Cancer iFokus

Cancer

Etikett: behandlingar
Läst 3594 ggr
[mia-38]
0

Cancer och tandvård

Detta med tandvården både innan, under och efter behandlingar är viktigt.
Ni som har/haft cancer…..

Gick ni igenom er tandstatus innan ni började få behandlingar?
Och hur har det varit sedan?
Risken att få Oral Mukosit är ju vanligt vid både strålning och cytostatika.
Har någon av er fått detta?

Maria
0

Jag hade problem med munnen när jag strålade huvudet. Antar att strålarna på något sätt går igenom…jag vet inte. Jag fick sår och svamp och det var ganska obehagligt.

Jag har ju inte gjort en riktig tandundersökning sedan sonen satt i kärra. Han är 28 år nu så cirka 25 år sedanTyst

Nu i augusti var vi på en resa till Santorini och jag kände av en tand innan så jag gick iväg akut.

De röntgade överkäken och själva tanden men inget hål. Ingen tandsten heller och allt såg bra ut.

Han frågade när jag varit hos tandläkaren sist och han trodde mig knappt.

Nu återstår ju givetvis att kolla underkäken men kan tänka mig att det inte är så stora problem där heller.

Jag har nog haft en himla tur med att födas med bra tänder.

/Maria

[mia-38]
0

Det som händer vid strålning är munslemhinnan tar skada och slås ut. Salivsekretet minskar också och medför lättare hål i tänderna.

Mukositen är en skada i slemhinnan som leder till inflammation.
Det blir sår och rodnad.

Svamp är också mycket vanligt att man får.

Skönt Maria att du inte har problem med tänderna.

Maria
0

Ja, jätteskönt. Jag trodde att tänderna tagit riktig skada när munnen var så eländig ganska länge.

/Maria

[mia-38]
0

Ja det kan räcka med inflammationen i munslemhinnan som blir. Det är nog inte för kul det heller har jag läst.

Pappa fick mycket svamp. Och det kom av cytostatikan.
Så man får problem i munnen vid bägge behandlingarna.

Maria
0

Jag fick svamp och jag fick ingen cytostatika men jag åt en del antibiotika då så det kanske var därför.

/Maria

[mia-38]
0

Man kan få svamp även vid strålbehandling.
Så det var nog det du fick den av eftersom munslemhinnorna påverkas.

Lena1971
0

Svamp visste jag att man kunde få, men mukosit har jag inte hört talas om förut. Jag klarade mig undan bådadera, kanske för att jag köpte salivstimulerande sugtabletter, kanske för att jag är en frenetisk tandborstare. =)

Hur behandlas mukosit?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[mia-38]
0

Man kan skölja med olika orala lösningar för att få en lokalbedövning.
Lidocainhydroclorid kan man gärna använda.
För att dämpa smärtan används mofin i många fall.
Men annars är det bara att vänta tills det klingar av.

Här är en bra sida som man kan läsa:

http://www.caphosol.se/vad-ar-oral-mukosit/

Halvdansken
0

Min man var ju extra utsatt eftersom hans cancer satt i munbotten, under tungan.

Han gick först til sjukhustandläkarna för att de skulle kolla tandhälsan. De tittar inte direkt efter hål, mer hur käkben och tänstatus ser ut. Om några tänder behövdes das ut eller så. Det hittade ingenting.

Han blev strålad rakt in i munnen första gången, och på halsen/underkäken andra gången. Det plus operation gjorde ju att salivproduktionen gick ner, och han hade svamp, blödningar och ont. Han använde mest Andolex, och nån geleaktig sak. Plus morfin när det var som värst.

Nu Efteråt så märker han att hans tänder slits mer, han går till tandläkaren 4 gånger per år, salivproduktionen är bättre, men blir aldrig som den varigt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Brommel
0

Jag fick svamp under själva strålbehandlingen och det var jobbigt men Efteråt ser det bra ut men jag kollar regelbundet för att undvika problem. Senast hade jag inte hål men jag går både hos tandhygienist och tandläkare eftersom man säger att det är lättare att få hål om man gått på strålbehandling!!

[sakring]
0

Min man genomgick en ordentlig undersökning innan han fick cytostatika. Han fick också genomgå undersökningar och rengöring under tiden som han åt mediciner pga stamcellsbytet. Han fick också delta i en behandling som de gjorde i Lund angående svamp.

De gjorde verkligen allting rätt och ingenting kostade det heller utan det gick på högkostnadsskyddet.