Cancer iFokus

Cancer

Etikett: hjälp-och-hjälpmedel
Läst 5102 ggr
kattsk
0

Ersättnings frågor och annat.

Hej, har kollat runt lite om var jag kan lägga in denna tråd, flytta den om det inte passar bra här! :)

Men så här ligger det till för mig.

Jag fick testikelcancer för 2år sedan (den 12/8 -2010.

Jag opererades dagen efter att dem gjorde ett ultraljud osv. Allt gick jättefort. Hann inte ens tänka om jag skall vara riktigt ärlig.

Men i vilket fall som helst, min mor har betalt försäkring för mig och mina bröder enda sen vi föddes, hon har även betalt en extra-grej (som jag fattat det som) för just testikelcancer.

När jag får det så kontaktar hon försäkringsbolaget, som säger att dem tog bort den försäkringen för ett par år sedan, 2006 om jag minns rätt.

Är inte det ganska självklart att dem skall ge mig ersättning, med tanke på att min mor har betalt dessa pengarna fram tills hon ringer dem och säger att jag drabbats av det?

Jag tycker att det är ganska ologiskt av bolaget att göra så. Speciellt när dem fortfarande inte har ändrat priset på försäkringen eller underrättat min mor om det.

Men nu till frågan, tror ni man kan göra något för att få ersättning för det, samt för de ärr jag har fått p.ga operationer, samt en felaktig protes som skaver, svider och är för liten?

Jag ringde till min doktor som satte i protesen (en plats pungkula). Jag berättade alla obehag jag hade och att jag var extremt missnöjd med resultatet. Han säger såhär: "Ja men det kan vara så att det skaver och känns annorlunda när du har för tighta kalsonger och byxor…" osv osv osv..

Det BÄSTA är att jag har häng, hatar tighta kalsonger och är MISSNÖJD!!

Helt galet att dem verkligen tror att jag är så dum!?

Han sa att jag skulle få en remiss så jag kunde träffa honom i September, detta sa han i början av Juni. Det roligaste är att jag inte ens fått någon remiss till honom.

Snacka om att ljuga mig rakt upp i ansiktet!! (Okej, vi pratade i telefon, men du förstår poängen).

Men men, kan man få ersättning för det han gjort?

- Vad tror ni?

Det kan hända att jag har missat någonting, jag skriver så fort och tänker på allt, så jag kan ha fått fram vissa saker fel. Men fråga om det är något ni undrar eller så! :)

Är väldigt tacksam för svar och/eller tips! :)

Skriver det endast för att jag kan!

Lena1971
0

Det här är inget jag kan alls. Men vad gäller försäkringsbolaget skulle jag ta kontakt med en jurist och höra vad jag hade för chanser att få ut försäkringen.

Är man missnöjd med vården finns patientnämnden. På 1177.se står lite mer om att klaga på vården. Din patientnämnd hittar du här. De ska hjälpa dig om det är något som inte är som det ska.

Lycka till!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

kattsk
0

Åh, tack så jättemycket!!! :)

Maria
0

Jag håller med Lena här. Det är liksom två olika frågor.

Du ska ju absolut inte behöva gå omkring med en protes som skaver kan man tycka. Det borde gå att ordna till.

Jag önskar dig också Lycka till.

/Maria

kattsk
0

Jag har en viss problematik för att få ut saker i text, blandar oftast ihop många saker. Får be om ursäkt för det.

Men hoppas ni förstod lite i alla fall! :)

Tack för hjälpen och svaren ändå! :) Det uppskattas!

[Tassy]
0

Instämmer med övriga, kontakta jurist.

Jag är tämligen säker på att föräskringsbolaget inte har rätt att göra ändringar utan att meddela detta i förväg. Många kontrakt får inte ens förändras över huvud taget, trots att de gärna vränger till det så och hotar med domstol om man säger något - vilket är bluff och båg. De skulle troligen åka dit på det själva som så skedde.

Om du inte har rätt till pengarna bör de iallafall vara återbetalningsskyldiga då ni betalat för en tjänst ni inte får.

Just försäkringsbolag är ökända för sitt mygel, och det är så otroligt komplext att en jurist behöver bena ut vad som gäller. Så din mor bör kontakta en jurist snarast.

kattsk
0

Tack för svaret.

Skall luska vidare i detta!