Cancer iFokus

Cancer

Etikett: behandlingar
Läst 3102 ggr
Lena1971
1

Cellgifter och fertilitet

Hoppfulla nyheter för kvinnor som ska genomgå cellgiftsbehandling!

En av riskerna med cellgifter är att fertiliteten påverkas. Många kan få barn efter genomgången behandling, men inte alla. Jag gissar att det beror på vilken typ av cellgifter man får, hur gammal man är, och hur hög fertilitet man hade från början.

Med transplanterad vävnad från äggstockarna ökar man chanserna att få barn efter kemoterapi. Hittills har nio barn fötts av kvinnor som fått äggstocksvävnad fryst och återinplanterad.

Säkert en stor lättnad för många!

Källa Dagens Medicin

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[Jeremina]
0

Vilken lättnad och roligt att läsa om! Det måste kännas skönt för många!

Lena1971
0

Mindre upplyftande nyheter i DN idag.

På tok för få unga kvinnor informeras om hur deras fertilitet kan påverkas av cellgifter. Siffrorna är bättre för unga män, men det är långt ifrån alla män heller som får veta att de riskerar att bli sterila av kemoterapi.

Så länge unga kvinnor eller män går ifrån informationsmöten inför kemo utan att veta vad de har för möjligheter att få barn i framtiden så är något galet. Det är en alldeles för viktig fråga för att glömmas bort. Det påverkar ju faktiskt resten av livet.

Läs mer här.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Fridaybrew
0

Läkaren kom inrusande under första behandlingen och snackade om jag lämnat prov som kunde frysas ner. Icke hade inte fått någon info, dock fixade vi det dagen efter bättre än inget iaf, har även kollat läget efter 7 år med  cellgifter och simmarna verkar må bra iaf =)

Dock ingen kul upplevelse när de kommer på sånt för sent.

Konstigt att läkarna inte verkar ha en checklista innan första behandlingen liknande piloter innan flygning.

/Fridaybrew

Maria
0

Min sjukdomstid började när jag var 44 så det var väl ingen idé att upplysa mig och jag tycker det är ganska ledsamt att läsa att informationen fungerar så dåligt.

Det kan ju bli två hårda smällar istället för en om det vill sig illa.

/Maria

Lena1971
0

#3 Jisses! Det var verkligen i senaste laget.

Jag håller med om checklistan. Vissa saker borde onkologer vara skyldiga att informera patienter om.

Agilis skrev om kemo och fertilitet i sin blogg. Hon och hennes man råkade ju ut för undermålig information, så hon gjorde en undersökning på hur det var för andra, här. För få svar för att få något riktigt svar, men det syns att det inte alltid fungerar.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus