Elisabet Höglund
Jag tittade på Skavlan på tv ikväll och blev så glad att se journalisten Elisabet Höglund hur bra hon mådde nu. Att ha genomgått denna pärs med cancertumör på bukspottkörteln och alla komplikationer är enormt.
Hon har livsglädje och livskraft men vad jag förstår så måste man ha tur också….avslutar med en kram till er alla
Hej på dig JereMina! Hade Elisabet cancer i bukspottkörteln? Den är visst en av de värre varianterna med låg överlevnadsprocent men just livsglädje och kämparanda är viktigt. Att vara på gott humör gör mycket!!
Jag returnerar en bamsekram till dig och skickar också kramar till hela detta underbara gäng 
Hon hade inte den svåraste varianten men ändå, och hon vet inte hur länge hon får vara frisk sa hon.
Jag hoppas denna fantastiska intressant kvinna får leva länge, mycket länge!!
Finns det några belägg över huvud taget till påstendet att ett positivt sinnelag är avgörande för ett tillfrisknande?
Starman.
Har man ett positivt sinnelag kan man klara sej längre i sin sjukdom. Det säger inte att man blir frisk…men man orkar kämpa mer och lever längre just för att man har livsglädjen och positiiteten.
Här behöver vi inte visa belägg för det.
Tänk på att du är inne på Cancer där folk är sjuka.
Varför skulle ni inte behöva visa belägg för ett sådant påstående?
Mig veterligen spelar sinnelag inte någon roll för cancerbehandlingars effektivitet, varför det retar mig något oerhört de gånger jag stöter på påståenden som "Det var mitt glada humör som gjorde att jag överlevde cancern".
Bara för att vi är inne på ett forum där människor är sjuka, så betyder det ju inte att man ska få påstå saker utan uppbackning och sen förvänta sig att ingen ska få ifrågasätta.
Borttaget av Sajtvärd p.g.a personangrepp. //Lena
Jag försöker igen; JereMina & Brommel; finns det någon studie som visat att positivt tänkande är viktigt för ett tillfrisknande från cancer?
#6 Om jag får svara så tror jag att positivt tänkande inte påverkar själva den biologiska sjukdomen cancer men med alla besvär som tillkommer runtomkring med biverkningar, oro och allt vad det innebär så tror jag att man är bättre rustad om man har ett positivt sinnelag.
Men har du en aggresiv cancerform så hjälper nog tyvärr ingen livslust i världen.
/Maria
Självklart, som Bumbleboo skriver, så påverkar inte humöret själva cancern.
Men det kan hjälpa mycket om man är positiv och levnadsglad och leva kanske en liten stund länge.
Jag skrev inte att det botar.
Så Starman. Läs om det jag skrev igen. DET BOTAR INTE.
Jag kör inte med några översittarfasoner alls.
Så lägg ner din aggressiva ton tack.
Starman, nej jag har inga belägg mer än vad onkologisköterskorna sade till mig. Kanske finns det lite tankar om att stress påverkar cancer men det var inte stress som gjorde att jag fick stämbandscancer så egentligen vet jag inte varför man säger så men även min mor fick ofta höra att hennes goda humör och kampvilja hjälpte henne och hon anlände i stadium 4 och på 70-talet. Till syvende och sidst så är det självfallet en bra och skicklig onkolog som frälser dig och jag hade både en onkolog av klass, underbar personal och lite på marginalen jag hade ett gott humör.
Jag tänker inte svara denna starman och meddelar härmed att jag lämnar denna sajt med omedelbar verkan….tack för mig!!
Goa JereMina.
Lämna oss inte. Du behövs här inne.
Jag har PM:at dej.
Kram
Kära JereMina, du ska inte lämna denna sajt även om jag förstår din reaktion. Vi diskuterar och stöttar varandra härinne men vi gör inte anspråk på att vara vetenskapsmän och min spontana reaktion var att känna mig ifrågasatt för det jag hört från sjukvårdspersonalen. Jag har kämpat mig igenom och överlevt cancer och enligt personalen var min positiva inställning en god hjälp. Kan det vara så att oro och stress försvårar läkningen? Jag vet inte och tänker fanimej inte be om ursäkt för detta. Vi har hela tiden haft en god stämning och stöttat varandra så jag tycker tillkommande kan dämpa det beteendet och JereMina du underbara person….stanna. För övrigt blev ju också Mia hårt och orättvist åtgången när hon försvarade oss. Skämmes tamejfan, Starman. Här tilltalar vi inte varandra på det sättet och vi är inga vetenskapsmän utan vi är canceröverlevare och/eller har vänner/släktingar som har eller har haft sjukdomen. Du kan väl kontakta onkologer om du vill vederlägga våra synpunkter? Hälsningar Marita alias Brommel
Tack för bra inlägg Brommel. 
