Osteoid Osteom
Hej,
Jag är ny här och jag behöver hjälp med att reda ut vad Osteoid Osteom är som någon jag känner har i ett ben tror man. En godartard tumör är vad jag kan läsa mig till. Vad innebär en godartad tumör egentligen? Känns som att den har man hört förr "godartad"
Tacksam för svar.
/Kia
National encyklopedin om begreppet godartad tumör:
"Tumörer kan vara godartade (benigna), vilket innebär att de förblir lokaliserade, oftast växer långsamt och inte tränger in i omgivande vävnad."
Återkommer om Osteoid Osteom om jag hittar något av intresse, har inte hört talas om det tidigare.
Med vänliga hälsningar
Chess
Jag har en tumör i hjärnan som man antar är godartad. Varför man antar det är för att den växer långsamt och hittills har jag ingen cancer någon annanstans i kroppen.
/Maria
Det är tydligen något ovanligt om jag fattat det hela rätt.
Vad innebär det? Godartad? Men ändå cancer?
Kia
#3 Det innebär en tumör men inte riktigt som i cancertumör. Utan den komme växa långsamt, troligen inte sprida sig och är i bästa fall lätt att operera bort. (Har inte hunnit sätta mig ni i Osteoid Osteom utan pratar generellt om godartade tumörer).
Med vänliga hälsningar
Chess
Är godartad tumör och cysta samma sak?
Förlåt jag frågar så mycket.
Kia
Hittade väldigt kortfattad information.
Osteoid osteom får man som barn eller tonåring. Det är som sagt en benign tumör, och den sitter i benet. Det kan vara svårdiagnosticerat eftersom symtomen är diffusa smärtor. Och man botar det genom att operera bort tumören.
Att tumören är godartad betyder iaf att den inte kallas cancertumör. Cancer säger man bara om elakartade (maligna) tumörer, den sorten som sprider sig.
Vet du om din bekant ska opereras, Kia?
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Så en sådan kan inte vara elakartad då har jag fattat det rätt?
Bekanten är min 11 åriga dotter och jag vet just nu bara det att de tror det är en sån. De ska nästa vecka gå in o kolla på andra sätt för att kolla ordentligt om det är en sån . Jag är dock orolig som fan :(
Kia
Oj, jag förstår att du är orolig.
Det enda jag vågar säga säkert är att om det är osteoid osteom, då är det en godartad tumör, och då är det inte cancer.
Sen vet jag inget mer om hurdan den sortens tumörer är. Jag hittar inte mycket tillförlitlig information när jag googlar. På bonetumor.org läser jag att osteomet upplöses (? will resolve) på i genomsnitt 33 månader, men går att operera om patienten har ont eller inte vill äta smärtstillande så länge.
Det verkar också som att smärtan brukar vara värst på natten, och går över av rätt milda smärtstillande medel, typ alvedon. Är det så för dottern också?
Hoppas ni får snabba provsvar om vad det är för något. Så du och dottern slipper gå och oroa er.
Kram!
Mvh Lena
Jag har förstått att om det är en Osteoid Osteom så är det godartat. Det är tydligen ganska ovanligt därför hittar inte jag heller något på nätet direkt.
Saken är den att det har varit smärtsamt för henne men nu känner hon bara om hon trycker på benet inget annat och symptomerna jag ser att man ska ha för just Osteoid Osteom stämmer inte riktigt på henne. Så jag oroar mig för det med om det verkligen är en sådan.
Vet Ni hur det mer känns. Godartad hur många gånger har man inte hört det? Vet jag är nojig och orolig och kanske dum som tänker så men det är så svårt att inte göra det:(
/Kia
Jag förstår att du oroar dig. Skulle du inte vara väldigt konstig om du inte gjorde det!
Väntetider är det värsta, tyvärr. Bara man får veta vad det är blir det lättare. Det tror jag är sant för både vuxna och barn. Så jag hoppas att din flicka får en diagnos så snabbt som möjligt, på vad det nu är.
Kram till er båda!
Mvh Lena
Råkade på den här gamla tråden. Kia, hur gick det för din dotter?
Mvh Lena