Cancer iFokus

Cancer

Etikettfamilj-vänner-berörda
Läst 2756 ggr
walter
0

Min bror ska opereras

Hej

Vet inte om detta egentligen är rätt sajt att skriva på då det aldrig nämnts att det ska vara cancer. Jag skrev en tråd inne på hälsa för en månad sen om detta.

Min bror kommer om bara några timmar läggas på op-bordet för att ta bort det som finns i hans huvudet, men det ser inge vidare ut. Då så till vida att det besked han fick efter undersökning igår att dom inte tror att dom kommer kunna ta bort alltihop då det verkar som det sitter för nära en åder, vet dock inte vilken.

Jag får inte ihop om det är cancer eller inte. Det dom sa igår att den kommer fortsätta växa om dom inte får bort alltihop, det får inte jag att gå ihop med cancer för cancer kan man ju få bort med strålning eller cellgifter, men det alternativet verkar inte ha nämnts så då borde det inte vara cancer.

Samtidigt så sa dom också att det är aggressivt. Jag har ju ingen medicinsk kunskap, så enda aggressiva jag vet är cancer. Att den är rätt aggressiv går ju att se eftersom han blivit sämre även på denna månad. Han har börjat förlora koordination och tror även börjat förlora av närminnet. Vet ju dock att när det finns något i huvudet behövs ju väldigt små förändringar för att ge stora försämringar.

Jag får inte ihop alls vad det är han har. Som jag sa så har dom tydligen inte ens nämnt ordet cancer. Vet inte, har dom ev börjat att inte använda det ordet längre.

Om dom inte får bort allt och det inte går att få bort med cellgifter och/eller strålning så kommer den växa. Kommer han då få gå genom operationer i stort sett varje år för det har ju bara tagit runt 1½ år sen han var i stort ok till idag.

Vet ju också att det är först när dom opererar dom kan se om dom får bort alltihop och dom verkligen kan säga vad det är.

Vet inte om någon har något svar åt mig, ville väl mest bara skriva av mig då det går lite rundgång.

hej

Fridaybrew
0

Kvittar vad det heter skiten ska bort =) Eller hur!

Det är alltid bäst att vända sig direkt till källan om man har frågor, i detta fallet din bror och hans läkare.

Skriv upp dina frågor på en lapp och ge till din bror så kan han ge det till läkaren, om det nu är så att du inte närvarar i rummet. Lapp är bra iaf för när man väl är i rummet så glömmer man bort massa frågor som man funderat på.

Slutligen hoppas det går bra för brorsan din!

/Fridaybrew

Maria
0

Jag håller med Fridaybrew. Det är nog först efter operationen som man vet.

Jag har ju bara mig själv att jämföra med som har vetat om en förändring in hjärnan sedan 2005. Godartad enligt alla för den långsamma tillväxten vilket visade sig vara fel då den satte fart att växa sista året innan operation.

Min tumör satt också illa till sa man, då den antingen växte i hjärnstammen som sitter mellan lillhjärnan och stora hjärnan eller tryckte mot hjärnstammen.

Det var inte förrän vid operationen man fann att den "bara" tryckte mot hjärnstammen så i mitt fall verkar det som de fått bort hela. Det var även efter operationen man odlade och hittade att det var en riktigt elak cancer dessutom.

Ingen hade nämt ordet cancer för mig heller. Ingen hade heller pratat om strålning eller cellgifter utan det var först Efteråt när alla svaren fanns på plats.

Därför så tror jag att de flesta svaren kommer efter att din bror har opererats.

Jag håller också tummarna för din bror och hoppas att allt går bra och att de får bort så mycket som möjligt av vad det nu kan vara.

/Maria

walter
0

Tack båda och tack för svaren. Min mamma ringde för en liten stund sen då hade läkaren ringt.

Min bror kom till uppvak runt 17, så påbörjades op när det var sagt så tog operationen runt 3 tim längre än beräknat. Dom har inte fått bort allt. Det hade växt in i hjärnhinnor och sen satt den så nära en ven så där tordes inte läkaren ta bort allt.

Sen så är det cancer, (vilken får väl provsvaren visa), för det kommer bli strålning.

När läkaren ringde min mamma så var min bror vaken och talbar, han har dock mer problem med benen. Han hade ju problem med benen när han åkte in april, men där fick han tillbaka det mesta av högra men vänstra benet hade han knappt nån känsel alls och även stor del av vänstra sidan var knasig.
Läkaren sa att det är benen dom kommer försöka få ordning på först nu då och att det går inte att säga på några dagar hur det går. Det förstår jag mycket väl med tanke på de problem han hade före och sen har dom varit där och stökat runt så bara efterverkningarna av op lägger sig så kan dom väl säga mer säkert.

Jo sen så kommer han ju röntgas igen här.

hej

walter
0

Kom på en sak här. Jag tycker det blir lite fel att inte nämna ordet cancer för de flesta tar nog det på större allvar då. Tror min bror skulle valt att opereras tidigare om det nämnts för han blev ju erbjuden eller vad jag ska kalla det förut.

hej

Maria
0

#4 Fast det kan ju bli lite fel att kalla det cancer om det inte är det….kluvet kanske men även en ofarlig tumör kan ju ställa till det i hjärnan.

Jag blev också erbjuden operation tidigare men valde att vänta tills besvären blev mer påtagliga då jag visste att själva operationen var en risk i sig.

/Maria

walter
0

Jag kan på sätt och vis hålla med dig att det kan bli fel att kalla det cancer, men det borde rimligen finnas med som alternativ eftersom man inte kan säga säkert vad det är förrän man öppnat.

