Cancer iFokus

Cancer

Etikettallmänt-övrigt
Läst 5128 ggr
Lena1971
0

Djurförsök

Jag är väldigt kluven till djurförsök.

Jag tycker inte om tanken på djur som får cancerceller i sig för att man ska kunna testa mediciner och behandlingar.

Och samtidigt vet jag att jag säkert inte varit frisk idag om det inte var för att en massa råttor fått sätta livet till.

Är det någon mer än jag som tänker på det?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Mads
1

Jag ska ärligt säga att jag faktiskt nog aldrig tänkt på det så. Och nu när jag gör det så känns det liksom som att det trots allt är en nödvändighet för att vi ska kunna rädda liv. Men självfallet är det optimala om ingen alls behöver sätta livet till för att kunna rädda ett annat.

Amor Vincit Omnia

Lena1971
0

Ja, djurförsök är ju förutsättningen för att forskarna ska kunna arbeta. Obestämd 

Kanske bättre att ägna tid och energi åt att hitta smink och schampo som inte är testat på djur. Det kan man iaf vara utan!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[mia-38]
0

Jag tycker nog att det känns liiiite bättre att de testar på råttor än på tex katter och hundar.
Råttor är liksom inget gosedjur. Men visst…de har känslor de med.
Jag är emot alla djurförsök annars. Men säger som ni att det är tur att det finns så att man kan hitta botemedel och annat.

Jag hoppas ni fattar vad jag menar. Flört

Fridaybrew
0

Tom höjdare inom PETA accepterar djurförsöks mediciner när det verkligen kommer  till kritan trots att de är emot dessa mediciner (vilket blir alla mediciner i praktiken).

De tar just upp PETA i tv serien Bullshit, tror det var första säsongen eller så. bra avsnitt i övrigt iaf.

Djurförsök är ett nödvändigt ont, och något man måste kunna acceptera. För egen del så kvittar rasen på försöksdjuret. Efter djurförsök så kommer man ofta till mänskliga försök och då är det ofta fattiga studenter som riskerar sina liv i princip för ett fåtal 1000 kr.  Minns ni skriverierna för ett par år sen om ett mänskligt medicinförsök som verkligen gick åt pipan där försökspersonerna svullnade upp som ballonger i princip och jag tror några avled tyvär.

Djurförsök är bra och är som sagt ett nödvändigt ont.

/Fridaybrew

Lena1971
0

Ja, vad hemskt det var, de där studenterna som var försökspersoner… Undrar om forskarna fortsatte sina experiment, eller om de sa upp sig och tog jobb som gatusopare efter det?

Jag har också varit med om människoförsök när jag var fattig student, men jag tillhör de människor som sällan eller aldrig får biverkningar, så jag märket inget särskilt.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Clariiz
0

Det är långt ifrån endast råttor som fått offrat sina liv. Kaniner och marsvin är väldigt populära och även andra större djur.

Jag är emot det men samtidigt tar jag en alvedon om jag har ont. Människan är självisk och väldigt hemsk. Men som vi lever idag har vi inget annat sätt, man kan bara hoppas att vi i framtiden kan utföra våra test på något som inte lever. 
Min morfar har cancer, och de tänker inte göra något åt den. Men självklart hoppas jag att de ska lyckas finna ett botemedel eller sätt att lindra. Smink och krämer klarar vi oss utan, de går att skapa utan att testa sig fram.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Lena1971
0

Någon gång kanske de lyckas utföra tester på bara odlingar av olika slag? Det är tyvärr knappast en prioritet, att ta fram såna metoder, så länge det finns svåra sjukdomar att bota. Obestämd

Kosmetika, det kan man gott leta rätt på otestade varianter! Synd bara att Body shop blivit så dyrt… När jag var tonåring var det billigare än andra märken, om jag minns rätt.

Hur är det med morfar, Clariiz, om jag får fråga? Lindring får han väl, även om de inte har någon bot?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Clariiz
0

#7; Jag vet inte så mycket, bara att den är godartad och att det är större risk att han dör av något annat innan den dödar honom..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

giffan
1

Jag tycker att man skulle kunna använda människor istället. De som är livstidsdömda, pedofiler, mördare mfl.

Om man hittar ett botemedel så att de överlever så har de fått en ny chans till ett bättre liv och då kanske, men bara kanske de kan bli bättre människor.

Aids canser och andra svåra sjukdommar skulle man kunna använda dem till.

Jag är emot plågsamma djurförsök… och absolut emot djurförsök där djuret lever vidare och lider en längre tid för att vi människor ska få massa onödiga produkter.

Om man kan testa saker på djur så kan man testa de på människor tycker jag.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Fridaybrew
0

#9 ställer du upp som försöksbjekt?

inte?

Vad säger det om din människosyn!

