Cancer iFokus

Cancer

Etikett: familj-vänner-berörda
Läst 2395 ggr
JereMina
0

Vad tror ni?

En man 32 år gammal som blivit så mager och äter minimalt, sköter jobbet dåligt och är oförskämd mot kunder och arbetskompisar i butiken. Fick jobba på fältet med reparationer men han har 4-5 timmar om dagen som han inte kan redogöra för.

Han betalar inte parkeringsböter som han fått och berättar inget för sin sambo. Nu har han sagt att han ska in för operation av ena örat då han nästan mist hörseln på det örat. Han har blivit personlighetsförändrat det senaste halvåret.

Han sambo ringde mig idag och hon börjar tro att han har en tumör i huvudet. Kan tala om att hon är sjuksköterska men jobbar inom missbruksvården.

Vad tror ni som har kunskap om detta?

Maria
1

Visst kan tumörer i huvudet skapa personlighetsförändringar. Ofta sitter de då i frontalloben och kan ge de mest konstiga symtom.

En  tidigare arbetskamrat till mig fick denna diagnos och opererades med gott resultat. Tumören var godartad.

Sedan kan även depression och utbrändhetssymtom ge liknande effekter men visst behöver han vård och utredning snabbt för detta verkar ju vara illavarslande.

Det svåra kan vara att få en människa med personlighetsstörningar att inse att de behöver vård. Ofta ingår en slags distanslöshet och avflackning i själva beteendet och personen kan vara svårövertalad.

Hoppas innerligt att det löser sig.

/Maria

JereMina
0

Jag hoppas också att det löser sig för honom och hans sambo för de har även en lite flicka på 4 år nästan 5 år..