Det där med att vänta, jag kan förstå det och jag kan tänka mig att det är något sådant som också gjort att min bror väntat. För som du säger är ju själva operation en risk och just huvudet tror jag de flesta drar sig för att operera om det inte är nödvändigt.

För mig själv ska ju inte säga 100, men jag skulle nog ta en tidig operation just för att det bör ju vara enklare att få bort något medans det är litet, men vi är alla olika.

Dom har röntgat han här på kvällen för att kolla så det inte finns några blödningar och det syntes inte något sådant och han har tydligen börjat kunna röra mer på benen alla redan. Han får ju ligga kvar på övervak några dagar innan han kommer till den avd han ska till.

hej

Maria
0

#6 Det låter ju positivt hittills i alla fall och hoppas att det hela tiden går åt rätt håll.

Självklart ska man nämna cancer. De gjordes inte som sagt i mitt fall utan alla trodde snarare att det handlade om något godartat då cancer oftast växer fortare.

Klurig fråga det där om jag valt att operera mig tidigare om jag vetat om att det var en elak cancer? Jag vet inte….

/Maria

walter
0

Jo det tar ju sin lilla tid (det vet du ju själv) innan man kan säga något. Så förhoppningsvis blir han bättre vartefter efterverkningar av själva op är över och när han nu inte längre har något som trycker.

När det gäller ordet cancer, det verkar som det inte nämns överhuvudtaget när det gäller tumörer i huvudet. Min syster har tydligen fått det svaret av en läkare. Det ska då tydligen bero på just det att man inte med säkerhet kan säga vad det är. För min personliga del tycker jag det är knasigt för man kan ju inte ta rätt beslut om man inte har alla alternativ.

hej

Maria
0

#8 Vad jag förstår så spelar det egentligen ingen roll om det är en cancer eller något annat då det växer i hjärnan. Det farliga för tillfället är just att det överhjuvudtaget är något som växer och slår ut andra funktioner.

Sedan är det ju givet att är det en cancer så finns ju alltid risken att den dyker upp igen eller attt det är en metastas och själva modertumören sitter någon annanstans. Altting sådant får man ju reda på efter operation. Så var det i mitt fall.

/Maria

walter
0

Visst kan jag hålla med om att det farliga är att det är något som växer i huvudet, men har man inte alla alternativ så kanske man inte tänker på tex metastaser. För det som sitter i huvudet kan ju också ge metastaser och man kanske inte är uppmärksam på andra delar av kroppen om man inte vet, men det är vad jag tycker.

Jag vet inte om min bror fått genomgå helkroppsröntgen eller om dom bara röntgat huvudet dom gånger han röntgats.

hej

Maria
0

Till mig har man sagt att eftersom min tumör satt vid fjärde ventrikeln och tryckte mot hjärnstammen så kan cancern bara sprida sig via spinalvätskan som cirkulerar i huvudet och ner i ryggkanalen.

Min tumör var också modertumören så i mitt fall har de bara röntgat huvudet och ryggen men det finns ju så många varianter så det är svårt att jämföra.

/Maria

walter
0

Det är väl just det, att det finns många varianter som ställer till det för mig. Om det bara funnits en sort som växer i huvudet hade jag haft lättare att förstå att man inte nämner ordet cancer.

hej

[Doglovers]
0

Kan det vara en psykologisk taktikObestämd Bara ordet Cancer får dom flesta i panik och många cancer varianter är ju aldrig riktigt farliga.

Hoppas din bror hämtar sej ordentligt efter operationen och mår bättre snart. Och du också, för jag förstår att du är orolig.

walter
0

#13 Jag kan tänka mig att det ligger på psykologiska planet för som bumbleboo sa så är ju varje op en risk i sig.

När det gäller min bror så har han varit uppe och gått idag. Ja gått och gått är väl för mycket sagt egentligen han hade sådan där gåstol och hasade sig fram. Han har väldigt dålig känsel i båda benen för tillfället.

Läkaren hade också sagt att han ev ville göra en till op. Tyvärr för min del så fort jag pratar med min mor så hon slår ifrån sig så mycket så går inte att säga så mycket, men själv tror jag att dom ev kan ta bort mer då främst av det som låg nära venen, men att dom väntar och ser hur allt lägger sig tillrätta efter op.

Tack. När det gäller mig själv och min oro. Kanske låter lite bakvänt, men jag är inte så orolig nu. Nu vet jag vad det är och han är opererad, var lite mer här innan då han blev sämre så pass snabbt.

hej

Maria
0

#14 Det låter ju faktiskt ganska förhoppningsfullt det du skriver och det känns skönt.

Hjärnan har ju en egendomlig förmåga att läka och det har ju visat sig att vissa ställen kan ta över funktioner som gått förlorade.

Jag håller tummarna för att allt fortsätter att gå bra.

/Maria

walter
0

Jag vet inte om jag ska kalla det förhoppningsfullt än. För jag antar att han mår såsom förväntat efter op och så länge han inte mår sämre än så så är det ju positivt.

Det som ställer till det lite för mig är den ev andra operationen. För går ju att se från både + och - sidan. Att dom hoppas ta bort mer så att strålningen inte orsakar skador då nära venen, för jag antar att det är där dom i så fall vill ta bort mer, i så fall positivt.

Men tyvärr så går det att se det även från negativa sidan, för jag tror inte det är så vanligt att det görs en andra operation. Det som gör att jag även kan se det från negativa sidan är att dom vid två tillfällen sagt att den är aggressiv och det utan att ha fått några labresultat. Så att dom säger aggressivt låter inge bra, för mig är aggressivt snäppet värre än elakartad cancer. Så att göra en andra op kan ju också vara för att ha mindre som ska behandlas i efterhand.

Jag är en praktisk/realistisk person så jag ser/tar saker för vad dom är.

Tack för tummarna.

hej