Cancer iFokus

Cancer

Etikettpersonliga-berättelser
Läst 2349 ggr
JereMina
0

Östrogen/Progesteron

Jag använder östrogenplåster som får mig att må så mycket bättre under övergångsåldern. Det är bara en sak som är jobbigt och det är att jag måste äta gulkroppshormon emellanåt (kur på 10 dagar)

Det är värt det att äta dem och blöda ut några dagar efter kuren då läkaren förklarade att det är bra för att risken för livmodercancer ska minska.

Som sagt skulle velat slippa ha mens igen men ibland får man kompromissa Flört

Maria
0

Jag är ju mitt i klimakteriet nu men peppar, peppar så tycker jag det är helt OK.

Visst får jag värmeböljor nattetid men då går jag upp en stund eller ut på altan nu när det är sommar.Glad

Det som är mest besvärligt är att man aldrig vet när man ska få mens. Jag var utan mens i ett helt år och sedan återkom det regelbundet några månader men nu är det nog 3 månader sedan sist.

Så olika det kan vara för olika kvinnor.

/Maria

Halvdansken
0

Jag trodde östrogenet i synnerhet kunde trigga bröstcancer?

Jag är också mitt i klimakteriet och har precis som bumblenoo problem med att mensen kommer som den själv vill. 6 månader utan, 3 med, 2 utan…. vallningarna tycker jag är lite kul på nåt sätt. Märkigt nog finns ingen riktig förklaring på varför man får dem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
0

Jag har också försökt att hitta en förklaring till vallningar men ingen tycks ha något svar.

Jag tröstar mig med att allt är helt naturligt och ingen sjukdom. Kan ibland känna igen mitt pubertetshumörFlört

/Maria

Lena1971
0

#2 Östrogen kan trigga bröstcancer, men man ger det ändå för att livskvaliteten kan bli så mycket bättre med extra hormoner, så det är helt enkelt värt risken.

(Själv skulle jag hålla mig till vegetarisk kost någon-några dagar i veckan, eftersom fytoöstrogener har samma effekt och dessutom minskar risken för bröstcancer. Men det är en parentes, jag ska inte predika! Tyst)

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Maria
0

Aha, jag äter vegetarisk för det mesta flera gånger i veckan. Det kanke är en del av förklaringen till att jag känner så lite av klimakteriet.

/Maria

[sakring]
0

Jag märkte inget särkilt utöver att mensen försvann och kom tillbkaka en gång 2005.Skrattande

JereMina
0

Jag älskar vegetarisk kost och äter det någon gång i veckan. Mina största problem med östrogenbrist var ändå att jag blev så aggressiv och tände på två röda och det var jobbigt och inte alls likt mig.

Jag blir hela tiden kollad av min kvinnoläkare som kollar mina bröst och gör ultraljudsundersökningar..