Är orolig.
Hejsan! Jag är en tjej på snart 20 år som gått och känt en (ibland flera) knölar i mina bröst i några månader. Har nu varit till vårdcentralen, var helt förberedd på att det inte skulle vara någon fara alls och att jag skulle bli hemskickad på en gång eftersom jag är så pass ung. Är förståss glad över att hon tog mig på allvar.
Men jo hon kände på mina knölar och jag berättade om att vi har mycket bröstcancer i släkten. Hon sa då att hon ville skicka mig vidare på ultraljud. Jag är praktiskt taget LIVRÄDD. Det ömmar och gör ont i brösten som det inte brukar göra och det känns verkligen som att något är FEL.
Kommer inte få tid på ultraljudet förrän om någon månad. Hur klarar man ovissheten? Kan man åka in och sätta sig på akuten imorgon för att få ultraljudskoll där?
Förstår att många av er sitter i betydligt värre sits än vad jag kanske gör. Men ni vet, från ena dagen till den andra vänds allt upp och ner.
kram!
Jag förestår att du är orolig och att det är svårt att skringra tankarna men jag kan ändå trösta dig med att det finns mycket i brösten som är knöligt och helt ofarligt. Körtlar som växer och ändras. Svullnar på grund av hormoner och annat.
Även om du skulle åka till akuten så ger inte själva ultraljudet något svar utan där kan man se om något ser oroväckande ut.
För att sedan få svar på eventuellt misstänkta knölar så måste man göra en biopsi. Då går man in med en nål och suger ut lite vävnad som sedan skickas på odling.
Jag har själv gjort det med två knölar. De stack vå gånger i vardera knöl och jag fick vänta på svaret i drygt någon vecka tror jag. Nu var det inget farligt tack och lov.
/Maria
En månad är lång tid att gå omkring och inte veta, särskilt när man misstänker att något är galet.
Jag funderar på om du skulle kunna ringa onkologen du hör till. Antingen för att få prata med någon kunnig, eller kanske också få träffa en sjuksköterska där som kan palpera brösten och säga om hon känner något misstänkt. Ibland går det att känna igen de farliga knölarna på formen. Jag vet att husläkare kan sådant de också, men på onkologen har de förstås större erfarenhet.
Om du vill veta vad jag tror, Linaku, så tar din läkare det säkra för det osäkra när hon skickar dig på ultraljud. Antagligen för att du berättade att du verkar ha det i släkten.
Om du har svårt att släppa oron under den här väntetiden, ring antingen till husläkaren eller onkolog. Du behöver åtminstone inte vara ensam om oron!
Och kom ihåg vad Bumbleboo säger, att det händer saker i brösten. Ofarliga knölar kan ömma…
Kram, och lycka till!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Tack så mycket för era svar, himla snällt!
Jag antar att det är som ni säger, att det helt enkelt kanske är mycket som händer i brösten, och att läkaren tog det säkra före det osäkra.
Ska ringa till sös och höra om jag kan få komma dit och prata med någon kunnig/onkolog. Min mamma tyckte att jag skulle göra det för att få reda på lite mer hur en "farlig" knöl känns och hur mina bröst är.
Jag är så himla nervig eftersom min mormor tampades med cancer hela sitt liv och fick operera bort en knöl som skulle kunna blivit farlig redan när hon var sexton…
Men tack igen! Kram
Linaku…när jag var i din ålder (är nu snart 53 år) så kände jag en knöl i vänstra bröstet och gick till företagsläkaren. Hon skickade mig till kirurgen bara för att lugna mig som hon sa.
Kirurgen är en man med humor (han brukar vara på tv och heter Nisse Simonsson) I alla fall så sa han: Det är en förstorad mjölkkörtel.
Är du säker sa jag och han svarade då: Tror du inte att jag vet vid det här laget hur ett kvinnobröst ska kännas *hihi*
Det brukar sällan vara något vid din ålder men det är alltid bra att kolla och jag håller tummarna för att det är hormonerna som gör att det ömmar….kramar
Tack så mycket JereMina för ditt svar!
haha! Vilken tur att det var så för dig. Jo det är exakt så det känns, har kollat upp vart mjölkkörteln/"säcken" sitter (på sidan) och det är alltså där knölen sitter. Får hoppas på att det är samma/liknande för min del!
Kram!