Morbror
Min morbror har cancer. Vi fick veta det för 9 dagar sen då han gjorde gastroskopi(?). Om jag har uppfattat det hela rätt så har han en tumör på magsäcken, och han kan ha gått med den i flera år. Han har haft ont i magen ett tag men inte tagit det på allvar, utan vi fick tvinga honom att kolla upp det.
När mamma berättade det hade hon precis duschat och när hon kom ut därifrån så såg jag att hennes ögon var alldeles röda. Så tittade hon på mig och sa "onkel har cancer", och jag tappade det jag höll i händerna, skrek "VA?! Neeeej.." och bröt ihop.
Min mormor, alltså hans mamma, dog i cancer för lite mer än 1½ år sen och det är någonting vi fortfarande inte har kommit över. Och nu ska vi behöva vara med om samma sak igen. Oron, rädslan och allt sånt där.
Han ska röntgas den 25e så vi får veta mer då. Hoppas på positiva svar.
Hela familjen är i kaos. Jag vet inte, orkar inte med mer sånt här..
Cancer borde inte få finnas.
Försök att tänka som så att cancer inte alltid är ett dödsbesked. Det är vi alla härinne på sajten bra exempel på.
Sedan är det fruktansvärt att få den diagnosen för det är så laddat och förknippat med död men som sagt många människor överlever.
Hoppas att det går bra för din morbror.
/Maria
En av mina bästa vänner dog i cancer. 16 år gammal. Leukemi.
Min mormor dog i cancer. 68 år gammal.
När jag hör "cancer" så blir det automatiskt att man tänker i dom banorna, även fast vi inte vet någonting än. Men idiotläkarn, som inte vet någonting, hade sagt att det inte fanns någonting att göra.
Vi får väl se nu efter röntgen..
Ibland känns det som en smäll följer på nästa… Självklart blir man rädd när man sett folk försvinna pga cancer. Men innan det gjorts ordentlig undersökning med röntgen, biopsi m.m så går det inte att sia om hur det kommer att gå. Så jag håller tummarna för att det visar sig att din morbrors cancer går att behandla och bota!
Jag är ledsen för dina tråkiga erfarenheter, Skotty. Men, som Bumbleboo säger, härinne är vi flera levande bevis för att cancer inte behöver vara ett dödsbesked.
Kramar om!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Hej Skotty.
Säger som de andra att ha cancer är inte alltid ett dödsbesked. Det går att fixa och bota mycket. Går det inte att få bort så kan han ändå få leva bra många år till med hjälp av olika mediciner odyl som kan hålla cancern i schack.
Vet att dessa besked alltid är jobbiga att få.
Kram till dej.
Tack för era svar allihop.. Nu har morbror gjort röntgen och imorgon kl 13 ska de till sjukhuset och träffa en kirurg och få svaren.. Nervös systerdotter, ohja. Håller alla tummar och tår för bra svar imorgon.
Jag håller tummarna jag också!
Mvh Lena
Hur gick det, Skotty? Vad säger kirurgen?
Mvh Lena
Det var cancer (visste det inte till 100% förut).. Det går att operera i Örebro men först ska dom göra en till röntgen för att kolla om det har spridit sig. Denna röntgen visade ingen spridning så vi får hoppas på att det inte finns någon, då dom inte opererar ifall det är det. Han ska få göra arbetstester också för att kolla om hans hjärta och lungor är starka då det tydligen är en väldigt jobbig operation..
Magsäckscancer är det. Någonting som oftast drabbar folk över 65år, min morbror är 50. De vill tydligen att han ska vara med i nån forskningsgrejs också, vet inte riktigt vad det innebär..
Jag håller tummarna igen, denna gången för att det inte är någon spridning.
Forskningsgrej - toppen!
Jag vågar lova att det är bra att vara med i en studie. Även om man hamnar i placebogruppen blir man vip-behandlad, för resultaten betyder så mycket för forskarna. Hade jag blivit erbjuden att vara med i en studie hade jag tackat ja. Man får lite extra engagerade onkologer kring sig, och det är knappast en nackdel…
Hoppas arbetstesterna går bra. Men när morbror är bara 50 år ska det väl gå vägen!
Kram
Mvh Lena
En cancerdiagnos betyder inte döden. Det vet jag. Min mor fick lungcancer orsakad av röknig då hon var 62 år. De opererade bort ena lungan och cancern kom aldrig tillbaka. Hon fick ingen annan cancer heller utan dog av en stroke 18 år senare 80 år gammal.
Min man hade ett malignt melanom 2007 och är friskförklarad från det. 2009 upptäckte de att han hade kronisk lyfmatisk leukemi. Han fick göra en stamcellstransplatation och är nu tillbaka i arbete igen. Han har några medicner som han fortfarande får ta men det kommer han att få sluta med när han kommer hem. Han arbetar till sjöss på ett fartyg som går mellan Borneo och Taiwan.
Håller tummarna för att allt går bra
Arbetstestet är gjort, och det gick tydligen bra. Igår var han och tog massa prover och någon dag i veckan ska han röntgas igen. Här går det undan..
Var visst idag han skulle röntgas. Allting såg bra ut. Är dock en väldigt aggressiv cancer men den växer långsamt. Ingen spridning. Imorgon ska de bestämma om han ska få cellgifter innan operationen eller inte.
Allt detta på en månad. För imorgon är det en månad sen beskedet. Jag tycker att det har gått riktigt fort.
Skönt att det inte spritt sig. Hoppas det fortsätter lika bra!
#10 Sakring, tack för att du delar med dig av goda historier! 
Mvh Lena
Min mamma fick en "aggressiv" cancer i tjocktarmen och hon klarde sig. Hon har varit på återträff de vill säga att hon har röntgas för att de var ett år sedan hon blev dålig och allt såg bra ut. Man blir inte friskförklarad förns om 5år men min mamma är än så länge frisk så ordet cancer betyder inte bara döden. Min mormor dog dock i de för 2 år sedan men hennes cancer hade spridit sig till lungorna, halsen, tjocktarmen och hjärnan.
Det går tjocktarmcancer i min släkt så vi har skrivit under papper så att jag (13 år) kommer att få kolla mig när jag växt klart om jag har något som kan utväcklas till en tumör, och om jag har de så tar dom bort de (genom rumpan) innan det hinner bli något och det är jag glad för.
Håller tummarna och hoppas att det kommer att gå bra! Ennu en gång cancer betyder inte bara döden.
Kram till dig Skotty!
Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️
#14 Jag håller med om sakring och jag tycker det bra att det skrivs om positiva resultat för det tror jag hjälper den som är sjuk att lättare bli frisk