Cancer iFokus

Cancer

Etikett: klotterplanket
Läst 3607 ggr
JereMina
0

Jag undrar hur ni..?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kommer in och ser lite aktivitet och skrev i några av mina trådar om positiva förändringar. Så hoppas jag att det finns fler här som har något positivt att berätta.

Jag undrar hur ni mår och har det? Sköt om er Flört

Fridaybrew
1

Jag ser låg aktivitet som något positivt =) Dock ska man få skriva när man vill och känner men jag tolkar låg aktivitet att det är iaf inte någon ny som fått besked Om Cancer.

Därför håller jag inte på med konstgjord andning med att hålla en så trivial sak som ett aktivitetsindex uppe. Kan säga att det är bland det sista jag funderar på =)

/Fridaybrew

Lena1971
1

Låg aktivitet är nog positivt på den här sajten, så det kanske man inte ska säga något om, men goda nyheter är det svårt att få för mycket av.

För egen del så räknade jag sex år efter avslutad behandling i april. Det är väl så det ska vara, men väl värt att komma ihåg det positiva ibland!

Glad

Hur är det med alla andra här inne? Hur går det för er?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Wruss
0

Jag är ju en av de nya här - jag har tungbascancer med metastaser på båda sidorna på halsen. I torsdags fick jag min första strålbehandling (17 fält strålas i hals/mun-region). Idag har jag fått strålning nummer 4 och 5 samt att jag för första gången fått Cisplatin (cytostatika) i dropp. Ännu återstår 29 strålbehandlingar samt 4 eller 5 cellgiftsdagar. Fem veckor till ska det pågå. Än så länge håller sig de flesta biverkningar borta. Jag har redan blivit muntorr dock. Det lär bli värre men det är redan lite handikappande. Jag köpte t ex en jättefin banan på Pressbyrån i morse. Var osäker på om jag skulle få något under de fem timmarna jag skulle ligga med dropp. Den där bananen bara klibbade fast i munnen och nästan växte. Sista bananen på ett tag alltså!

Jag fick macka och the när jag kom och faktiskt en ost- och skinkpaj till lunch så jag hade inte behövt köpa med mig något. Fin service tycker jag!

Jag mår egentligen ganska bra. Jag håller humöret uppe, även om jag också gråter emellanåt. Har valt att vara helt öppen med min sjukdom, vilket t ex innebär att jag på facebook beskriver vad jag går igenom för mina vänner. Det uppskattas faktiskt och jag får mycket peppning där. Det är inte många som pratar Om Cancer. Min bestämda åsikt är att ordet cancer kommer fortsätta att vara så laddat och förknippat med döden som det faktiskt är, om man inte pratar om det. När jag fick min diagnos dök det plötsligt upp flera i min "yttre" bekantskapskrets som medgav just cancer…. typ: scoutledaren som säger att han haft cancer i ett år, eller barnets klassföreståndare som medger att hennes man har cancer. Varför måste det vara så mycket hemligt?! Det skulle jag gärna vilja veta ni tänker runt?!

Halvdansken
0

Vi håller på att ta MC-körkort nu, för att göra nåt kul och nytt efter allt elände i två år. Hittills har alla min mans kontroller varit ok (munhålecancer).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
1

Wruss - hoppas du fått olika sorters munsköljmedel, för om din strålning påverkar spottkörtlarna så går det också ut över munhygien och tänder. Min man går numera till tandläkaren var 3e månad, just pga de problemen. Finns också olika typer av "konstgjort spott". (låter lite äckligt, men det kan hjälpa).

Det finns också smärtstillande saker som kan vara bra när du får problem att svälja och äta. Sorry, men det kommer. Bunkra upp Fresubin. Glöm inte att smörja in dig med, strålningen är tuff även på huden.

Maria
0

Det positiva för mig är att jag har jobbat sedan december igen. Visserligen å halvtid ännu men det ser jag ändå som ett stort framsteg.

Jag har dessutom tagit mod till mig och sagt att vissa arbetsuppgifter klarar jag inte själv längre. (Vilket jag trodde i början)

Vi gör ju hembesök hos studiepatienter och jag klarar inte att göra det själv med all packning/apparatur som EKG osv som vi har med oss. Jag åker dessutom kommunalt.

Gruppen vi undersöker nu är 88 år och många har dålig balans och jag ska hjälpa till med förflyttningar ibland från säng till rullstol och tillbaka och jag är lika vinglig själv så det vågar jag inte

Tyvärr ser jag just nu inga förbättringar vad det gäller närminnet eller balansen så jag försöker att vänja mig och "gilla läget"

/Maria

JereMina
1

Jag menade en aktivitet där man kan skriva om det dagliga och gärna om det är positivt och det försöker jag att göra.

Jag tror att en del uppskattar att någon som jag som inte har cancer själv bryr mig, jag är sådan och ville bara väl med denna tråd.

Jag hoppas ni ska ha det så bra som ni kan ha det i sommar så kramar till er alla Flört

Själv så åkte jag och min man på en käftsmäll som han kallar det idag med posten. Det finns andra mycket allvarliga åkommor med kroppen som inte är cancer Gråter

Halvdansken
1

Finns massor med saker som däckar folk, även om det inte är cancer. Idag fick vi reda på att ca 40% av oss blir uppsagda från jobb innan månaden är slut.

JereMina
0

Jobbigt med all arbetslöshet Obestämd

[mia-38]
0

Stooor kram till dej Susanne.
Kyss

Lena1971
0

#8 Nej! Vet ni vilka? Fy så hemskt!

#7 JereMina, kroppen är en stor svikare ibland. Jag hoppas det reder sig för dig och mannen, vad det nu är ni åkt på. Och så hoppas jag att ni får en fin sommar!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Halvdansken
0

Nä, vi får listan i nästa vecka, förmodligen. Sen ska vi "vara lojala" och stanna hela uppsägningstiden och lära upp nya indier till att göra våra jobb…

Det är så att man spyr på det. Tror att många kommer att bli "sjukskrivna" för ont i ryggen eller stress eller nåt.

Lena1971
0

#12 Vad är det du säger - ska personalen sparkas för att bli ersatt?? Är det alls lagligt? Och arbetsgivaren förväntar sig lojalitet utan att visa någon själv???

Vad är det för fel på världen… Rynkar på näsan

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Halvdansken
0

Jepp. Out-sourcing (eller off-shoring) kallas det. Jobben flyttar till indien. Allt för att spara pengar. Hela IT-branschen fungerar såhär nu. För att klara kontrakten ska 80% av all utveckling ligga i låglöneländer.

Lena1971
0

Jag vet inte vad jag ska säga. Jag skulle tro att många åker på sjukskrivningar vare sig de får behålla jobbet eller inte.

"Lojalitet", det vackra ordet har jag hört från en arbetsgivare jag också. Precis som i ditt fall handlade det om att arbetstagare skulle vara lojala mot företaget. Och helt plötsligt klingade ordet inte lika vackert längre…

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Brommel
0

Hej på er alla!! Nu när jag kommit i form så är det sommarlov på skolan och jag har bara några dagar till veckan som vi lärare ska"sitta av". Annars känns allt toppen men jag håller ett öga på er härinne. Kram på er alla Glad