Det är så sant i det du skriver. Här inne ska vi INTE behöva bevisa något.
Här har vi alltid haft ett gott klimat och jag tänker jobba för detta i fortsättningen med så att ni/de som är sjuka eller vart sjuka eller är anhöriga ska känna er välkomna.
Vill man ha bevis på något av det vi skriver här inne kan man kontakta Onkologen på resp. sjukhus.
Så sent som ikväll såg jag en intervju med Katarina Hultling som pratade om motion och välmående i samband med cancer. Hon har ju varit oerhört öppen och som det ser ut så har hon hämtat sig mycket väl från den svåra sjukdomen. Jag var själv mycket öppen och pratade om både beskedet och själva behandlingen och jag mådde förvånansvärt bra. Dessutom pratade jag mycket med både läkare och sköterskor om just att vara på gott humör. Tack Mia!! JereMina vi saknar dig!!
Tyvärr finns det studier som visar att människor med depressioner oftare får återfall eller har kortare tids överlevnad. Jag kan försöka leta fram någon studie om det finns på nätet.
#6 Starman, jag har censurerat ditt personangrepp. Om du vill delta i diskussioner på min sajt ber jag dig komma ihåg att hålla en trevlig ton. Vad du läser på systersajterna är inte ett dugg intressant. Det behöver du inte dra upp här!
Gärna debatter, men man får hålla det sakligt. Och helst vänligt också, om det går. 
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
TAck kära Lena!! Det var kloka ord och jag vidhåller att här har vi ingen bevisbörda utan här samtalar vi på ett oerhört trevligt sätt Om Cancer och annat. Jag har haft stor glädje av denna sajt och kommer att fortsätta att vistas här inne och njuta av de vänner jag känner att jag fått på sajten. Det finns säkert undersökningar och man kan i förekommande fall förmodligen samtala med en onkolog.
Ja, dessa studier skulle onekligen vara av stort intresse att få ta del av.
När har du tid att leta fram dem tror du?
Min pappa fick cancerbesked och fick ett år att leva till, sa läkarna.
Men pappa levde 1 år till…just pga sin livsglädje, kämparglöd och sitt humoristiska sinnelag.
Jag tror det stärker människan och kroppen om man är sådan.
Man blir inte frisk..men man kan leva lite länge än vad läkarna kanske säger.
Jag försöker hitta bevis på detta på nätet men hittar inget sånt…men letar vidare.
Oavsett om det stämmer eller inte så lever man förmodligen den sista tiden med större behållning och livsglädje än när man är deprimerad och sorgsen.
/Maria
Håller med dej bumbleboo.
Pappa skojade nästan in i det sista. Och det hjälpte både honom och oss.
Vi behöver inte bevisa det vi säger härinne då vi inte lägger fram några vetenskapliga rön men det vore ju underbart om det på något sätt kan styrkas eftersom det kan vara en sporre för den som är sjuk. Jag kände mig sporrad av bemötandena och att vara i goda händer.
Och jag hoppas JereMina återvänder till oss!! Vi ska inte behöva känna oss ivägkörda för att vi säger sådant som inte är tillräcligt vetenskapligt!!
Kram på er alla 
Hon har livsglädje och livskraft men vad jag förstår så måste man ha tur också….avslutar med en kram till er alla
Så skrev jag i min tråd här och har inte påstått att det är så men jag tror att det är det och jag har full rätt att tro och tycka vad jag vill som alla andra.
#14 Jag såg Katarina Hulting hos Skavlan och skrev väl en tråd om det här har jag för mig. Hon sa i det programmet att hon trodde att det hjälpte tillfrisknandet att vara öppen, positiv då man har cancer. Men även vid andra svåra sjukdomstillstånd.
Igår miste vi i familjen en man som var snäll och go och omtänksam men det var inte cancer utan han hade haft en stroke. Så med Sorg kommer jag ändå in här och skriver för det känns som jag ska vara här.
Kramar 
#17 Eftersom depression är vanligt i samband med cancer var det inte lättgooglat, så jag vet inte när jag kommer att ha tid att leta. Jag kommer inte på bra sökord för att få fram resultat. Men du kan ju prova att googla själv, jag är säker på att du kan hitta något relevant.
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Vad synd. 
Hade varit ytterst trevligt att se något som bekräftade ditt påstående.