Cancer iFokus

Cancer

Etikett: efteråt
Läst 2749 ggr
ceciliaa8
0

ärftlig cancer

Hej! Jag är en 11 årig tjej som för inte för så länge sedan förlorade sin pappa i cancer. Nu e i efterhand har jag fått reda på att det var ärftligt, och att jag troligtvis kommer att få cancer.

Risken ökas eftersom att det ligger cancer i mammas släkt också, jag är jätteorolig för både mamma och mig, någon som har varit/ är med om samma sak? Tacksam för svar.

Maria
0

Det finns sjukhus i Sverige där man kollar ärftliga cancergener.

Vad var det för cancer din pappa hade?

Är du orolig så tycker jag att du i första hand ska prata med din mamma. En form av cancer som kan vara ärftlig är bland annat prostatacancer men du är ju flicka så det är inga problem där.

Jätteledsamt att du har förlorat din pappa.Gråter

/Maria

ceciliaa8
0

Han hade magcancer, men det som är "mest" ärftligt är den cancern från mammas sida, jag och mamma pratar om det hela tiden, och vi ska snart på såndär "koll" och se om vi har cancer.

På min mammas sida är det hudcancer, om vi solar förmycket blir vi jättebrända, och om det typ upprepas förmycket så kan det bildas cancer…

Det är vad mamma har sagt…

Maria
1

Det är ju jättebra att ni ska kolla er. Även om kollen skulle visa positivt så behöver man inte utveckla cancer vad jag förstått så försök att inte vara orolig om det går.

/Maria

ceciliaa8
0

Nej, ibland tänker jag mer på det, ibland mindre;)

JereMina
1

Var försiktig med solandet i alla fall, och fundera inte för mycketpå det för alla som har släkt som haft cancer får inte cancer per automatik.