Det är så enkelt att snacka stort men att sen efterleva är en annan femma. kom in i verkligheten. Inte ens PETA's egen styrelse efterlever sina åsikter.

länk till Bullshit avsnittet om PETA, sevärt!
http://www.youtube.com/watch?v=NAt1z_TgPQ4

Sen stavas det cancer =)

/Fridaybrew

giffan
0

#10 Jag tror du missuppfattar mig.

Om man nu har tagit någonm annans liv genom mord eller liknande (för det är väll då man får livstidsfängelse väll?) Så tycker jag ine att man har något val.

I vissa länder finns det dödsstraff eller hur, använd dem isåfall.

Vet inte vad PETA är och ja jag vet hur cancer stavas, men ber om ursäkt att jag är slarvig när jag skriver och tyvärr inte är felfri.

Och självklart skulle jag ställa upp om jag iaf skulle dö eller sitta inlåst resten av mitt liv Inga problem.

Och vad menar du med min människo syn? Vad är din syn på djuren då? Varför ska de lida för att vi sk afå leva? Det finns inte ens ett botemedel för djur som får cancer… men djuren hjälper oss att få botemedel. Egoistiskt eller?

~ Anneli ~ 

Lena1971
0

Giffan, du har större tilltro till rättssystemet än vad jag har. Även om vi hellre friar än fäller, tänk om någon är oskyldigt dömd? I en idealisk värld skulle brottslingar rehabiliteras, inte straffas.

Vissa studier görs faktiskt på sjukdomsdrabbade människor. Jag tror det är en vanlig sluttest av nya botemedel, att frivilliga patienter blindtestas. Människoförsök kommer förstås sent i utprövningen, efter alla djurförsök…

De botemedel som prövas ut på djur används också på djur, i de fall djurägaren/försäkringen betalar för det. Kirurgi, cytostatika och andra botemedel används på husdjur. 

#10 Jag tror tyvärr du har helt rätt i att de flesta av oss inte lever upp till våra ideal. Det är bara att hoppas att man själv gör det, när man en dag ställs mot väggen!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

giffan
1

#12 Men tänk om någon inte är oskyldig. Då sk ade hellre kosta oss pengar i "lyxiga" fängelser… För det är rena lyxet i fängelse om man jämnför med hur vissa äldre har det i älderevårde.

Jag tycker inte att djur ska behöva sätta livet till för oss människor. Vad ger oss den rätten??

Är inte ett djur liv värt något?

~ Anneli ~ 

Lena1971
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag gillar Penn & Teller. Inte för att jag håller med om hela deras resonemang mot PETA, men de sätter dit hyckleriet ordentligt.

I tredje delen diskuteras styrelsmedlemmars bruk av mediciner framforskade på djur, och samma medlemmars understödjande av sabotage av laboratorier där djurförsök pågår…

Jag vet inte varför jag tycker det är så tillfredsställande att se. Ska man dra det hela till sin spets så är det ju som Clariiz säger, man kan inte ens ta en Alvedon mot huvudvärk, för mediciner är framforskade genom djurförsök. :/

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
0

#13 För att inte hamna för långt från ämnet, på vilket sätt är det bättre med medicinska försök på dömda brottslingar än med djurförsök? Du frågar vad som ger oss rätten till djurförsök, men vad ger oss i så fall rätten till ofrivilliga människoförsök?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

giffan
0

#15 Vem har pratat om ofrivilliga människor?

Om man vet på förhand att om man kör förfort så får man böter, Ok då betalar man sin böter.

Vet man då om att om man mördar en annan människa så kan man komma att användas till medicinsk forskning… så är det samma sak, tycker jag.

man får lixom skylla sig själv om man inte kan följa lagen.

~ Anneli ~ 

LaSadie
0

#16 Nu har jag läst genom de inläggen Giffan och det som jag har förstått som jämställer du grova brottslingar med djur, eller att det är lägre stående än djur. "Vet man då om att om man mördar en annan människa så kan man komma att användas till medicinsk forskning… så är det samma sak, tycker jag." Förstår inte riktigt hur du tänker där. Och om du såg Bullshitinslag som Fridaybrew hänvisade till och som Lena1971 lade upp så finns det flera mediciner som har tagits fram genom djurförsök.

Men eftersom du är emot djurförsök så borde du när du eller någon nära bli sjuk inte ta pencillin, vaccinera dig eller ta cellgifter för att motverka cancer. Annars är du som Peta's vice president, en hyklare

giffan
0

Nä jag kanske inte tänker…

Men jag tycker inte att djuren ska behöva lida, så enkelt är det.

~ Anneli ~ 

Lena1971
0

#16 Då förstår jag hur du menar Giffan, med straffskalan. Men jag tycker fortfarande att det låter hemskt att man ska riskera biverkningar från mediciner, kanske livslånga men, för att man dömts för ett grovt brott.

Det är som med dödsstraff, vad händer när oskyldiga döms? Straffet är oåterkalleligt.

