Cancer iFokus

Cancer

Etikettbehandlingar
Läst 7383 ggr
[Catori]
0

Vad händer efteråt !

Vad sker efter en operation av en hjärntumör.blir man fast med mediciner och fler behandlingar eller kan man leva ett normalt liv utan medicin Efteråt ?

Har läst om hur svåra biverkningar kan vara av både medicin och behandlingar att folk helt enkelt mår sämre pga detta än dom gjorde innan operation.

Maria
3

Det är en väldigt svår fråga att svara på.

För det första så beror det på var i hjärnan tumören sitter? Om den går att operera bort helt eller bara delvis? Det beror också på om det är en elakartad tumör eller inte.

Jag har opererat en hjärntumör i januari 2011. Alla trodde det var en godartad tumör men det visade sig vara en väldigt elak sak.

I mitt fall fick man bort hela tumören men jag fick ändå strålbehandling för eventuella "rester".

Jag har en kronisk huvudvärk och går med en krycka för att jag har dålig balans. Närminnet har också blivit sämre.

Om detta blir bättre eller om det är en operations eller strålskada kan ingen svara på.

Hade jag inte opererats så hade jag inte överlevt så de här biverkningarna är egentligen ingenting att gnälla om med tanke på alternativet.

En lång period åt jag höga doser kortison bilket gav biverkningen "månansikte" och en kraftig buk men det försvann när jag trappade ner medicinen.

Min tumör satt mot hjärnstammen som kontrollerar det mesta i kroppen. Jag har en gammal arbetskamrat som fick en tumör i frontalloben som gjorde att hon fick stor personlighetsförändringar men de försvann och hon är mer eller mindre återställd. Hennes tumör var godartad.

Du får fråga mer om det är något du undrar över.

/Maria

[Catori]
0

Tack för en väldigt bra förklaring,är inte insatt i det här men googlar för fullt och ser att det är väldigt individuellt beroende på som du skriver vart den sitter och om det är elakartat eller inte.Tack snälla och hoppas du idag mår bra igen.

Maria
0

Tack, jag mår i alla fall mycket bättre än innan operationenGlad

/Maria

Mickis1994
2

I sommras operarades jag för en hjärnumörm (cysta som det så fint heter, lyckligtvis nog).

Min satt på hypofysen. Det innebar att jag nu inte kan producera alla hormoner kropen behöver. Äter just nu 4 mediciner men kommer öka till 6 inom några månader. Livslång mediciering, livsavgörande.

MEN det som INGEN läkare berättade för mig direkt utan information jag har fått nu sent på efterhand. Som är vanligt efter hjärn operationer. Är att det är MÅNGA som blir överviktiga! Inom min "diagnos" så är det 40% som efter operationen som blir överviktiga. Delvis på hormonerna och delvis för att mättnadskänslan kan slås ut, vilket gör att man äter mer än vanligt. Detta hända mig! Men som tur var så låg jag på 42kg innan operationen men nu väger jag 60kg, dvs jag har gått upp nästan 50% av min dåvarande vikt.

Andra saker som trötthet, ingen energi osv. Sådant som ingen berättar för en. Vilket jag tycker har varit väldigt tufft som 18 åring.

Hoppas det blir bra med dig!

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Mickis1994
0

Juste, beroende på vilka mediciner du tar så kan du bli något begränsad. Exempelvis om du tar kortion så kan du inprincip aldrig åka till afrika, sydamerika, vissa delar i asien. För om det händer något (ex diaree) måste du direkt in på sjukhus och ligga med dropp. Och tyvärr finns det så många länder vars sjukhus du inte kan lita fullt ut på.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Chestnut
0

#4 Fast det där med övervikt beror ju på vart tumören sitter och vad för några hormoner den producerar/inte producerar (dvs vad för slags tumör det är).

Med vänliga hälsningar
Chess

Maria
0

Jag håller med. Det är inte vanligt efter hjärnoperationer i allmänhet.

/Maria

Ronja06
1

Min pappa hade det år 99/2000. Elakartad. Han klarade sig och lever idag ett friskt liv (bortsett från hans senaste stroke förra sommaren - men detta har antgligen inte cancern något att göra med..) Det enda som hände Efteråt var att han fick sämre minne, och han har även glömt/förvrängt många tidigare minnen som hände innan operationen. (hans minne från sin barndom är dock bra!) Vilket gör att minnen blandas ihop med drömmar och liknande ibland. Många av hans personlighetsdrag blev förstärkta/minskade också. Både de bättre, men också de sämre dragen i hans personlighet. Tyvärr. Bland annat svårighet med tal i vissa stunder. Rent fysiskt sätt inga som helst komplikationer och han har hållit formen ypperligt bra.

Mvh Emelie Förlägen

Lena1971
0

#4 Mickis, känner du dig sviken för att du inte informerades om biverkningar? Jag kan förstå det. Men jag förstår också läkare som inte dränker sina patienter i information, utan väntar tills de blir frågade. Att patienter ställer frågor är ett tecken på att de är redo att ta emot information.

Vad får du för hjälp med trötthet o.s.v?

#8 Skönt att höra att din pappa klarat sig så bra! Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus