Cancer iFokus

Cancer

Etikettfamilj-vänner-berörda
Läst 2994 ggr
JereMina
0

Ingifta moster

Min moster har fått bröstcancer men de hittade den tidigt via mammografi. Den var bara 4 1/2 mm så de tog bort den och nu ska hon strålas 16 dagar i rad.

Hon ska slippa både cellgifter och hormoner då den inte var hormonbetingat.

Det måste bli lättsammare utan de två sakerna, eller?

Lena1971
0

Det låter ju bra! Att hon slipper cellgifter kan hon vara glad för, men skönt också att hon slipper mediciner och "bara" behöver 16 strålningar.

Man kan bli trött ändå förstås, bara av strålningen, och krisfaserna ska man igenom ändå, vilket tar sin tid. Så det går inte att sia egentligen, men det är i alla fall en relativt skonsam behandling hon ska igenom.

Hälsa henne från mig att hon ska fråga personalen på strålningen till råds om det dyker upp några obehag under behandlingen. De hjälper till med goda råd och recept på mediciner om hon behöver det.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

JereMina
0

Det blir väl som brännsår Lena, eller? Jag har en granne som haft bröstcancer som sa att läkaren berättade att det kan vara trixigt att stråla om det är vänster bröst. De måste vara försiktig med hjärtat och naturligtvis lungorna.

Jag ska hälsa henne det Lena..tack

Lena1971
0

Det kan bli som brännsår, eller som en ordentlig solsveda. Om man har "tur" och har liten byst blir det lindrigare, så jag klarade mig t.ex. undan ganska bra… Obestämd

Det hjälper rätt bra om man smörjer in med vanlig lotion efter strålningspassen. Sen finns det alla möjliga kurer, från kålblad i behån till kortisonsalva.

Jag har hört det där med vänster bröst och hjärtat, att det är extra viktigt med passningen. Men de är jättenoga och pysslar och fixar för att man ska ligga precis rätt, och sen får man slappna av och ligga still. Skulle man bli orolig kan man hojta till så får de komma in och titta att allt ser bra ut.

Jag hoppas att hon får lika fina sköterskor som jag hade!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

JereMina
0

Tack för svar Lena och jag hoppas och håller tummarna för att hon får lika bra sköterskor som du..kram

JereMina
0

Nu har hon fått en stor knöl i ärret som bara poppat opp ur bröstet Förvånad

Min morbror ringde i helgen ochh var så orolig då hon fått röntga sig och de har tagit en biopsi. Läkarna kan inte säga vad det är än utan de får vänta i 2 veckor Gråter

JereMina
0

Glad glad då mostern fått svar och det var bara en fettknöl Glad

Lena1971
0

Åh vilken lättnad! Det är nästan komiskt så rädd man blir när något känns fel i det drabbade området… (Egen erfarenhet! Oskyldig) Men fettknölar och små inflammationer kan man ju fortfarande drabbas av.

Jag är glad för din mosters skull!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

JereMina
1

Lena…hon och min morbror har varit så rädda men nu kan de åka på semester och sameträff uppe i Västerbotten i sommar Flört

JereMina
0

De var till Västerbotten och hon mår bra och jag blir så glad…ville bara berätta det Glad

Lena1971
0

Alltid glädjande att höra goda nyheter! Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus