Cancer iFokus

Cancer

Etikettallmänt-övrigt
Läst 33035 ggr
carejna
39

Svullet revben/mjälte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har inte en blekaste om jag har kommit in i rätt forum nu, satt och ögnade mig igenom det som fanns men tyckte inte riktigt att någonting passade.

Det är nämligen så att jag har just för någon vecka sedan upptäckt en förhöjning under vänster revben, vid det området som mjälten sitter. Självklart är googlar man det första man gör och det som jag kunde hitta vid sökningen var en förstorad mjälte och t ex cancer. Har tittat lite efter svullna lymfkörtlar, men exakt vart sitter dessa? Vet att de finns vid halsen samt armhålorna, men finns de någon annan stans?

Bifogar här en bild på revbenet, bilderna gör sig ej rättvisa då man måste känna mer för att få en bra uppskattning av skillnaden på sidorna.

Någon som har en aning om vad detta kan vara?
Kan förresten påpeka att innan jag upptäckte detta hade jag en enorm smärta i mellangärdet när jag satt upp, enda sättet att få bort denna var att ligga raklång på sängen.  Nu i övrigt gör detta inte ont längre.

Mvh C

Fridaybrew
7

Är man så orolig att man googlar runt så är det bästa man kan göra att gå och bli undersökt av de som har korrekt kompetens.Husläkare som sedan eventuelt remitterar vidare.

Men troligen är du med största sannolikhet inne på fel forum, låt oss hoppas det iaf =)

/Fridaybrew

Maria
4

Precis som du säger så ser man inte så mycket på bilderna.

Min mans ena revbensbåge längst ner på ena sidan sticker ut mer än den andra och har alltid gjort.

Det syns framförallt när han ligger ner.

Jag tycker också att du ska söka vård om du är orolig.

Svullna lymfkörtlar brukar man oftast få kring hals/nacke, armhålor och ljumskar.

/Maria

JereMina
10

Jag har reumatisk sjukdom som ibland gör att jag just svullnar upp där på samma sätt ibland. Sök läkare och lycka till!