Hemma eller på sjukhus
Vet att detta är en mycket känslig fråga. Men likväl är den viktigt.
När så tiden är kommen….vill du vara hemma i din egna säng eller på sjukhuset?
Detta kan gälla vilka som helst och inte bara den cancersjuka.
Vad är viktigt för just dej?
Kan själv berätta om min pappa i detta läget.
Sista gången har blev inkörd akut på sjukhuset så vart han jättedålig. Vi trodde alla att han skulle gå bort där. Vi satt med honom och blev även inkallade till läkare.
Men…han repade sej…otroligt nog!
Anledningen var att han ville inte försvinna på ett sjukhus. Han ville lämna i sin egna säng hemma. Hans envishet och vilja höll honom vid liv så pass att han fixade det.
Han fick somna in i sin egna säng och i sin egna hemmiljö bland de som betydde mest för honom.
Jag själv…när den tiden kommer….vill också ha det så.
Om man hinner.
Man kan aldrig få den omvårdnande och omsorgen på ett sjukhus som man kan få hemma. Visst…av vårdpersonal kan man få det..men det är inte den omsorgen jag menar i detta fallet. Utan det mer familjära och trygga.
Personligen skulle jag vilja dö hemma men samtidigt så vill jag ändå att mina nära ska får vara med och tycka där.
Min mamma fick komma till hospice när hon dog för 7 år sedan. Hon hann att vara där i två veckor. Pappa hade möjligheten att sova där.
Jag hade kunnat tänka mig att få dö på ett sådant ställe med mina nära som kan komma och gå som de vill.
Maten anpassades för enskilda behov. Personal fanns så att ingen behövde säga "jag kommer snart"
Hon hade ett rum i marknivå med fönster ner till golvet så att hon kunde ligga i sängen och se naturen. Hon fick spela vilkem musik hon ville. Det fanns tillgång till taktil massage och en omvårdnad som var fantastisk.
Vi var alla där när hon dog en tidig morgon i august ioch Efteråt så dukade de upp så fint på altanen med kaffe och kaffebröd och de avsatte en sköterska till att fika med oss och svara på alla eventuella frågor.
Mamma låg kvar i sängen så att vi hann att hämta hennes saker på eftermiddgen. Allt var väldigt lugnt och fridfullt.
Tyvärr så hinner inte alla få en plats eller så vill man dö hemma vilket man ska respektera. Bara de anhöriga får tillräcklig avlstning.
/Maria
Bägge mina föräldrar dog på sjukhus liksom min syster. Men de hade varit hemma in i det sista. Min svåger däremot dog hemma vårdad av sin fru. Mina mostrar dog också hemma bägge i sömnen.
Själv vill jag nog dö hemma och inte på ett sjukhus. Nu tror jag inte att någon av mina föräldrar var medvetna om var de var.
Då jag själv arbetat på sjukuhus med svårt sjuka patienter så är det inte så att jag anser att det är den värsta platsen at dö på.