KLL
KLL-Kronisk LymfLeukemi.
Är det någon här som vet hur det är att leva med det? Ska det ignoreras tills man får symptom eller ska det alltid behandlas? Hur farligt är det?
Många frågor men jag hoppas att någon här inne kann svara.
Min mamma har nyss fått veta att hon har det men läkarna säjer att hon inte behöver tänka på det så länge hon inte har några symptom. Hon har nyligen fått ett nytt knä och det var efter det de upptäckte att hennes värden var alldeles för höga. Hon fick bara en kallelse till blodenheten på UAS utan någon förklaring till varför. På kallelsenstod bara att de skulle kolla henne för KLL så hon fick slå upp det själv.
När hon väl kom dit så berättade de att hennes värden (skulle ligga under 9) låg på 14 redan för 9 år sedan när hon opererade gallan och nu låg de på 30.
Jag tycker det är väldigt märkligt att de inte kollade henne redan för 9 år sen men då nämnde de inte ens att hon hade några höga värden på något
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Tack för svaret
Jo, jag har läst att det inte behandlas tidigt vid låga värden men jag tycker inte att 30 verkar så lågt då det är mer än 2 ggr så högt som det ska vara.
Det jag reagerade mest på direkt var att de inte ens nämnde något om det när värdena var för höga redan för 9 år sen.
Kanske är vi syskon extra oroliga då nästan alla som gått bort i vår släkt gått bort i cancer. Senast min moster som överlevde 21 år med olika cancerarter, allt från bröstcancer, skelettcancer, strupcancer, blodcancer osv. Hon gick bort för ca 18 månader sen efter de hittat en stor inoperabel knöl på ryggraden
Jag har själv haft basalcellscancer (ofarlig hudcancer) för 2 år sedan och MM för 1 år sedan och min lillasyster genomgick en hysterektomi i höstas för cancer i underlivet så vi är nog lite överkänsliga vad gäller ordet cancer
/Ingalill
Jag förstår verkligen att du blir orolig. Det är ju tyvärr så att många släkter kan delas in i cancer eller stroke. (Själv har jag det ena på mammas sida och det andra på pappas - lyckos mig!)
Jag förstår inte KLL över huvud taget. Man brukar tala om godartade och elakartade tumörer, och elakartade = cancer. Men på wikipedia pratar de faktiskt om "godartad cancer". Det har jag aldrig hört talas om förut, och jag förstår inte vad det innebär.
Det finns en bra fråga-doktorn-sajt Om Cancer. Man kan leta bland tidigare frågor och svar, eller så kan man ställa en fråga till dr Söderberg, onkolog från lasarettet i Växjö. Kanske kan du ha nytta av den?
Kram!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
#3 Jag hade aldrig hört talas om KLL tidigare. Allt jag visste om leukemi var att det är en allvarlig blodcancer men KLL ska alltså sitta i lymferna..
Åh, vad tråkigt att ha 2 hemska sjukdomar att tänka på! Vi har "bara" cancer, på både mammas och pappas sida. Den ena sortens bröstcancer (kommer inte ihåg vad den hette) som min moster hade påstår de vara ärftlig så alla tjejer i vår släkt går och tar prover vartannat år. Min mormor dog i det när jag var liten.
Alla i våra båda släkter har dött av cancer utom min pappa som hade Althzimers och min morfar som dog av hjärtinfarkt. Allt vi har kvar nu är mamma så henne vill vi ha kvar många år till.
Tack för länken! Jag har varit inne där förut nån gång men hade glömt bort den
Kram
/Ingalill
#3 Wikipedia har delvis fel i det här sammanhanget 
KLL är en lymfomsjukdom helt enkelt som kan delas in i olika undergrupper utifrån vissa genetiska förändringar och hur förloppet går. En del har en väldigt stillsam sjukdom utan symptom alls och för andra går det snabbt och de överlever inte utan stamcellstranplantion. Är i alla fall så jag har fått lära mig (läser en kurs som just handlar väldigt mycket om olika tumörer och deras genetiska faktorer).
Så #0 kan nog känna sig lugn, har er mamma inga symptom behöver hon nog ingen behandling. Det går inte att bota KLL utan bara lindra symptomen med cellgifter.
Med vänliga hälsningar
Chess
#5 Där kom ju en bra förklaring! Undergrupperna är alltså det de pratar om med T- och B-celler? Svenska wikipedia är alldeles för kortfattad för att var begriplig ibland, tyvärr!
Då kanske du kan känna dig lugn för mamma trots allt, Ingann?
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
#6 En av indelningarna är om det är T- eller B-celler, sedan indelar man ytterligare utifrån ifall en viss genmutation finns och även efter själva förloppet. Kan hända att jag missat ytterligare någon indelning men är så det är grovt 
Med vänliga hälsningar
Chess
#5 Tack
Då ska vi hoppas att hon slipper några symptom!
Tack snälla ni för svar! Jag känner mig faktiskt genast lite lugnare
/Ingalill