra tag på detta vis och hon har uppenbarligen bra palliativ vård och en underbar sonson!!!!

Kire84
0

Tackar er så mycket för dessa svar:)

JereMina
0

Tar de bort gallblåsan på henne eller?

Kire84
0

Nej det gör dom inte