Hundar och lungcancer
Hör på nyheterna nu att det ska utbildas hundar till att hitta lungcancer på människor.
Kanon.
Just lungcancer är en lömsk form av cancer och upptäcks oftast när det är för sent att bli botad.
Smart faktiskt. Har även hört att dom kan hitta bröstcancer.
Människans bästa vän
Jag gillar idén. Undrar hur det ska gå till rent praktiskt bara. Får man remiss till en hund när man kommer in med rökhosta och andningsbesvär? Eller har man hundar i entréerna till sjukhus som får dofta på alla som passerar och gläfser till när de känner något? 
Skämt åsido, när man vet att hundar har så skarpt luktsinne, klart man ska utnyttja det. Extra bra att de används till en svårupptäckt cancer. Människans bästa vän, in deed!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Jättespännande.
Också intressant hur man tänker det i förlängningen och hur det ska fungera som metod.
/Maria

Jag har läst papper där man provat detta för ganska länge sedan. Då testade man hundarnas förmåga och i det försöket var det utandningsprov de använde sig av.
Mvh, Agilis
#4 Aha
/Maria
Det måste vara bra alternativ!
Skulle detta fungera så är det en revolution i cancersökandet. Metastaserna är ju oerhört små enligt en proffessor i ämnet som jobbar i Umeå så ryms 100 st på ett knappnålshuvud och det behöver samlas på ett ställe för att synas på röntgen. Snacka om att söka efter en nål i en höstack. Hundar är ju användbara till många saker så varför inte. De hittar ju knark gömt i en bensintank så visst tror jag att de kan lukta sig till en knöl i utandningsluften.
#4 Aha, så då skickar de förstås proven till hunden. Jag undrade lite över logistiken där. 
Om de tränar hundar nu kan det inte dröja så länge innan det är igång heller. Suveränt!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Man får hoppas att det finns potential hos dessa hundar så att de hittar cancern kanske snabbare än sjukvården vilket många gånger betyder oerhört mycket.
Tidig uppträckt = bättre chans att bli frisk.

Resultaten då var att hundarna var bra (jag har ett svagt minne på runt 80%), men att man ansåg fortfarande att det var för dåligt för att man skulle våga lita på dem helt. Om inte annat så vore det ju ett kanon "second opinion". =)
Mvh, Agilis
Hittar dom så pass mycket tumörer innan sjukvården hittat dom så är ju det en bra fingervisning att en utredning måste sättas igång.

För många år sedan, nog ett tiotal år sedan läste jag en sådan där veckotidning, typ hemmets och sådana ni vet. Där var det en gubbe som berättade om hur hans hund alltid höll på att lukta han på ett speciellt ställe på kroppen, magen har jag för mig. Han gick till slut till doktorn och ifrågasatte varför hunden enisades så med att lukta han där hela tiden. De började så ledes kolla upp gubben som visade sig ha en tunör där.
Hundar kan nog känna av det ena o det andra. När jag väntade mitt förta barn envisades alltid mammas hund med att buffa på magen med nosen, och snusa runt där, sen la den allatid huvudet i famnen till sist. Den kände nog av barnet i magen.
I morse på nyheterna visade de just detta och det verkar mycket lovande. Och det behövs då bara 15 % av lungcancerpatienter blir botade!
Det verkar som det är en saga men visst, hundar hittar ju knark också så varför inte. Jag undrar om dom kan känna av om man har kool också, jag har ett förstadium till den sjukdommen. 2003 i oktober då jag fick diagnosen så slutade jag röka bums, cigaretterna slängde jag i papperskorgen då jag gick ut från doktorn och sedan dess har jag inte rökt.
Om hunden kunde känna av detta skulle många slippa utvekla fullskalig kool vilket skulle rädda många.
Det finns ett ordspråk att "ÄR HUVUDET DUMT FÅR KROPPEN LIDA" och så är det med rökare som får kool m.m där rökningen är orsaken till sjukdomarna.
Alla som får diagnosen KOL slutar däremot inte att röka så det vet i hundan om det skulle löna sig med KOLhundar
/Maria
Bumbleboo
Kanske inte men nog skulle det vara bra med varning till de som röker. I mitt fall rökte jag en ask per dag och ibland mer, självklart att det var dumt men när man växte upp var det ju tufft att röka. Snabbt fick man ett begär som satt i i många år. Det måste till ett rejält skrämselskott ibland för att få folk att tänka på sin hälsa och avstå från rökning.
Jag har rökt hemmarullade cigaretter utan filter i 35 år
men slutade på nyår innan operationen.
Varför jag ställer mig frågande är för att jag träffat på så många KOLpatienter som fortfarande röker.
Men visst har du rätt. Även om det bara är ett fåtal som slutar så är det ändå ett plus.
/Maria