Var läsa mer?
En mig närstående med hormonell bröstcancer har nu fått skelettmetastaser konstaterade, vilka har gått så långt att ryggkotor kollapsat (heja svensk sjukvård!). Jag har förstått att detta verkligen inte ser bra ut …
Var rekommenderar ni mig att läsa mer om detta?
Jag skulle börja med cancerfondens informationssida. Men den är kanske inte tillräckligt utförlig?
Vad är det du vill veta mer om? Behandlingar, egenvård…?
Står ni så nära så att du får följa med till läkarbesök eller ha kontakt med onkologen? För då borde du kunna få något råd om var du kan läsa mer. Eller så ringer du helt enkelt onkologen och ber att få länkar/listor med den information du söker.
Jag kan inte hjälpa dig mycket mer, för jag har själv jobbat mycket enligt metoden "huvudet i sanden". Jag läser bara det jag måste, och funderar mer över friskvård och förebyggande. Men jag hoppas din vän får den bästa behandling som går att få!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Jag puttar upp den här frågan eftersom folk börjar komma tillbaka efter sommarledigheter. Kanske någon dyker upp som har ett bra tips!
Mvh Lena
Tack tack!
Personen är ganska sluten och vill gärna "skydda" oss, och jag respekterar det och frågar inte mer än h*n vill svara på. Men samtidigt vill jag förstås gärna veta vad vi kan vänta oss. Genom att veta mer kan jag kanske också vara till bättre stöd utan att personen ska behöva känna sig pressad att berätta om det som är svårt att dela med sig av.
Om en vecka, mer än tre veckor efter att metastaser konstaterades och mer än ett halvår efter att personen uppsökte vårdcentral med svåra ryggsmärtor, ska h*n äntligen få träffa en onkolog och få veta mer om hur långt det gått och vilken behandling som är möjlig.
Ibland vill man sparka någon i skinkan bara för att det går så långsamt.
Jag känner igen det där med ryggsmärtor. Det ska gå ett halvår innan det blir utredning, för det är så vanligt att det går över av sig självt. Hur skiljer man i ett tidigt stadie ut vanligt ryggskott från någon allvarligare åkomma?
Jag gillar idén med att läsa på så att du kan vara ett bättre stöd än någon som är helt oinsatt. Om du läser engelska tror jag det finns sajter att välja bland på nätet. De kan vara lite väl faktaspäckade bara… ;)
Mvh Lena
#4: Mja, redan i mars hade man konstaterat en kollapsad ryggkota, men det "visste" läkarna berodde på urkalkat skelett till följd av östrogenbrist. Så patienten fick gå hem med morfin och kalktabletter. Det var inte förrän i augusti, vid röntgen inför en eventuell operation, som man tittade efter och konstaterade skelettmetastaser. För den här cancerformen "ska" inte ge metastaser … "Visste" man.
Visst, när det väl var konstaterat tog det "bara" några veckor att få en magnetröntgen av övriga organ, och nu är det som sagt en vecka kvar till besked om resultatet av den.
Jag ska leta på engelska, tack för tipset. Vad använder jag för sökord? Hormonal breast cancer, skeletal metastases? Hur stavar man till "metastas" på engelska?
Hej! Ledsen att jag inte varit in på några dar!
Det låter jättekonstigt, att läkarna säger att hormonell bröstcancer inte kan sprida sig till skelettet. Det är lever, lunga och skelett som det sprider sig till först? Förhoppningsvis kan de stoppa utvecklingen.
Vad googlar man på… Kanske 'methastized/methastised breast cancer', med z för amerikanska resultat och s för brittiska.
Jag trodde jag skulle hitta de sidor där jag själv letat information, men jag hittar bara den här just nu:
Mvh Lena
Tusen tack! Ska leta.
Hej Grönstedt, hur går det, har du lärt dig mer?
Jag ska bara berätta att jag träffade en kvinna med bröstcancer som fått spridning till lever och skelett sen ett antal år tillbaka. I hennes fall gick det att stoppa. Det är tre år sedan tillväxten stoppades, och sedan dess har ingenting mer hänt.
Jag visste inte att det gick att stoppa upp på det sättet, men tydligen finns det goda chanser till det. Jag tror man får bifosfonater och kanske annat också. Bifosfonater ges "egentligen" mot osteoporos, men har visat sig förhindra metastaser också.
Ja, det var allt jag visste. Inte mycket, men kanske en tråd att dra i ifall det är svårt att leta information!
Mvh Lena