Cancer iFokus

Cancer

Etikettpersonliga-berättelser
Läst 3888 ggr
Svenneh
2012-05-26 18:38
9

Munhålecancer

Nu har det gått två år sen beskedet kom cancer i höger kind och käkben, med 34 strålningar såg det bra ut. Men för  ett år sen så kom det nya tumörer så blev blev det operation. Det har gått bra. Med vad jag längtar efter riktig mat inte bara youghurt, kräm, släta soppor och liknande. Nu saknar jag någon med liknande problem, hur man, om man kan lära sig att äta riktig mat "en blodig biff", jag får inget riktigt besked från sjukhuset. Man bara får undvikande svar. Kanske för det inte heller vet…..

Halvdansken
2012-05-26 23:27
0

Min man har ocså behandlats för munhålecancer )under tungan), men han började käka riktig mat så fort han kunde. Hur menar du med att "lära dig"?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

JereMina
2012-05-30 23:02
0

Hur upptäcktes din cancer?

Svenneh
2012-05-31 19:29
0

Halvdansken. Med att lära sig menar jag att få ny kunskap i att börja om med det man tidigare kunde göra utan problem i detta fall att svälja fast föda.

Jeremina: Jag fick värk i käkbenet, så upptäcktes det

Halvdansken
2012-05-31 21:57
0

Nu var ju min mans cancer på ett annat ställe, men han började med bröd och gick vidare mot mer och mer riktig mat. Hans problem var att tungans rörlighet försämrats pga ärrvävnad i op. såret, så han bet sig i den hela tiden.

Jag tror bara det är upp till dig. Baby-steps…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lena1971
2012-06-01 11:33
0

Det låter som en väldigt komplicerad fråga. Hur svalget ser ut efter operation måste ju vara väldigt individuellt, beroende på hur tumören såg ut och hur mycket som togs bort.

Jag kan föreställa mig att det blir frustrerande att äta bara mixad mat. Ursäkta om jag ställer dumma frågor (jag kan i princip inget alls om din typ av cancer) men kan du tugga mat fortfarande? Eller skulle du t.ex. kunna börja med att äta soppor som inte är helt slätmixade?

Jag vet inte var man ska leta kunskap om de inte vet på ditt sjukhus…

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Maria
2012-06-01 17:31
1

#3 Du borde få kontakt med en dietist om du inte redan har det för de brukar vara duktiga på sådant här.

Kan tänka mig att det är en jobbig situation.

/Maria