Tyvärr är jag ingen idealist när det gäller djur versus människa. När det kommer till kritan skattar jag människoliv över djur.

Men jag har djup respekt för alla de idealister som lever upp till sina ideal!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

giffan
0

ja men om de redan är döds dömda och iaf ska vänta på att få spruta eller stolen kan de faktiskt rädda liv och då har de ju vägt upp lite för det brott de gjort.

Vad jag vet så har de djur som blir försöks djur inte gjort något olagligt, de har bara haft oturen att födas på fel ställe.

~ Anneli ~ 

thildatessie
0

har inte läst hela tråden men vad jag vet så kan man väl lika gärna ta hudbitar eller så från djuren för att testa. det har jag iallafall hört. ville bara säga detta, är djurälskare men är kluven. det är  ju en bra sak även om jag hatar att dem lider :´( men det gör ju människan med..

Lena1971
0

#21 Kroppen är så komplicerad. Det är mycket som samverkar. Så att använda odlad hud eller odlade organ (eller vad forskarna nu har att arbeta med?) till tester gäller nog mest allergener skulle jag tro. Smink t.ex kan man säkert testa så, men knappast komplicerade mediciner?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

thildatessie
0

jag vet inte ,  bara hade för mig det..

Lena1971
0

Det vore en brilliant lösning!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

thildatessie
0

jooo :)

bia
0

Hittills i mitt liv har jag bara varit VÄLDIGT noga med att undvika djurtestade produkter som är för människans fåfänga. (och kommer att fortsätta med det)

Smink, schampoo, botox och allt annat som inte är direkt LIVSVIKTIGT för människor är det VIDRIGT att vi testar på djur tycker jag.

Jag inte riktigt hur det kan vara så viktigt att testa saker på djur eftersom människorkroppen är så annorlunda från djuren. Klart det finns liknelser men detta är något jag skulle vilja förstå bättre.

Jag känner att jag kan göra en insatts i området av djurförsök för fåfängans skull. Jag känner inte att jag kan gå emot djurförsök där det handlar om livsviktiga saker eftersom jag inte är tillräkligt påläst. Men fruktansvärt är det i vilket fall som helst tycker jag.

Jag är på gränsen till Vegan, köper så mycket Ekologiskt som det bara går och har en sajt där jag tipsar om produkter som INTE är testade på djur.

Jag hoppas verkligen att djurförsök kan läggas ned fullkomligt snart. Det borde verkligen finnas bättre lösningar.

Clariiz
1

#26; Att produkten är icke djurtestad betyder bara att slutprodukten inte är testad på djur. Alla ämnen i produkten är med säkerhet testade, så varför ska de ens testa slutprodukten.
Så tyvärr gör det inte någon skillnad.. Gjorde likadant som du tills jag lärde mig det här.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Brommel
1

Oj en sådan svår fråga!! Jag gråter varje gång jag läser om och ser djurförsök och har väl haft hållningen att försök som leder till bättre cancervård är acceptabelt men liksom Bia har jag svårt att se någon vits med att låta levande varelser lida för fåfängan. Där sätter jag i alla fall en gräns och om jag får allergi av smink så får jag vara utan eller köpa annan sort, ärligt talat. Men djurförsök som syftar till att bota människor har jag med åren sagt "ok" till i mitt inre. VAd hade hänt med mig förra året om inte djurförsök funnits? Det har förmodligen räddat mig och många fler härinne skulle jag tro.

Brommel
0

Men tillägger att jag använder makeup och krämer så jag är inte ett dugg konsekvent skulle jag tro….dessvärre

bia
0

#27 - det stämmer på alla sminkprodukter i Sverige idag då det inte längre är tillåtet att testa på djur för det. Dock finns det flera märken som inte tillåter att någon av ingredienserna testas på djur. Sen kan man ju argumentera med att nästan alla ämnen någon gång trstats på djur vid det här laget, men det finns massor av företag som FORTSÄTTER att testa ingedienserna på djur och så finns det företag som verkligen ser till att deras produkter INTE är testade någonstans i produktionslinjen. Sen har du företagen som inte tillåter att något i deras produktionskedja är testade på djur MEN som säljer i Kina. Kina har lag på att alla produkter ska testas på djur och därmed köper jag inte deras produkter. Dom är ju anledningen till att plågsamma djurförsök görs även om dom "inte är ansvariga" för det… L'Occitane är ett exempel på den typen av företag. Clinique säger att dom inte testar på djur förrutom när lagen kräver det (istället för att använda alternativa ingredienser) OCH dom säljer sina produkter i Kina… Så om du läser på ÄNNU mer kan du absolut använda produkter som inte är testade på djur. ;) Så som sagt, när det gäller djurförsök för fåfängans skull så tar jag STARKT avstånd mot det. Någon måtta får det vara på människans grymhet. Kram på dej!